Hyppää pääsisältöön
Kuva
Ogier ja Ingrassia (Red Bull)

Törmäyskurssille ajautuneet FIA ja rallikuljettajien yhdistys WoRDA palaveriin: "Fanit haluavat tunteita, hikeä, verta, kyyneliä ja iloa, se FIA:n on ymmärrettävä"

Kuljettajien kommenttihiljaisuus Safari-rallissa oli vastine FIA:n uusille sakotuskäytännöille. Päästäänkö asiassa ratkaisuun?
Teksti
Kuvat
29.3.2025

FIA ilmoitti juuri ennen Safarin shakedownin alkua, että se on valmis keskustelemaan asiasta kuljettajayhdistys WoRDA:n kanssa. Löysät olivat kuitenkin jo housussa, kun kukaan FIA:sta ei ollut lähestynyt kuljettajia Ruotsin rallin jälkeen millään tavalla. Aikaa olisi kyllä ollut.

WoRDA on ilmaissut selkeästi, että se ymmärtää FIA:n näkemyksen kuljettajien asemasta esikuvina, mutta haluaa silti enemmän sananvapautta erikoiskokeiden jälkeisissä haastatteluissa, kun tunteet ovat pinnassa.

- Jos tämä tilanne jatkuu tällaisena, se on FIA:lle paljon pahempi asia kuin muutama ruma sana haastatteluissa, totesi WoRDA:n äänitorvena toimiva Sebastien Ogierin kartturi Julien Ingrassia Autosportille.

- Tämä voi kuulostaa poliittiselta puheelta, mutta ei todellakaan ole sitä. Kun me sanomme, että haluamme löytää tätä lajia tukevan ratkaisun, asia on täysin sillä tavalla. Emme yritä taistella ketään yksilöä tai kokonaisuutta vastaan. Emmekä tee tätä osoittaaksemme jotenkin voimaamme. Pyrkimyksemme on vain ja ainoastaan tehdä rallista entistä parempi ja vahvempi.

Autosportin tietojen mukaan palaveria ollaan pitämässä jo lähiaikoina.

FIA piti samanlaisen palaverin F1-kuljettajien kanssa. Sen lopputulemana sallittiin voimakas kielenkäyttö tiimiradiossa, vaikka osa näistä viesteistä päätyykin TV-lähetyksiin. Formula One Managementillä on kuitenkin oikeus valikoida, mitkä viestit päästetään julki ja mitkä ei. Tosin muiden kuljettajien ja kilpailujen virkailijoiden syytteleminen kiellettiin. Varsinaisissa haastatteluissa ja lehdistötilaisuuksissa kiroilua ei sallita jatkossakaan.

FIA:n ja WoRDA:n palaverin päätarkoitus on antaa kuljettajille sananvapaus erikoiskoehaastatteluissa ilman, että heidän tarvitsee pelätä mitään. Ingrassia uskoo, että ratkaisu löytyy ennen huhtikuun lopun Kanarian MM-rallia.

- Meillä on tapaaminen ja riittävästi aikaa löytää kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu tilanteeseen. Olen melko luottavainen, että ratkaisu löytyy. Pitää muistaa, että fanit selkeästi haluavat nähdä kuljettajien tunteita, hikeä, verta, kyyneliä ja iloa. Tämä asia FIA:n pitää ottaa huomioon.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025