Mikä on Fordin kohtalo rallin MM-sarjassa?
Hyundai on ilmoittanut käyttävänsä näillä näkymin Rally2-autoa MM-sarjassa 2027, kun uudistukset tulevat voimaan. Toyota puolestaan rakentaa uusien sääntöjen mukaista WRC27-autoa. Mutta mitä tekee Fordeja ajattava M-Sport?
M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener kertoi DirtFishille, että Ford on teknisten sääntöjen osalta ajan tasalla, mutta suurin kysymysmerkki liittyy siihen, millainen visio ja suunta sarjalla tulee olemaan uuden promoottorin myötä. Fordilla on siis huolia siitä, miten mestaruussarjaa markkinoidaan ja kehitetään tulevaisuudessa.
“Pitää nähdä, kuka uusi promoottori on ja mikä on heidän visionsa. Se on viimeinen palanen, joka ratkaisee, olemmeko mukana vai emme”, Millener sanoo.
Vaikka rallitoiminta onkin kallista, on emoyhtiö M-Sport Limitedin nettovarallisuus kasvanut viime vuosina. Tätä taustaa vasten olisi kummallista, jos se jäisi kokonaan pois MM-sarjasta.
”Joka tapauksessa uuden WRC27-auton kehittäminen kaudelle 2027 on jo aikataulusyistäkin mahdotonta”, Millener sanoo.
M-Sport siis ajattanee kaudella 2027 Rally2-autoja kuten Hyundaikin. Millener toivoo silti, että MM-sarjan tulevaisuus ei perustuisi ainoastaan Rally2-autoille.
”Jos Rally2-autot toimisivat WRC:n pääluokkana, se voisi olla vain väliaikainen ratkaisu yhdeksi kaudeksi (2027). Meidän on siirryttävä uusiin sääntöihin, koska muutenhan niiden tekemisessä ei ollut ylipäätään mitään järkeä.”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.