
Netflix-elokuva Pikku Siperiassa rallikuskia näyttelevä Tommi Korpela unelmoi oikeasta rallikyydistä vaikka ei oikein mahdu kilpa-autoon: “Se oli enemmän koomista, kun ahtauduin sinne ralliauton turvakaarien sekaan”
Vauhdin Maailma haastatteli Tommi Korpelaa, joka näyttelee rallikuski Tarvaista Pikku Siperia -elokuvassa. Pikku Siperia on kuin rallin ensimmäinen suomalainen maailmanmestari Ari Vatanen, sillä leffa on ensimmäinen suoratoistojätti Netflixin rahoittama suomalainen alkuperäiselokuva.
Tommi Korpela on Suomen palkituimpia ja työllistetyimpiä näyttelijöitä. Lukuisien näytelmien lisäksi moni on nähnyt hänet elokuvissa ja tv-sarjoissa kuten Studio Julmahuvi, Ikitie, Miehen työ, Kätilö, Metsäjätti, Tyhjiö, M/S Romantic ja kalastusohjelma Incredible Fishing with Hissu and Tommi, jota hän teki yhdessä kollegansa Kari Hietalahden kanssa.
Tommi Korpela, oliko sinulle unelmarooli, kun sait näytellä rallikuskia?
– [Naurahtaa] No, unelmaa… Se oli hauskaa. Olen pitkä kaveri, metri ja 90 senttiä, ja se oli enemmän koomista, kun ahtauduin sinne ralliauton turvakaarien sekaan. Se oli todella pinkeä paikka mulle. Oli muutama sellainen otto, jossa piti tulla sieltä ralliautosta vauhdikkaasti ulos, ja ajattelin, että ei tästä hemmetti tule yhtään mitään… Pitkät jalat, Korpela vastaa.
– Mutta se oli ihan kiinnostavaa. Ne mun ajot oli aika vähäisiä, siellähän oli stunttikuskit tekemässä niitä vauhdikkaampia pätkiä. Joitain niistä pääsin seuraamaankin, se oli kyllä vauhdikkaan näköistä. Kyllä mulla on sellainen unelma, että pääsisin joskus kunnon rallikuskin kyytiin. En ole koskaan päässyt rallia seuraamaan paikan päältä missään.
Nyt olisi viikonloppuna Savonlinnassa SM-ralli?
– Oho. Joo joo. Täytyy yrittää. Kaverini [näyttelijä Kari] Hissu Hietalahti on sieltä kotoisin.
Dome Karukosken ohjaama elokuva perustuu Antti Tuomaisen samannimiseen kirjaan. Korpela kuvailee hahmoaan rallikuski Tarvaista traagiseksi ja elokuvan tyylilajia tragikomediaksi. Alkoholisoitunut Tarvainen on menettänyt ulosajossa kartanlukijansa ja samalla ralliuransa sekä elämänhallintansa.
– Tarvainen on pienen suomalaiskylän suuri poika ja sankari, joka on ajautunut sivuraiteelle, ja hänestä on tullut hylkiö siellä. Se elää niissä omissa muistoissaan, joissa hän on suuren maailman sankari ja rallikuski, mutta muiden silmissä hän alkaa näyttäytyä jo enemmän puoliksi kylähulluna. Mutta se oli hyvä hahmo näytellä, siinä oli paljon ristiriitaa ja vääntöä. Rooli oli kiinnostava mulle kyllä, Korpela kertoo.
– Leffa alkaa siitä, kun Tarvainen on päättämässä päiviään ajamalla. Sitten yhtäkkiä auton katon läpi pamahtaa meteoriitti pelkääjän paikalle. Tarvainen kokee se korkeimman johdatuksena. Meteoriitti on viesti entiseltä kartanlukijalta: älä anna periksi, elämä jatkuu.
Tarvaisen neliveto-Subaruun tömähtänyt meteoriitti sekoittaa pohjoiskarjalaiskylän elämän. Kaikki havittelevat tätä arvokasta ihmettä, myös rallikuski Tarvainen, jonka mielestä meteoriitti kuuluu hänelle.
– Tarvainen ajattelee, että kartanlukija on muuttunut meteoriitiksi. Se on hänelle pyhä esine. Sen meteoriitin ympärillä on tällainen kreisi vääntö. Sen ympärille se elokuva oikeastaan rakentuu.
Ilmeisesti Tarvainen haluaa rahoittaa paluunsa rallipoluille miljoonan euron meteoriitilla?
– Joo, se näkee sen niinkin, että se on myös jonkinlainen pyyntö, että sun pitää vetää itsesi kuntoon ja vielä podiumille, että kyllä se siitä lähtee.
Korpela ei ole vielä nähnyt lopullista elokuvaa.
– Eilen oli työryhmäkatselmus, mutta en päässyt tätä tuotosta katsomaan, kun olin töissä. Se projekti oli kiinnostava. Se oli hauska käsis.
Rallikuski Tarvaisen koti on lavastettu osin Vauhdin Maailman pitkäaikaisen avustajan Marko Mäkisen työhuoneen esineillä. Tuotantoyhtiö haki Mäkiseltä 20 muuttolaatikollista ralliaiheista rekvisiittaa kuten ajoasuja, kypäriä, tauluja, kirjoja ja palkintoja.
– Näin, että Vauhdin Maailma kirjoitti siitä, en sitä tajunnutkaan. Siellä Tarvaisen asunnossa ei ollut kuin elokuvan loppukohtaukset, mutta siellä oli kovasti rekvisiittaa, ja ehdin niihin jonkun verran tutustua.
Oliko se elämäsi paras lavastus?
– Varmasti yksi niistä.
Kuten Korpela kertoi, hän ei ole koskaan ollut varsinaisen oikean ralliauton ja osaavan kuskin kyydissä. Sen sijaan Pikku Siperiassa Korpelan roolihahmo Tarvainen ajaa Subarulla, joka on näyttelijälle erittäin tuttu merkki.
– Elokuvassa on se Juha Kankkusen malli, se legendaarinen. Meillä on Subarut Hissun kanssa, molemmilla Foresterit. Ja Hissu oli jotenkin tarkka siitä, että auton piti olla juuri Kankkusen sininen.
Korpelan suhde moottoriurheiluun on hieman hiipunut verrattuna lapsuuteen.
– Aika vähän sitä tulee enää seurattua, jonkun verran penkkiurheilijana. Aikoinaan, kun meillä meni formuloissa paremmin, niitä kisoja tuli seurattua. Suomella on kova historia moottoriurheilussa, ja kyllä mä lapsena kovasti fanitin rallikuskeja, ja motocrosskuskejakin. Silloin oli Heikki Mikkolaa ja muita. Ja kun tuli suomalaiset formulakuskit, niitä seurasin kovastikin. Ja lapsena leikin rallikuski- ja formulakuski-leikkejä. Kyllä ne Saloset, Alenit, Vataset ja Kankkuset ja Mäkiset ja kumppanit on ollut suomalaisille kovia tekijöitä aina.
Pikku Siperian maailman ensi-ilta Netflix-suoratoistopalvelussa on perjantaina 21. maaliskuuta.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.