Hyppää pääsisältöön
Kuva
Hussi

Radiopersoona Janni Hussin ottaminen Lahden Historic EM-ralliin, oli onnistus tempaus. Ralliautoilu sai tapahtuneesta runsaasti positiivista pr:ää sekä yhden ammattitaitoisen ja työhönsä antaumuksella suhtautuvan kakkosohjaajan

19.5.2025
Kuva

Rallikausi 2022 jää historiankirjoihin yhtenä kaikkien aikojen suomalaiskausista. Toyotan Kalle Rovanperän ja Jonne Halttusen maailmanmestaruus, Emil Lindholmin WRC2 Junior- sekä Reeta Hämäläisen kanssa saavutettu WRC2-mestaruus, Lauri Joonan ja Enni Mälkösen WRC3-mestaruudet sekä Suomessa toimivan Toyota Gazoo Racing WRT:n valmistajien maailmanmestaruus. 

Ennennäkemätön mestaruusputki, jonka lisäksi Sami Pajarille JWRC-luokasta MM-pronssia, kakkosohjaaja Enni Mälköselle MM-hopeaa ja Mikael Korhoselle MM-pronssia. Suomi on jälleen rallin suurmaa.

 

KAUDELLA 2022 TOYOTAN Kalle Rovanperä ja Sebastien Loeb nousivat kuljettajista ylitse muiden. He osoittivat olevansa mestaruuksiensa arvoisia. MM-sarjan suurimmat pettymykset olivat Toyotan Elfyn Evans ja M-Sport Fordin Craig Breen. Evansilta odotettiin mestaruutta, mutta walesilaiskuljettaja ei löytänyt tuttua vauhtiaan koko kauden aikana. 

Toyotan uusi hybridi-Yaris ei ollut yhtä helppo auto ajaa kuin edellinen, ja se vaikutti varmasti. Siinä missä Rovanperä taisteli uuden autonsa kanssa yhden kilpailupäivän, Evans ei päässyt Rally1-auton kanssa sinuiksi koko kauden aikana. Myös mestaruuspaineet näyttivät vaikuttaneen yllättävän paljon Evansin suorituskykyyn.

Talli toinen suomalaiskuljettaja Esapekka Lappi aloitti kauden haparoiden, mutta teki loppukaudella työnsä kolmoskuljettajan roolissa moitteettomasti.

Toinen suuri pettymys oli ensimmäisen täyden MM-kauden M-Sport Fordin tehdasautolla ajanut Craig Breen. Loistavia tuloksia pätkätöissään Hyundailla ajaneesta Breenistä odotettiin M-Sport Fordille kantavaa voimaa, mutta toisin kävi. Kaudesta ei jäänyt kuin iso korjaamolasku, eikä mitään muuta kerrottavaa. 

Paineet musersivat, ja hänen tallinsa tuki päättyi turhan nopeasti jo alkukaudesta. Breenillä ei ollut MM-ralleihin yhtä paljon aikaa valmistautua ja katsella videoita kuin aiemmin, ja se näkyi tuloksissa.

Tallikaverit Gus Greensmith sekä Adrien Fourmaux ottivat jopa taka-askelia, kun taas Pierre-Louis Loubet otti askeleen eteenpäin. Konkari ja keikkakuljettaja Sebastien Loeb pelasti, mitä M-Sport Fordilla pelastettavissa oli. Loebin ajama historiallinen Monte Carlon voitto jäi tiimin tähtihetkeksi.

 

KUN OTT TÄNAK SIIRTYI HYUNDAILLE niin ennakoin tällä palstalla, että virolaiskuljettajan ja Thierry Neuvillen yhteistyö ei takuulla toimi. Tänak voitti tänä vuonna Hyundailla kolme MM-rallia, Neuville kaksi, joiden tuloksena Tänak sanoi sopimuksensa irti. Hyundailla on äärettömän kova luotto Neuvilleen, vaikka tallissa ykköskuljettajan asemasta nauttiva belgialaiskuljettaja ei ole yltänyt yhteenkään mestaruuteen MM-osakilpailuvoittoihin yltäneellä autolla yhdeksään vuoteen.

Kyseinen fakta on rallin MM-historiassa ainutkertainen, eikä kovin mairitteleva sellainen. Olisiko sittenkin belgialaiskuljettajalle pitänyt näyttää ovea ja pitää Tänak?

Tallin muista kuljettajista Dani Sordo osoitti edelleen olevansa sarjan paras kolmoskuljettaja, ja potkut saanut Oliver Solberg sen sijaan. No, Rally1-taso oli kotoa luotujen paineiden kanssa nuorukaiselle liikaa, ja tulos sen mukainen. 

Tallien välisessä taistelussa Toyota aloitti vahvasti, mutta Hyundai kiri kiinni ja osoitti loppukauden aikana pystyneensä rakentamaan sarjan nopeimman auton. Toyota pärjäsi hitaita soraralleja lukuun ottamatta kaikilla alustoilla hyvin. Sardinian ja Kreikan MM-osakilpailut osoittivat, että kehitystyötä jäi tehtäväksi ainakin tehokkaampaa vetopitoa vaativiin hitaisiin, kuumissa olosuhteissa ajettaviin röykkyisiin soraralleihin.

 

RALLIN SM-SARJASSA nähtiin kaikkien aikojen tiukin taistelu SM1-luokan mestaruudesta. Mikko Heikkilä ja Samu Vaaleri voittivat kauden finaalirallin Kouvolassa 0.4 sekunnin erolla ennen Emil Lindholmia ja Reeta Hämäläistä, ja he veivät mestaruudet vaivaisen yhden pisteen erolla. 

Onnittelut mestaruuksista myös Ville Hautamäelle ja Ari-Pekka Hautaselle, Roope Korhoselle ja Anssi Viinikalle, Henri Hokkalalle ja Kimmo Pahkalalle sekä Jere Pensaalle ja Jouni Saarijärvelle.

 

JOS RALLIKAUDESTA 2022 PITÄÄ nostaa muutama nimi ylös niin toinen näistä on Japanin rallimestaruuden ajanut Heikki Kovalainen. Tulevalla kaudella kotoista ralli SM-sarjaa ajava ex-F1-kuljettaja kirjoitti Japanissa rallihistoriaa, yltämällä ensimmäisenä F1-osakilpailun voittaneena formulakuljettajana ensimmäisessä MM-rallissaan MM-pisteille. 

 

Toisena nostona kakkosohjaaja Janni Hussi. Sami Pajarin taustaryhmän Teijo Lahdelta kopioima ”Linda Lampenius pr-temppu” eli pyytää julkisuudesta tunnetuksi tullut radio- ja tv-persoona Janni Hussi Pajarin kakkosohjaajaksi Lahden Historic EM-ralliin, osoittautui onnistuneeksi tempaukseksi.

Ralliautoilu sai tapahtuneesta runsaasti positiivista pr:ää sekä yhden ammattitaitoisen ja työhönsä antaumuksella suhtautuvan kakkosohjaajan lajiin lisää.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025