
MV Agusta julkaisi uuden seikkailupyörän Enduro Velocen, joka on herättänyt mielenkiintoa ympäri maailman – Tyylikästä seikkailua
Enduro Velocea varten on suunniteltu uusi kolmisylinterinen rivimoottori. Iskutilavuus on 931 cm3, ja moottorin tehoksi ilmoitetaan 91 kW varsin korkealla käyntinopeudella 10 000 r/min. Vääntöä on 102 newtonmetriä 7 000 minuuttikierroksella. Valmistajan mukaan väännöstä 70 prosenttia on kuitenkin käytössä jo 4 000 kierroksen kohdalla.
Ajotiloja on neljä, Touring, Urban, Offroad ja räätälöitävä Custom. Vetoluistonrajoitus, keulimisenesto ja vaihtoavustin ovat vakiovarusteita. MV Agustassa on myös lähtöavustin, mikä kummastuttaa sorateille suunnitellussa moottoripyörässä. Asvaltilla lähtöavustin toimii kyllä mainiosti. Kun 100 km/h saavutetaan, kertoo mittaristo kiihdytykseen käytetyn ajan. Parin harjoituslähdön jälkeen se kertoo parhaaksi ajaksi 3,2 sekuntia, mikä on moottoripyörälle hyvä aika.
Kierrosten kasvaessa veto ja vääntö paranevat, ja kierrosalueen ylärekisterissä moottori vetää jo raivolla. Tehoa on ainakin sorateille aivan liikaa, mutta mainiosti toimiva vetoluistonrajoitus onneksi poistaa liiat luistot.
Vaihtoavustimen toiminnasta voisi kertoa loputtomiin. Se on lainattu suoraan MotoGP-luokan kilpurista, ja se toimii mainiosti molempiin suuntiin. Parasta on äänimaailma, ja äänten takia vaihteita tulee vaihdettua jatkuvasti, sillä vaihtohetkellä pakoputkesta kuuluu haulikon pamausta muistuttava ääni. Äänimaailma on muutenkin sporttisen kovaa, vaikkakin hyväksytty katukäyttöön.
Jousitus on säädetty urheilullisen kovaksi jopa asvalttiteille, puhumattakaan sorateistä. Ajoasento on vähintäänkin tiivis, ja jalkatapit on sijoitettu melko ylös.
MV Agustan uusi Enduro Veloce sopii motoristeille, jotka haluavat ostaa omaperäisen allroad-pyörän sporttipyörän ominaisuuksilla.
Tekniikka
Moottori: nelitahtinen nestejäähdytteinen 3-sylinterinen rivimoottori, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohti; iskutilavuus 931 cm3, puristussuhde 13,4; teho 91 kW (124 hv)/10 000 r/min, vääntömomentti 102 Nm/7 000 r/min
Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisiovälitys ketjulla
Alusta: teräsputkirunko, edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka; edessä levyjarrut (320 mm) ja 4-mäntäiset jarrusatulat, takana levyjarru (265 mm) ja 2-mäntäinen jarrusatula
Mitat ja massat: pituus 236 cm, leveys 98 cm, akseliväli 161 cm, istuinkorkeus 85–87 cm; polttoainesäiliö 20 l, omamassa 245 kg; renkaat edessä 90/90 R19, takana 150/60 R18
Kulutus ja päästöt: yhd. kulutus 5,6 l/100 km, CO2-päästö 130 g/km
Hinta: 30 456,31 €
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.