
Juha Kankkunen muistelee yhtä uransa hienointa hetkeä: ”Huomasin johtavani puolella tunnilla”
Kun Juha Kankkunen voitti Safari-rallin vuonna 1985, kukaan muu ei ollut aiemmin tehnyt sitä ensiyrittämällä. Kankkunen kuitenkin onnistui.
Kun Kankkunen lähti kilpailuun, hän tiesi, että Toyota voisi olla vahvoilla, jos keli pysyisi kuivana. Siitäkin huolimatta, että mukana olivat nelivetohirmut Audi ja Peugeot. Sade kuitenkin alkoi.
- Se oli kuin jäällä olisi ajanut, Kankkunen muistelee DirtFishille.
Kankkunen aloitti kisan lähtöpaikalta 21, B-ryhmän viimeisenä. Tie meni koko ajan huonompaan kuntoon. Kun viisinkertainen Safari-voittaja Shekhar Mehta ohitti Kankkusen, hän päätti pysyä tämän takana.
- Tiesin, että hän jos kuka tietää Safarin metkut, joten päätin peesata.
Mehta ajoi kuitenkin ulos. Sitten sade loppui ja Audit ja Peugeotit olivat ongelmissa. Kaksi Audia keskeytti, niin myös Hannu Mikkola ja Stig Blomqvist hiukan myöhemmin. Myös Peugeotin Ari Vatanen joutui keskeyttämään.
Kankkunen oli yhtäkkiä kärjessä.
- Minulla ei todellakaan ollut käsitystä siitä, mitä olisi edessä. Olin vasta 25-vuotias poikanen. Olin tietysti kuullut puheita, että tämä on maailman kovin ralli. Vanhat konkarit eivät silloin paljon asioista kertoneet. Mutta onneksi pääsin ajamaan tutustumisen yhdessä Björn Waldegårdin kanssa. Tiimipäällikkömme Ove Andersson antoi myös hyviä neuvoja, hän oli voittanut kilpailun kymmenen vuotta aikaisemmin, Kankkunen muistelee.
Kankkunen oli itsekin yllättynyt, että pysyi kärjessä kilpailun loppuun saakka.
- Ajaminen tuntui yllättävän hyvältä. Pääsin kärkeen ja säilytin paikkani. Pidin tasaisen vauhdin ja muilla oli ongelmia, huomasin johtavani puolella tunnilla.
Kankkunen voitti kilpailun Toyota Celica TCT:llä lopulta 34 minuutin erolla Waldegårdiin. Se oli nuorelle Laukaan miehelle todella kova juttu.
- Kun voitin kilpailun, se oli ensimmäinen kertani MM-sarjan palkintopallilla ylipäätään. Se oli todella kova juttu minulle. Olin vain unelmoinut sellaisesta. En voinut uskoa sitä todeksi. Kun palasin kotiin, huomasin miettiväni, teinkö minä todellakin sen, Kankkunen kertoo.
Tuohon aikaan Safari oli täysin erilainen kuin nykyinen MM-sarjan tiukahkoon formaattiin puristettu kilpailu.
- Se todellakin oli maailman kovin ralli. On se kovin nykyisinkin, mutta silloin kilpailu oli todella pitkä, eikä teitä ollut suljettu. Ajoimme yli 5000 kilometriä. Yhdellä osuudella oli 30 kilometrin suora. Heti ensimmäisenä päivänä ajoimme Mombasasta Nairobiin, se oli 700 kilometrin setti. En ollut todellakaan tehnyt sellaista koskaan aikaisemmin, Kankkunen huokaa.
Nyt Kankkunen pääsi jälleen 40 vuoden tauon jälkeen juhlimaan Safarin voittoa, kun hän tuurasi Jari-Matti Latvalaa Toyotan tallipäällikkönä.
- Ennen vuotta 1985 en ollut koskaan käynyt Keniassa, sittemmin olen käynyt montakin kertaa. Pidän Keniasta todella paljon, joten oli aivan mahtavaa tulla takaisin ja päästä voittamaan tallipäällikkönä. Se oli minulle todella erityinen hetki.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.