Rauno Aaltonen ja RAC: “Autoa on nostettu, kannettu ja työnnetty”
Kilpailun startti oli sunnuntaina ja maaliin osallistujat saapuivat seuraavana torstaina. Se oli lyhykäisyydessään RAC-rallin juoni.
Lontoosta alkaneessa ja sinne myös päättyneessä rallissa ajettiin 58 erikoiskoetta ja koko reitin pituus oli runsaat 4000 km. Se oli todellinen maratonkisa, jossa olosuhteet olivat juuri niin hankalat kuin ne vain syksyisessä Britanniassa voivat tuohon aikaan vuodesta olla; lunta, jäätä, vesisadetta, mutaa.
Mutta juuri haastavat olosuhteet korostivat suomalaiskuljettajien osaamista, vaikka kyllähän meikäläisetkin vaikeuksista saivat osansa. Austin Healeylla kisaan osallistunut Timo Mäkinen juuttui ensimmäisenä kilpailijana reitillä liikkuessaan pitkään nousuun, josta edes järjestäjien etuauto ei ollut päässyt läpi.
Ensimmäisellä yrityksellään Mäkinen pääsi runsaat 200 metriä. Seuraavalla hieman pidemmälle ja kolmannella yrityksellään jo puolisen kilometriä. Kaikkiaan Mäkinen vietti noin 45 minuuttia EK:lla, jonka ihanneajaksi järjestäjät olivat laskeneet 4.23 minuuttia.
Mäkinen putosi rallin johdosta seitsemänneksi, mutta aloitti hurjan kirin ja nousi uudestaan johtoon lähimpänä takaa-ajajanaan Rauno Aaltonen Minillään. Mutta Mäkisen ilmiömäinen taiturointi ei saanut arvoistaan palkintoa, sillä hän juuttui vielä toistamiseen – EK:lla 52 – liukkaaseen ylämäkeen.
- Siellä ei ollut lunta, vaan kirkasta jäätä ja vettä. Lähdin ensimmäisenä autona taipaleelle kuutisen minuuttia ennen muita. Mäen ylösnousu otti kahdeksan minuuttia, kilpailussa toiseksi pudonnut Mäkinen kertoi.
Vaikka Mäkinen voiton haastaviin olosuhteisiin menettikin – nastarenkaat olivat tuolloinkin RAC:ssa kiellettyjä – kilpailusta tuli siitä huolimatta suomalaismenestys. Rauno Aaltonen viimeisteli menestysvuotensa voittamalla kilpailun.
- Tämä oli kovin ajamistani viidestä RAC-rallista. Autoa on nostettu, kannettu ja työnnetty, jotta se liikkuisi eteenpäin, myös ylämäkiin juuttunut Aaltonen tiivisti.
Ensimmäisen kansainvälisen rallinsa ajanut Jorma Lusenius sijoittui oikeanpuoleisella ohjauksella varustetulla Minillä kuudenneksi.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.