
Juho Hännisen ja Mikko Markkulan Akropolis-ralli oli päättyä todella huonosti: ”Nyt äijä kyllä laskee menemään aika kovaa”
Kreikan Akropolis-rallissa vuonna 2008 kivikkoiset ja huonokuntoiset tiet koituivat N-ryhmän PWRC-luokan MM-johdossa ajaneen Juho Hännisen ja Mikko Markkulan kohtaloksi. Kaksikon ralli päättyi toisena kilpailupäivänä sen neljännelle erikoiskokeelle. Keskeytyshetkellään he ajoivat 47,5 sekunnin marginaalilla N-ryhmän johdossa.
Keskeytyksen syynä oli Mitsubishin ohjaustehostimen säiliön rikkoutuminen, jonka seurauksena nesteet valuivat ulos. Hänninen ajoi hetken ilman tehostinta, mutta seuraavaksi tehostimen siipipyörä leikkasi kiinni ja katkaisi tuulettimenhihnan. Moottorin lämmöt nousivat välittömästi, joten auto oli pysäytettävä tien sivuun ja oli keskeytettävä.
Hänninen ja Markkula jäivät helteiselle erikoiskokeelle odottamaan kuljetusta takaisin huoltoparkkiin. Kun EK oli ajettu, paikalle saapui hiekkapölyn saattelema useamman tunnin odottelun jälkeen rallijärjestäjälle töitä tehnyt ammattiautoilija Fiat Ducato Iveco -vaihtolava-autollaan. Yhdistelmän tehtävänä oli poimia reitiltä rikkoutuneet autot kyytiinsä ja kuljettaa ne huoltoparkkiin.
Kuorma-auton ohjaamosta astunut yrittäjä oli hikinen ja hän kärsi selvästi kuumuudesta. Hän rullasi vinssin auki, Mitsubishi nousi vaihtolavalle ja siitä kuorma-auton kyytiin. Hänninen ja Markkula ahtautuivat auton kolmen hengen ohjaamoon ja ikimuistoinen matka huoltoparkkiin käynnistyi.
EK:lta pois johtanut välitie oli kapea soratie, joka laski vuorelta sen jyrkkää rinnettä mukaillen alas laaksoon. Jo ensimmäisten satojen metrien ajon jälkeen Hänninen ja Markkula katsoivat toisiaan ja ihmettelivät ääneen ”Nyt äijä kyllä laskee menemään aika kovaa”.
Kolmikko ei päässyt alamäkeä montakaan kilometriä, kun eräässä vasemmalle kääntyneessä mutkassa tien hiekkareuna petti ja kuorma-auto kyydissään Mitsubishi lähti kylki edellä putoamaan rotkoon.
Onni onnettomuudessa oli se, että auto ei ehtinyt kaatua. Se liukui noin pari metriä, kunnes yhdistelmä takertui vuoristokasvillisuuteen.
Kuljettaja putosi ohjauspyörän takaa Hännisen ja Markkulan syliin, eikä pystynyt liikkumaan. Kaksikko ei aluksi uskaltanut liikkua, kun he tietysti pelkäsivät, että auto kaatuu ja putoaa rotkoon.
Lopulta Markkula pääsi miehen alta pois, avasi kuljettajan oven ja auttoi myös Hännisen ulos autosta. Viimeiseksi ohjaamosta tielle kömpi erittäin väsynyt kreikkalaisyrittäjä.
Hänninen totesi heti, että ”Nyt tämä kestää, että tämä auto on joskus takaisin huoltoparkissa”. Ja niin se myös kesti, lähes kahdeksan tuntia.
Hänninen kertoo, että kun hän otti kädellään kiinni kuorma-auton lavan reunasta, koko autoyhdistelmä heilui. Yhdistelmä oli aivan kiikun kaakun, mutta se ei sentään kaatunut. Onneksi Mitsubishi oli lavalla tiukasti kiinni, eikä se päässyt heilumaan.
Hännisen mukaan ammattiautoilijan osaaminen oli sen tasoista ja niin vauhdikasta, että jo ensi metreillä tiesi, että se reissu ei pääty hyvin. Suomalaiset käytiin hakemassa toisella kyydillä vuoristosta, mutta tarina ei kerro, miten kuorma-auto lavallaan Mitsubishi saatiin vedettyä rinteestä takaisin tielle. Niin kuitenkin tapahtui ja Hännisen ja Markkulan ralli jatkui seuraavana päivänä.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.