
Joonas Lindroos tuhosi viisi vannetta, mutta ajoi vetomiesten voittoon
Joonas Lindroos ajoi neljänteen Vetomies voittoon Jyväskylän MM-rallin yhteydessä ajetussa rallissa. Kartanlukijana toimi Henri Kallioniemi. Vetomies -rallissa ajettiin yhdeksän erikoiskoetta perjantain ja lauantain aikana.
Perjantai alkoi Laukaan erikoiskokeella, jossa Joonaksen ajoa haittasi Heikki Koski-Lammin nostattama pöly. Aika oli kuitenkin toiseksi nopein 2,2 sekuntia toiseksi ajaneeseen Markus Helströmiin.
Myös toisella erikoiskokeella, Saarikkaassa pöly aiheutti haittaa, kun Lindroos ajoi kiinni Nico Valkosen. Aikatappiota pohjat ajaneeseen Juhana Raitaseen tuli 6,9 sekuntia. Markus Hellström keskeytti edeltä ja Joonas ja kartturi Henri nousivat kilpailun johtoon ollen 15,9 sekuntia Juhana Raitasta edellä. Markuksen keskeytettyä Lindroosin ei tarvinnut enää ajaa aivan viimeisellä kiireellä.
Vetomiesten EK3 oli legendaarinen Myhinpää. Joonaksen pohja-ajasta huolimatta tälläkin EK:lla oli ohjelmaa, kun etuvanne vääntyi niin, että se hinkkasi raidetankoon. Mukana autossa oli yksi varapyörä ja se vaihdettiin erikoiskokeen jälkeen alle.
Kaikkiaan vanneosumia Lindroosille tuli kilpailussa sen verran, että viisi vannetta menee hylkyyn.
Perjantain päättäneellä Harjun erikoiskokeella alkoi sataa rankasti juuri ennen Joonaksen lähtöä. EK meni suoranaiseksi driftailuksi ja aika oli vasta seitsemänneksi nopein. Tappiota tuli 7,4 sekuntia pohjat ajaneeseen Koski-Lammiin.
Lauantai sujui vähemmillä tapahtumilla ja Lindroos kellotti pohja-ajan kaikille erikoiskokeille lukuun ottamatta päivän ensimmäistä Parkkolan EK:ta, jossa kiusasi runsas vesisade.
Lopputuloksissa Lindroos-Kallioniemi autokunta voitti Vetomiesten kaksivetoluokan 2 minuutin 22,9 sekunnin erolla toiseksi ajaneen Matias Valkosen.
Seuraavaksi Joonas Lindroos ja kartturi Henri Kallioniemi nähdään Lahden Future SM Rallissa 15.8. Ford Fiesta Rally 3 ratissa, jolla osallistuminen on Joonaksen 40-vuotislahja.
Ville Hautamäki uusi Nelivetomies-tittelinsä
Nelivetojen voitosta uumoiltiin kovaa taistelua ja sellainen lopulta saatiinkin. Avauspäivän jälkeen näytti kuitenkin siltä, että voitosta saattaakin kaksintaistelun sijasta tulleekin kolmintaistelu. Perjantain lenkin kulkiessa Laukaan kautta kohti Hankasalmea, oli perjantain jälkeen johtopaikalla paikallisväriä. Jari Puntanen - Harri Minkkinen olivat piiskanneet Mitsubishi Lancer EVO 5:nsa vahvaan liitoon. Illan aikana kuitenkin johtopaikalle vaihtuikin Ville Hautamäki - Toni Raiski Mitsubishi Lancer EVO 9:llä. Syynä tähän oli edelle startanneen Markus Hellströmin ulosajo Saarikkaassa. Hautamäen autokunta joutui paikassa pysähtymään, saaden siitä päivän päätteeksi aikahyvityksen. Hautamäen johtoasema yötauolle mentäessä oli 8,9 sekuntia Puntaseen, josta puolestaan 9,4 sekunnin päässä vaani Mikko Lehti komeasti parkuvalla Opel Corsa OPC S2000:lla.
Lauantain agenda näytti olevan selkeä, vuoden ensimmäistä kisaansa ajava Lehti lähti hyökkäämään, pakottaen myöskin vuoden ensimmäistä ralliaan ajaneen Hautamäen ahtaalle. Lehti pamautti 9,6 sekunnin pohjat heti Parkkolassa, mutta Hautamäki nokitti takaisin 7,9 sekunnilla heti Västilässä. Lehti korotti panoksia entisestään ja raivosi Päijälään 11,1 sekunin pohjat, Leustun päätökseen eroa Hautamäki oli enää siis 5,5 sekuntia edellä. Kokenut Hautamäki piti pintansa ajaen päätöspätkälle 2,7 sekunnin pohjat. Voittajapariksi siis Ville Hautamäki - Toni Raiski, joista 8,2 sekunnin päähän jäivät Mikko Lehti - Tero Hanninen. Hyvän kisan ajaneen kaksikon Jari Puntanen - Harri Minkkinen suoritus kantoi 41,6 sekunnin päähän voittajasta, eroa takana tuleviin oli lopulta minuutteja.
-Avauspäivä oli nihkeää ajamattomuuden vuoksi ja kuumuuskin teki vähän temput kuskille, ettei ollut niin sanotusti kartalla. Lauantai tuli kuitenkin paremmin, yksi virhe aamun avauksessa, spinnattiin ja mentiin pikkuisen ojaan. Vekslatessa meni vajaa 15 sekuntia, mutta muuten virheetön päivä. Tuuriakin oli matkassa, kolme vannetta meni ja renkaat oli siinä kunnossa, että oli ihme, että ilmat pysyi sisällä. Se kuuluu tähän kisaan ja lopulta kuitenkin ykkösenä. Väsynyt, onnellinen ja tyytyväinen, summasi Hautamäki.
-Kunnia kilpakumppaneille, että jouduttiin ajamaan aivan loppuun asti hampaat irvessä. Ei Ville varmasti yhtään lujempaa olisi voinut viimeistä pätkää tulla, siinä tunsi elävänsä, kiteytti kartanlukija Raiski podiumilla.
Roope Hirvonen ajoi taktisesti hyvän kilpailun V1600-luokassa
Nopein V1600-luokan kilpailijapari poimitaan Vetomiehessä kaksivetoisten listalta palkittavaksi. Draamaa riitti tähänkin taisteluun. Miska Tuomisto täräytti Toyota Auriksellaan nopeimman ajan avauspätkälle Laukaassa, mutta jo seuraavalla erikoiskokeella meni molemmat oikeanpuoleiset renkaat rikki ja aikatappiota tuli useampi minuutti.
Luokan kärkipaikalle tässä kohtaa nousi Auriksellaan Viljami Salminen, joka pitikin johtopaikkaa koko loppupäivän, Roope Hirvonen kuitenkin vaani vain 1,4 sekunnin päässä.
Lauantain avaus Parkkolassa muutti heti tilannetta. Ajouralla ollut kivi nosti mutkassa Salmisen ajokin kahdelle pyörälle ja lopulta auto päätyi ulkomutkan ojaan katolleen. Hirvosen autokunta jatkoi Auristen menestystarinaa sen jälkeen onnistuneemmin koko loppupäivän. Roope Hirvonen - Aleksi Marttila ajoivat voittoon 23,9 sekunnin turvin. Kakkospaikan otti KIA Ceedillä Nuutti Korhonen - Elli Valonen. Kolmospaikkaa pitkään pitänyt Rasmus Pentti kellautti ajokkinsa Päijälässä nurin ja tuli loppukisan ilman tuulilasia, sen myötä sijoitus putosi pari pykälää. Miska Tuomisto - Jukka Rasi onnistui lopulta kirimään kolmanneksi, eroa voittajaan kertyi 2:38.0.
-Jälkimmäinen kisapäivä tuli ongelmitta. Kisa tuli vähän tahmeasti läpi, mutta Päijälässä koetettiin hyökätä, jotta Leustussa oli turvamarginaalia enemmän, kertoili Roope Hirvonen.
Kun kuljettajalta kysyttiin Mikko-isän antamista ohjeista, ja loppukauden tavoitteista oli vastaus selkeä, mutta lempeydellä lausuttu.
-Onhan sillä paljon aina kerrottavaa, ehkä joskus vähän liikaakin sanoo, että jarruttele tänne ja näin. Loppukauden tavoitteet on SM-sarjan SM4-luokan mitalitaisteluissa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.