
Vuonna 1966 tehdyssä koeajossa nousivat esiin kolme faktaa – testissä sporttipirssi
KOEAJO: OLDSMOBILE TORONADO – SPORTTIPIRSSI
7-litrainen V8-moottori, tilaa kuudelle hengelle – ja etuveto. Nuo kolme faktaa liittyivät Jommi Salomaan koeajamaan Oldsmobile Toronadoon.
Vakiovireisenä 385-hevosvoimainen moottori riitti kiidättämään ajokunnossa noin 2050 kiloa painaneen auton runsaan 200 km/h huippunopeuteen. Seisovasta kilometristä auto suoriutui 30, 1 sekunnissa ja 0-100 km/h vei aikaa 8,3 sekuntia. Ja nämä arvot mitattiin kolminopeuksisella automaattilaatikolla.
1960-luvun suomalaiset maantiet ja iso, aivan toisenlaisiin olosuhteisiin alkujaan sulavasti lipumaan suunniteltu jenkki olivat haastava yhdistelmä. Auton todellisten ominaisuuksien selvittämiseksi Salomaa vei Toronadon tietenkin myös Keimolan moottoriradalle.
Kun normaaleita rengaspaineita oli nostettu, auto alkoi käyttäytyä selkeästi paremmin ja sen käytös muuttui aivan toiseksi.
”Etupainoisuus kuvastui tosin edelleen voimakkaana, mutta erittäin hyvin hallittavana aliohjautuvuutena. Ohjaus oli yllättävän täsmällinen ja nopeakin (3,4 kierrosta ääriasennosta toiseen), mutta etupyörien asentoa oli vaikea arvailla ohjauspyörän kääntämiseen käytetyn lihasvoiman perusteella. Ohjaaminen tuntui aina vain yhtä luonnottoman kevyeltä.” Salomaa kirjoitti.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.