Harva muistaa, että laulaja Matti ”Fredi” Siitonen oli myös lahjakas rallikuljettaja, joka 80-luvulla voitti kahdesti rallin yleiskilpailun
Huhtikuussa neljä vuotta sitten 78-vuotiaana kuollut Matti ”Fredi” Siitonen lauloi ja näytteli itsensä koko kansan tietoisuuteen. Harvempi muistaa, että Fredi oli myös lahjakas rallikuljettaja, joka 80-luvulla voitti kahdesti rallin yleiskilpailun.
Fredin tunnettuja lauluja ovat muun muassa ”Pieni nukke” ja ”Kolmatta linjaa takaisin”. Siitonen oli tuttu mies myös television viihdeohjelmasta ”Kivikasvot”.
Hänen kynästään syntyi myös tunnettuja sävellyksiä ja sanoituksia, kuten ”Avaa sydämesi mulle”. Lisäksi Siitonen sävelsi Suomen vuoden 1979 euroviisujen kilpailukappaleen ”Katson sineen taivaan”, jonka lauloi Katri Helena.
Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että Fredi oli suuri autourheilun ystävä ja lahjakas rallikuljettaja, joka menestyi erinomaisen hyvin ralliauton ratin takana.
”Pitäköön korttinsa”
Laulajan ja viihdetaiteilijan kiireistä huolimatta Fredi ehti ajaa ralliurallaan kaikkiaan yksitoista rallia, joista jokaiseen hän osallistui yhdessä poikansa Petrin kanssa. Kaksikon ensimmäinen ralli oli vuoden 1980 Smile Ralli, jossa tuloksena oli yleiskilpailun sija 44. Mutta toisen rallinsa Fredi jo voitti. Kysymyksessä oli vuoden 1980 Hanko-ralli, jonka juniorien yleiskilpailun Fredi voitti viistokeulaisella 1-ryhmän Ford Escort RS 2000:lla.
Seuraavalla kaudella Fredi ajoi Fordillaan Juniori Cupin Sveitsin Talvirallin yleiskilpailussa kahdeksanneksi ja voitti Nurmijärvi-rallin, jonka jälkeen nousupisteet olivat yleiseen luokkaan täynnä. Fredi totesi Hyvinkäällä 1981, että ralliautoilun harrastaminen oli hänelle yksi unelmien täyttymyksissä. Hän kertoi kylmäharjoitelleensa rallia keikkamatkoillaan.
– Ajoin usein keikoilta kotiin tunnettuja erikoiskokeita pitkin. Pysyin siten hyvin hereillä ja siitä se innostus lähti. Kun pojallani oli kartingauto, ostin itsellenikin 125-kuutioisen C-luokan kartingauton. Yhteinen harrastuksemme siirtyi myöhemmin ralliin.
– Niillä keikkareissuillani poliisi haittasi kahdesti harjoitteluani. Molemmilla kerroilla tuli sakot ja ottivat ajokortinkin hetkeksi pois. Siinä sitten vaimoni Eva-Riitta meni selittämään, että ”hän on kyllä turvallinen ajaja ja tarvitsee työssään autoa”, johon konstaapeli oli todennut, että ”se oli sen verran hyvä selitys, että pitäköön korttinsa”.
Viimeinen ralli 1988
Voitokkaan Nurmijärvi-rallin jälkeen Fredi osallistui Ford Escortilla Suomen MM-ralliin Jyväskylän Suurajoihin, jossa hän EK:lla 15 joutui keskeyttämään 1-ryhmän kahdeksannelta sijalta.
Ralliuransa loppuvaiheessa Fredi ajoi Repekka-rallin Jämsässä Opel Ascona B:llä ja kaksi viimeistä ralliaan N-ryhmän nelivetoisella Subaru 4WD Turbolla, joka oli myös Fredin siviiliauto. Siitosten viimeinen ralli oli vuoden 1988 Riihimäki-ralli, jossa isäpoika-pari sijoittui N-ryhmässä kahdeksanneksi.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.