Hyppää pääsisältöön
Kuva
Kalle Rovanperä. Kuva: Kunihisa Kobayashi/Red Bull Content Pool
Kalle Rovanperä. Kuva: Kunihisa Kobayashi/Red Bull Content Pool

Listasimme erikoisimmat drifting-autot

Drifting on koko historiansa ajan ollut laji, jossa esitellään paitsi kuljettajan erityisiä autonkäsittelytaitoja, myös auton rakentamista. Suuret teholukemat ovat enemmän sääntö kuin poikkeus, ja näyttävät autot ja show ovat lajin suola. Autot ovat yksinomaan sivuluisuihin rakennettuja, täysiverisiä, sekä sääntöjen mukaan rakennettuja kilpureita.
Teksti
24.10.2025

Japanilaislähtöisen lajin suosituimmat autot ovat luonnollisesti japanilaisia. Nissan Silvia ja 200SX -mallit, Toyota Supra ja GT86, sekä BMW:n 3-sarjalaiset hallitsevat drifting-areenoita maailmanlaajuisesti, ja isot siivet sekä tyylikkäät väritykset tekevät autoista toinen toistaan näyttävämpiä. Joskus erottumista äärimmäisen visuaalisessa lajissa haetaan myös poikkeuksellisilla autovalinnoilla. Alla on esitelty viisi drifting-autoa, jotka poikkeavat normista ja ilmentävät lajin harrastajien ja kilpailijoiden luovuutta. 

 

5. Kalle Rovanperä ja Toyota GR Corolla

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä tunnetaan paitsi ilmiömäisenä ralliautoilijana, myös taidoistaan driftingissä. Kotimaan kilpailuissa ja eurooppalaisessa DMEC-sarjassa Daigo Saiton pajalla ja Puuppolassa parannellulla Toyota Supralla tähdittänyt Rovanperä on kilpaillut Japanin Formula Drift -sarjassa myös toisenlaisella japanilaisautolla, Toyota Corollalla. Kyseessä ei suinkaan ole mikä tahansa Corolla, vaan Euroopan ulkopuolella saatavilla oleva GR Corolla, tottakai lievästi rakenneltuna. 

Red Bullin väreissä komeilevan hatchbackin konepellin alta löytyy kolmannen sukupolven Toyota Suprasta tuttu kuusisylinterinen 2JZ-moottori, jonka tilavuutta on kasvatettu kolmesta litrasta 3.4 litraan. Turboahdettu moottori tuottaa jopa 1 000 hevosvoimaa takapyörille. Auton rakennuksesta on vastannut japanilainen virittämö Cusco. 

Mestarin ja hirviö-Corollan liitto tuotti heti tulosta, sillä Rovanperä kohautti drifting-maailmaa voittamalla viime vuonna kylmiltään kovatasoisen Formula Drift Japan -sarjan kauden toisen osakilpailun Ebisussa. 

Kuva
Teemu Peltola ja Mercedes-Benz 320CDI. Kuva: Joerg Mitter / Red Bull Content Pool

4. Teemu Peltola ja Mercedes-Benz 320CDI 

Massasta poikkeavien drifting-autojen lista ei olisi valmis ilman Teemu Peltolan ja Black Smoke Racingin farmarikorista ”S203.5” Mercedes-Benziä. Drifting-taitojensa lisäksi erityisesti sosiaalisen median puolelta ollen eittämättä yksi genren pioneereja Suomessa. Peltola on myös tuttu näky Euroopan drifting-areenoilta. 

Vaikka farmarikoriset autot driftingissä ovatkin harvinaisia, löytyy uniikkius pellin alta: siellä nimittäin raksuttaa huippuunsa viritetty 3.2-litrainen suorakuutonen dieselmoottori. Dieselin musta savu seikoittuukin palavien renkaiden valkoisen savun kanssa Peltolan hyökätessä kansainvälisille drifting-radoille. Mercedes-Benzin OM648-moottori on käyty kauttaaltaan läpi, ja turboahdettu kone tuottaa yli 700 hevosvoimaa ja 1 000 newtonmetriä vääntöä. Muuttuvan geometrian turboahdin mahdollistaa jopa 5 barin ahtopaineet, ja kaasuun vastaavuudesta vastaa anti-lag -järjestelmä, eli kansanomaisesti ”paukut”. Voima ja vääntö välitetään tiehen G-Force Transmissionsin nelilovisen manuaalivaihteiston kautta. 

 

Kuva
Pekka Lehtimäki ja Volvo 242 Turbo Kuva: Jani-Pekka Hannula

3. Pekka Lehtimäki ja Volvo 242 Turbo

Vanhemmat laatikkomalliset Volvot ovat olleet nuorison suosiossa Skandinaviassa ja Suomessa, ja ovathan 200-, 700- ja 900-sarjan Volvot kilpailleet omissa, suosituissa luokissaan Ruotsin ralliteillä. Onkin siis luonnollista, että takavetoiset Volvot ovat löytäneet tiensä myös drifting-maailmaan japanilaismerkkien ja Bemareiden rinnalle. 

Yksi esimerkki ruotsalaismerkin sivuluisukyvyistä on kotimaisessa Drift SM -sarjassa kilpaileva Pekka Lehtimäki, jonka ajokkina on Volvo 242 Turbo. Siinä missä monet kilpakumppanit luottavat yhdysvaltalaisiin kasikoneisiin tai japanilaisiin suorakuutosiin, löytyy Lehtimäen autosta nelisylinterinen Volvon B230. Pro 2 -luokan sääntöihin rakennettu auto tuottaa noin 400 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä, jotka saavat neliskulmaisen auton tyylikkääseen sivuluisuun. 

 

Kuva
Dean Kerney ja Dodge Viper. Kuva: Michael Cole/Corbis/Getty Images

2. Dean Kerney ja Dodge Viper

Jenkkiautot loistavat poissaolollaan drifting-skenessä. Muutosta asiaan vuonna 2011 lähti hakemaan irlantilainen Dean Kerney, joka yhdessä Dodgen tehtaan tukemana toi 8.3-litraisen, V10-moottorisen Viperin Yhdysvaltojen drifting-areenoille. 13 vuotta myöhemmin Kerney luottaa edelleen Viperiin Formula Drift -sarjassa Yhdysvalloissa, yhtenä kahdesta kyseisellä automallilla kilpailevasta ammattikuljettajasta maailmassa. 

Tehoja on pikkuhiljaa kasvatettu vuosien saatossa 900 hevosvoimasta aina 1 350 hevosvoimaan. Samalla mekaaninen ahdin on vaihtunut kahteen turboahtimeen. Nykykuosissaan Kerney väittää auton olevan yhdysvaltalaisen Formula Drift -sarjan tehokkain auto. Työtä on tehty myös muualla kuin konehuoneen puolella, sillä möhkälemäsestä moottorista huolimatta auton painosuhde on säädetty Kerneyn mieleiseksi 48,8 % eteen – 51,2 % taakse. 

Kuva
Mad Mike Whiddett ja Mazda RX-7. Kuva: David Ishikawa / Red Bull Content Pool

1.Mad Mike Whiddett ja Mazda RX-7

“Mad Mike” Whiddett tunnetaan maailmanlaajuisesti villeistä drifting-autoistaan sekä rakkaudestaan Mazdan wankel-moottoreihin. 2010-luvun puolivälissä muun muassa Japanin Formula Drift -sarjassa kilpailltu yhdysvaltalaiskuljettaja osallistui sarjaan Mazdan RX-7 -mallilla – luonnollisesti hieman kutiteltuna. 

Siinä missä tehtaalta tulleessa FD-sukupolven RX-7:ssä on kaksiroottorinen 13B-moottori, löytyy Whiddettin auton konepellin alta neliroottorinen wankel-moottori. Yli 11 000 kierrokseen kiertävä kone tuottaa kahdella turboahtimella varustettuna päätä huimaavat 1 000 hevosvoimaa. 

“Humbuliksi” ristitty auto rakennettiin alun perin Red Bullin ja Whiddettin Drift-n-Ice -videoprojektia varten vuonna 2010. Tämän jälkeen auto on käynyt läpi lukuisia muutoksia sen saattamiseksi sääntöjen mukaiseksi – ja entistä suorituskykyisemmäksi. Suorituskyvystä sekä kuljettajan taidoista kertoo myös arvostetun Formula Drift Japan -sarjan mestaruus vuonna 2018. Auto on rakennettu Japanissa Taisuke Kawaton toimesta Total Car Produce Magicissa. 

 

 

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025