Hyppää pääsisältöön
Kuva
F1 (Red Bull)

Fernando Alonso ei kannata V10-moottoreiden paluuta F1:een: ”Rakastin niitä, mutta hyppäisimme tuntemattomaan”

43-vuotias Fernando Alonso on ainoa nykyisistä F1-kuljettajista, joka on ajanut V10-moottorien aikakaudella. Vaikka hän pitää niitä nostalgisina, Alonso ei kannata V10-moottoreihin siirtymistä.
Teksti
Kuvat
31.3.2025

Alonson mukaan V10-moottoreihin palaaminen olisi taantumista.

- Ilman muuta rakastin V10-aikakautta. Niin myös V8-aikakautta, autojen äänimaailma oli mahtava. Mutta nyt elämme erilaisessa maailmassa. Teknologia on kehittynyt ja meillä on todella tehokkaat moottorit, jotka käyttävät kolmanneksen siitä polttoainemäärästä mitä entisaikoina käytettiin, Alonso sanoo Motorsport.comilla.

Alonso voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa 2005 eli V10-aikakaudella. Toinen tuli 2006, jolloin oli siirrytty V8-moottoreihin. Niillä ajettiin vuoteen 2013, jolloin siirryttiin nykyisiin V6-moottoreihin.

- Emme vain yksinkertaisesti voi ottaa takapakkia, kun meillä on nyt todella tehokkaat ja taloudelliset moottorit. Mielestäni tilanne on nyt erittäinkin positiivinen, eikä sitä pidä lähteä muuttamaan. 

V10:eihin paluun ajatuksen heitti ilmoille FIA:n puheenjohtaja Mohammed Ben Sulayem. Ehtona oli, että paluun myötä käytettäisiin uusiutuvia polttoaineita. Ben Sulayemin mukaan tämä voisi tapahtua vuonna 2028. Ensi kaudella hybridivoiman määrää lisätään, joten tiimit ovat panostaneet tähän teknologiaan. Muutos tulisi todennäköisesti kalliiksi.

- Olemme nyt siirtyneet erilaisten asioiden aikakaudelle. Se on mielestäni vain hyväksi F1:lle. Olisi kovin hankalaa tehdä niin radikaali muutos, hyppäisimme tuntemattomaan.

FIA:n yksipaikkaisten autojen johtaja Nikolas Tombazis vahvistaa, ettei FIA ole tekemässä muutoksia, elleivät ne ole reiluja kaikille.

- Haluamme olla ennen kaikkea reiluja jokaiselle taholle. Pitää muistaa, että kaikki tiimit ovat tehneet suuria investointeja. Jos yhdeksän kannattaa uudistusta, mutta yksi kokee sen epäreiluksi, emme tee muutoksia. Päätöksen pitää olla yksimielinen, Tombazis sanoo.

- Jos yksimielisyyttä ei löydy, pysymme vanhassa mallissa. 

Myös Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff on muutosta vastaan.

- Olemme saaneet Audin lähtemään mukaan F1:een, näyttäisimme aika hölmöiltä, jos kaikki muuttuisikin. Meillä on nyt hienot ja tehokkaat hybridimoottorit sekä ympäristöystävällisemmät polttoaineet. Ei olisi kenellekään oikein sanoa, että näillä mennään vain pari vuotta, eikä esimerkiksi viittä, Wolff sanoo.

(Edit: Korjattu Alonson ensimmäisen maailmanmestaruuden vuodeksi 2005)

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025