David Walker on ainoa F1-kuljettaja, joka on jäänyt kaudella pisteittä, vaikka tallikaveri on voittanut maailmanmestaruuden
13. tammikuuta 1980, Buenos Aires, Argentiina
Newey aloitti F1:ssä Keken tiimissä
Adrian Newey tiesi jo kuusivuotiaana, mikä hän haluaa olla isona: insinööri moottoriurheilussa.
Valmistuttuaan Southamptonin yliopistosta 1980 hän pyrki töihin F1-talliin, mikä oli melko vaikeaa, sillä insinööreille oli työpaikkoja vain kourallinen ja niitä vapautui harvoin. Vastavalmistunut Newey haki töitä jokaisesta F1-tallista, mutta vastauksia ei kuulunut. Hän oli jo varma, ettei kukaan palkkaa häntä, kun brasilialainen Fittipaldi-talli otti yhteyttä.
Kaikkien aikojen menestyneimmän F1-suunnittelijan ensimmäinen työpaikka oli siis Fittipaldin F1-talli 1980. Siellä hänellä oli mahtava työkaveri, toinen tuleva mestari: Keijo ”Keke” Rosberg.
Newey vastasi Fittipaldi-auton aerodynamiikasta, mutta talli oli niin pieni, että hän taisi olla sen osaston ainoa työntekijä. Neweyn pomo oli kolmas tuleva mestari, Harvey Postlethwaite, joka oli kehittänyt Hesketh 308 -auton, jolla James Hunt ajoi ensimmäisen GP-voittonsa. Postlethwaite siirtyi 1981 Ferrarille ja nosti italialaismerkin murheen alhosta. Silloin Ferrari teki parhaat moottorit ja voimansiirrot mutta huonoimmat autot. Itse Enzo Ferrari valitsi Postlethwaiten uudistamaan Ferrarin alustan ja korin. Ferrari voitti Postlethwaiten suunnittelemalla autolla 1982 ja 1983 valmistajien maailmanmestaruuden. Postlethwaite kuoli sydänkohtaukseen Barcelonan radan varikolla 1999, kun hän oli johtamassa Hondan F1-projektin testejä.
Neweyn ensimmäinen käytännön kokemus F1-maailmasta oli Fittipaldin testipäivä Silverstonessa 1980. Newey katseli, kuinka Keke Rosbergin ohjaama Fittipaldi pomppi radalla niin villisti, että päivä paistoi renkaiden ja asfaltin välistä.
Unelmatiimistä - Newey, Rosberg, Postelweithe - huolimatta Fittipaldi-tallin taru uuvahti 1982. Koko kolmikosta kasvoi silti F1-mestareita.
Rosbergin kolmas sija Argentiinan GP:ssä 1980 eli kauden ensimmäisessä kisassa jäi Fittipaldi-tallin parhaaksi saavutukseksi 1980-luvun alussa. Tuolloin Newey ei vielä ollut Fittipaldin leivissä.
17. maaliskuuta 20, Melbourne, Australia
Bonon Hammer time
Peter ”Bono” Bonnington on ollut Lewis Hamiltonin kisainsinööri siitä lähtien, kun brittikuski siirtyi Mercedes-talliin kaudelle 2013. Ennen Hamiltonia Bonnington oli Michael Schumacherin kisainsinööri.
Kaksikon yhteistyö alkoi Melbournen GP:ssä maaliskuussa 2013. Se päättyy tähän kauteen, kun Hamilton lähtee Ferrarille. Tuona aikana Hamilton voitti kuusi maailmanmestaruutta.
Kaudella 2016 kuljettajan ja tiimin välistä radiokeskustelua rajoitettiin kisan aikana, mikä johti modernin cover-klassikon syntyyn. Hamilton ja Bonnington miettivät, miten he voisivat yksinkertaistaa dialogiaan tiimiradiossa. Lopulta jäljellä oli vain kaksi sanaa, jotka kisainsinööri lausui sittemmin usein kisassa kuljettajalleen:
Hammer time!
Räppäri MC Hammerin U Can’t Touch This -ikivihreästä kappaleesta johdettu kehotus tarkoittaa suomeksi yksinkertaisesti: PUITA!
8. lokakuuta 1972, Watkins Glen, Yhdysvallat
61 - 0
Australialainen David Walker ajoi kaudella 1972 Lotuksella. Hänen paras kisansa päättyi yhdeksänteen sijaan, mutta syy vaisuuteen ei ollut 72D-autossa, sillä tallikaveri Emerson Fittipaldi voitti maailmanmestaruuden.
Walker on ainoa F1-kuljettaja, joka on jäänyt kaudella pisteittä, vaikka tallikaveri on voittanut maailmanmestaruuden. 25-vuotiaan Fittipaldin 61 MM-pistettä riittivät siihen, että Lotus voitti myös valmistajien maailmanmestaruuden. Fittipaldi oli pitkään lajin nuorin maailmanmestari.
Walker oli tallia sponsoroineen tupakkayhtiön suosiossa, mutta Lotuksen mukaan australialainen ei pärjännyt radalla, koska hän ei osannut ajaa, oli huonokuntoinen eikä ymmärtänyt tarpeeksi tekniikasta. Walker syytti tallia tuen puutteesta. Walker oli menestynyt hyvin F3-luokassa, mutta ei pystynyt muuttamaan ajotyyliään F1-autolle sopivaksi.
Walkerin F1-ura päätyi Yhdysvalloissa Watkins Glenin GP:hen 1972.
25. ja 25. lokakuuta 1997, Jerez, Espanja
1.21,072
Kauden 1997 viimeisen GP:n aika-ajossa Michael Schumacher, Jaques Villeneuve ja Heinz-Harald Frentzen kellottivat täsmälleen saman lukeman: 1.21,072.
Tuolloin aika-ajo kesti 60 minuuttia, jonka sisällä kuljettajilla oli käytössään 12 kierrosta. Sääntöjen mukaan tasatilanteessa lähtöjärjestys määräytyi sen mukaan, kuka oli ensimmäisenä ajanut aikansa. Espanjan Jerezissä paalupaikan nappasi näin Villeneuve. Schumacherille jäi kakkos- ja Frentzenille kolmosruutu.
MM-pisteissä sen sijaan Schumacher oli niukasti Villeneuven edellä: 78-77. Saksalaiselle olisi siis riittänyt mestaruuteen se, että molemmat olisivat keskeyttäneet. Schumacher johti kisaa 48. kierroksella, ja Villeneuve lähti ohittamaan häntä. Schumacher ajoi kanadalaisen auton kylkeen, mutta joutui itse keskeyttämään. Villeneuve nilkutti kolarin jälkeen kolmanneksi maalin ja voitti MM-tittelin. Schumacherilta mitätöitiin kaikki MM-pisteet.
Ykkösenä maaliin ajoi Mika Häkkinen, jolle voitto oli uran ensimmäinen.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.