Hyppää pääsisältöön
Kuva
Getty

Rallilegenda Timo Salosen rohkeat palkkaneuvottelut: ensin hän vaati summaa, joka sai vastapuolen poistumaan ja kartturin kiittämään työttömyydestä, sitten hän repi seuraavan tarjouksen

29.4.2025

Ralliautoilun kolmas suomalainen maailmanmestari Timo Salonen ei kursaillut palkkaneuvotteluissa.

Kauden 1980 syksyllä Salosen ja kartanlukija Seppo Harjanteen kaksivuotinen sopimus Datsunin kanssa oli katkolla. Pari oli juuri voittanut Uuden-Seelannin MM-rallin, kun käsky kävi Japanista jatkoneuvotteluihin. Talli halusi jatkaa yhteistyötä, sillä MM-voitto oli Salosen ensimmäinen Datsunilla.

- Lensimme Uudesta-Seelannista suoraan Japaniin. Marssimme Sepon kanssa kabinettiin ja neuvottelut alkoivat. Datsunin puolelta neuvotteluissa oli seitsemän korkeatasoista japanilaisedustajaa, Salonen kertoo.

 

Katso video: Timo Salonen ei tarvitse sinisiä eikä punaisia pillereitä, mutta yhden apuvälineen ansiosta hänestä tuli hetkessä lähes voittamaton ja maailmanmestari: ”Se oli fantastinen”

 

- Kävimme läpi seuraavan kauden kalenterin, tapahtumat ja sovimme asioista hyvässä yhteisymmärryksessä. Kun he kysyivät rahasta, niin pamautin heille sellaisen summan, että miehet olivat kaatua tuoliensa kanssa, jonka jälkeen he nousivat sanaakaan sanomatta ylös ja kävelivät huoneesta ulos. Odottelimme Sepon kanssa heitä jonkin aikaa takaisin, mutta kukaan ei koskaan palannut. 

Harjanne kiitti Salosta koko kotimatkan Suomeen, että teki hänet työttömäksi. 

- Kun kahta kuukautta myöhemmin lensimme Englannin RAC-ralliin niin Datsunin miehet toivat sopimuspaperimme sinne. Katsoin paperit läpi ja kun huomasin, ettei palkkasummamme ollut se mitä Japanissa esitin, niin revin sen paperin heidän edessään ja heitin sen roskiin. Ajattelin silloin jo itsekin, ”nyt nämä rallit taisivat päättyä”, mutta jo samana päivänä talli teki uudet paperit, korjasi summan ja kirjoitin nimeni alle. Siinä paperissa oli pilkut kohdillaan.

Lue lisää Timo Salosen värikkäistä seikkailuista ja TOP 3 -autoista: Rallin maailmanmestari Timo Saloselle B-ryhmän Peugeot 205 Turbo 16 E2 on ralliauto numero 1. Salonen nosti Top 3–listalleen myös 4-ryhmän Fiat 131 Abarthin

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025