Hyppää pääsisältöön
Kuva
opel
Opel Calibra Keke Rosberg Edition – 1996 Kuva: Opel

Listasimme suomalaiskuskien mukaan nimetyt katuautomallit – yhdellä kuskilla kaksi autoa

Moottoriurheilu on autonvalmistajille loppukädessä mielikuvamarkkinointia. Radalla menestyvällä autolla on uskottavampaa ja tyylikkäämpää ajella, ja menestykseen liitetään positiivisia mielleyhtymiä.
Teksti
23.10.2025

Menestystä niittäneet kilpakuljettajat ovat niin ikään autonvalmistajille hyödyllisiä markkinointimielessä. Tämän takia myös automalleja on nimetty kilpakuljettajien mukaan – McLaren Senna ja Bugatti Chiron esimerkkeinä. Tavallisempienkin autojen erikoisversioita nimetään ahkerasti menestyksekkäiden kilpakuljettajien mukaan – suomalaiskuljettajat mukaan lukien. Vauhdin Maailma listaa tällä kertaa viisi automallia, jotka on nimetty suomalaisten autourheilijoiden mukaan. 

 

Kuva
Mitsubishi Lancer Evo 6.5 Tommi Mäkinen Edition – 1999 Kuva: Mitsubishi

5. Mitsubishi Lancer Evo 6.5 Tommi Mäkinen Edition – 1999

Kautta aikain eittämättä tunnetuin suomalaiskuljettajan mukaan nimetty automalli on Mitsubishi Lancer Evolution VI (suomalaisittain evo kutonen) Tommi Mäkinen Edition. Erikoismalli juhlisti puuppolalaisen neljää maailmanmestaruutta japanilaismerkin eri evoluutioiden Lancereilla vuosina 1996–1999.

Joulukuussa 1999 julkistettu erikoismalli toi mukanaan Evo VI:tä aerodynaamisemman etupuskurin sekä uudelleenmuotoillun takasiiven. Muutokset tuotiin myös MM-sarjassa kilpailevaan A-ryhmän Lanceriin kauden 2000 Neste Rallista alkaen. Näkyvimpänä muutoksena kuutosevoluution pyöreät sumuvalot saivat väistyä uuden etupuskurin ilmanohjaimien tieltä, jotka lisäsivät downforcea edessä.

Pinnan alla kyti vielä merkittävämpiä muutoksia, sillä kaksilitraisen moottorin turboahtimen kompressorisiivet olivat valmistetut titaanista – ensimmäistä kertaa tuotantoautossa. Tehoa irtosi japanilaisvalmistajien herrasmiessopimuksen mukaisesti ilmoitetut 276 hevosvoimaa. Muutoksiin kuuluivat myös asvaltille säädetty matalampi jousitus, Momon ohjauspyörä, Recaron kuppipenkit edessä, sekä valkoiset Enkein 17-tuumaiset vanteet. Valmistusmäärä eri varustetason ja värin Tommi Mäkinen Editioneilla oli yhteensä 4 092 kappaletta alustanumeroihin perustuvan analyysin mukaan. 

4. Mercedes-Benz A160 Edition Häkkinen – 1999

Kuva
Mercedes-Benz A160 Edition Häkkinen – 1999. Kuva: Wikimedia Commons

Kauan ennen sähkömoottoripyörävalmistaja Vergen kanssa julkistettua sadan kappaleen erää, löytyy kaksinkertaisen formula ykkösten maailmanmestarin Mika Häkkisen nimi Mercedeksen kyljestä. Vuonna 1999 julkistettu A-sarjan Mercedes-Benzin erikoispainos A160 Edition Häkkinen tuo mestaruusauto McLaren-Mercedes MP4/13:n värityksen pieneen kaupunkiautoon, jota ei aikanaan lehdistössä edustettu ajo-ominaisuuksiensa eikä ulkonäkönsä puolesta. Erityispainokseen sai räväkän värityksen lisäksi viisipuolaiset aidot AMG-vanteet sekä räväkän punaisen nahkasisustuksen, jota F1-autosta ei varmasti löytynyt. 

Kulkupuoli jäi kuitenkin valitettavan vaisuksi, sillä nelisylinterinen 1,6-litrainen bensiinimoottori tuotti vain 102 hevosvoimaa, ja voima välitettiin etupyörille viisivaihteisen manuaalin kautta. Edition Häkkisiä valmistettiin vain 125 kappaletta, ja tallikaveri Edition Coulthardeja saman verran.

3. Opel Calibra Keke Rosberg Edition – 1996 

Kuva
Opel Calibra Keke Rosberg Edition – 1996 Kuva: Opel

Suomen ensimmäisen F1-mestarin nimeä kantava auto ei liity Keke Rosbergin formulauraan, vaan sitä seuranneeseen aikaan Saksan vakioautosarja DTM:ssä, jossa Opel kilpaili kausien 1994–1996 välisenä aikana nelivetoisella Calibralla. Vuonna 1994 Rosberg kilpaili Opel Team Joestin kuljettajana, ja kausina 1995 ja 1996 nähtiin viivalla kaksi Opel Team Rosbergin autoa. Kaudella 1995 tiimin sinivalkoista lippua heilutti itse nimikkomies Rosberg, kun taas kaudeksi 1996 Rosbergin tiimiin hyppäsi J.J. Lehto.

Keke Rosberg Edition -Calibrat olivat aikalaisittain huippuvarusteltuja, ja moottorivalintoina olivat kaksilitrainen rivinelonen tai 2,5-litrainen V6. Metallinvalkoisten autojen erikoisuutena olivat 16-tuumaiset BBS-vanteet, Opel-virityspajana tunnetun Irmscherin takaspoileri ja madallettu alusta, valkoinen mittaristo, nahkaverhoillut ohjauspyörä ja vaihdekeppi sekä valkoisin ja keltaisin koristeviivoin varusteltu sisusta. 

Opel Calibra Keke Rosberg Edition on suomalaisittain merkittävä myös toisella tapaa, sillä osa autoista koottiin Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa. Keken nimikko-Calibroita valmistui yhteensä tiettävästi 997 kappaletta. 

2. Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Edition – 2024 

Kuva
Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Edition – 2024 Kuva: Toyota Gazoo

Listan tuorein malli kantaa hallitsevan rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin Kalle Rovanperän nimeä. Alun perin luokitusautoksi rallin MM-sarjaan suunniteltu ja jälkeenpäin niin Rally1-siluetilla kuin Rally2 -kilpurina voittoja kerännyt Toyota GR Yaris sai Toyotan rallimenestyksen ansiosta kaksi erityismallia, jotka juhlistivat Toyotan kahta viimeisintä maailmanmestaria, Sebastien Ogieria ja Rovanperää. 

Rovanperän versio on suomalaiskuljettajan kypärää imitoiden kolmivärinen ja kantaa Rovanperän numeroa 69. Gazoo Racing -tarrojen ja näyttävän värityksen lisäksi erityismalli saa etäisesti Rally2-auton vastaavaa muistuttavan takaspoilerin. Sisätiloissa suomalaisia ilahduttaa sinivalkoinen tikkaus ohjauspyörässä. Tekniikkapuolella kolmesylinterinen 276-hevosvoimainen turbomoottori on muuttumaton, mutta ajomoodivalikoimasta löytyy kaksi ainoastaan ”Kalle Editionista” löytyvää tilaa. Toinen, Donut -nimeä kantava tila mahdollistaa donitsien pyörittelyn. Mielenkiintoisempi tila on nimetty Kalleksi, joka tekee vastaheitoista sekä sivuluisuista helpompia.

Katukuvassa GR Yaris Kalle Rovanperä Editioneita tuskin nähdään, sillä sekä suomalaiskuljettajan että Ogierin nimeä kantavia malleja valmistetaan vain sata kappaletta kumpaakin. 

1.   Subaru Justy Keke Rosberg Edition – 1991

Kuva
Subaru Justy Keke Rosberg Edition – 1991 Kuva: Subaru

Kekellä on kunnia esiintyä tällä listalla kahdesti. Kyseessä ei kuitenkaan ole Peugeot kuten olettaa saattaa, ajoihan Keke C-ryhmän 905:llä aktiivisesti kaudella 1991. Kyseessä on Subarun kompakti pikkuauto Justy.

Rosbergin ja Subarun yhteinen historia alkoi 1980-luvun lopulla, kun F1-mestari yhdessä Ykä Palotien kanssa ideoivat uutta rata-autoiluluokkaa Suomeen tulevaisuuden lupausten löytämiseksi. Ensimmäiset suunnitelmat julkistettiin vuonna 1988, ja alun perin kevyiden, kaksipaikkaisten prototyyppien moottorina piti olla moottori General Motorsin katalogista. Neuvottelut GM:n kanssa eivät kuitenkaan edenneet, ja moottoriksi valikoitui Subarun 2,2-litraiseen bokserimoottoriin. Autojen pohjaksi valittiin Formula Fordeissa isoa roolia näytellyt brittivalmistajan Van Diemenin kotimaassaan suosittu Multisport. Valmiisiin runkoihin asennettiin moottorin lisäksi Subarun vaihteisto, ja SubaruSport-luokka sai alkunsa kaudella 1990. 

Tästä motivoituneena Subaru antoi 150 mallin erikoiserälle Justyjä nimen Keke Rosberg Design. Kaksiovisen pikkuauton erityispainokset herkkuihin kuuluivat keltainen ralliraita ja alumiinivanteet, pienempi ohjauspyörä, kattoluukku, sekä Keken kypärää esittäneet tarrat ympäri autoa. Kulkupuoli ei ollut kenties Keken maineelle sopiva, sillä pellin alla lymyili vaatimaton 1,2-litrainen kolmesylinterinen moottori. Erikoisuutena Justyssä oli kytkettävä neliveto. Huhujen mukaan 150 auton erästä valmistettiin oikeasti vain 50 kappaletta. 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025