![BMW XM](/sites/default/files/styles/large/public/2024-12/BMWAVAUS.jpg.webp?itok=DTXI7GeM)
BMW XM – Rikollisen tehokas
BMW XM voisi hyvin olla tulevaisuuden elokuvien uskottu rikolliskärry. Nyt tuota paikkaa pitää, ihan ansaitusti, Range Rover. Mutta XM voisi olla juuri niin röyhkeä peli, että se lunastaisi paikkansa valkokankailla.
BMW XM on suunnattu Amerikan markkinoille, ja kun autoon istuu, tämä ei hämmästytä yhtään. Se on suuri, provosoiva möhkäle, josta voi katsoa kansaliikkujia vihaisella katseella V8:n jylinän soidessa taustalla. Sillä voi lipua liikenteen seassa huomioarvon ollessa katossa.
Status pysyy katossa aina siihen saakka, kunnes hipaiset kaasupoljinta hivenen huomaamattomasti ja auto ampaisee liikkeelle nolosti töksähtäen. Vaikka kyseessä on lähes 200 000 euron Bemari, kaasupoljin on sen verran herkkä, että auto lähtee hypähtäen liikkeelle. Se saa kuljettajan tippumaan rokkitähden jalustalta takaisin kuolevaisten pariin.
Maisema vaihtuu
XM on todellinen tonnikeiju, sillä painoa on 2785 kiloa. Tästäkin huolimatta se kiihtyy sataseen 4,3 sekunnissa, mikä on tällaiselle mörssärille kelpo lukema. 480 kilowatin teho ja 800 newtonmetrin vääntö takaavat sen, että kun 4,4-litraisen V8-moottorin valjastaa täyteen menoon, alkaa asioita tapahtua.
V8:n teho on 360 kilowattia, mutta kun sen päälle lyödään 145 kilowatin sähkömoottori, jonka energia syntyy 25,7 kilowattitunnin akusta, on yhteisteho 480 kilowattia. Red Label -versiossa lukema nousee jopa 550 kilowattiin, joten tehoa tästä kookkaasta katumaasturista kyllä löytyy.
BMW XM on autona kuin moottoripyörien Harley Davidson. Kaikessa mennään fiilis edellä. XM on käsittämättömän suuri ja siihen on käytetty paljon hyviä komponentteja, mutta ajettavuuteen saakka nämä asiat eivät ole johtaneet.
Kun Harrikan pistää käyntiin, syy kääntyy hymyyn aivan kuten tässä Bemarissakin. Ensipuraisu on tärkeä, mutta jotain pitäisi tapahtua sen jälkeenkin.
Harrikkan kohderyhmää ovat yli 50-vuotiaat miehet, ja sama tulee mieleen XM:n kohdalla. Sillä on selkeä statusarvo, mutta jos aikoo hakea kaupasta 200 000 eurolla sporttisuutta, sitä ei tällä vehkeellä onnistu saamaan.
XM:ää on haukuttu monessa yhteydessä, mutta kyllä se tarjoaa paljon hauskoja hetkiä. BMW XM ei missään nimessä ole yhtä hyvä ajaa radalla kuin pienemmät ja matalammat versiot, mutta sitähän tässä ei haetakaan. Kun on viehättynyt katumaastureihin tai yksinkertaisesti tarvitsee tilaa, muttei kuitenkaan halua luopua urheilullisesta menosta ja kenties jostain kummallisesta viileyden tasosta, niin tällainen peli on varsin viihdyttävä.
Maagiset punaiset napit
Tässä autossa täytyy mennä fiilis edellä, ja jos antautuu positiivisen tunteen valtaan, elämä hymyilee. Ohjauspyörästä löytyy kaksi pientä punaista nappia, joissa lukee: M1 ja M2. Näille napeille on ohjelmoitu valmiiksi ajotilat, joista toinen maksimoi tehot ja poistaa luistoneston. Tällä ohjelmalla ajaminen on puhdas nautinto, sillä meno on todella reipasta. Kokoonsa nähden XM on äärimmäisen helppo ajettava, eikä se tee mitään ylimääräistä. Paitsi silloin, kun se lähtee käsistä; massa tekee tehtävänsä, eikä kuljettajan rooli ole kovinkaan kummoinen.
On kuitenkin pakko sanoa, että jos ruvetaan puhumaan todella vauhdikkaasta ajamisesta ja siitä, että alla on M-sarjalainen, jossa kaikki on viritetty huippuunsa, niin ollaan pahasti metsässä. XM on puhtaasti fiilistelyauto, joka pitää sisällään paljon herkullisia asioita. Penkit ovat viimeisen päälle mukavia ja erilaisia tunnetta nostavia elementtejä on paljon. Kyseessä on todella suuri auto, joka painaa paljon, joten ajettavuusasioiden kriittinen tutkiminen päätyy tämän auton turmioksi.
Se on kuin Harrikka, joka vapauttaa keski-ikäisen mielen ja tarjoaa hauskuuksia kuin hyvä huvipuisto, mutta sekuntikello kaulassa tällä autolla ei ole syytä ajaa.
Tekniikka
Hybridijärjestelmä: bensiinimoottori, 8-vaihteiseen automaattivaihteistoon integroitu sähkömoottori, neliveto; yhteisteho 480 kW (653 hv), vääntömomentti 800 Nm
Polttomoottori: V8, bensiini, 2 turboahdinta, iskutilavuus 4 395 cm3, teho 360 kW (489 hv)/5 400–7 200 r/min, vääntömomentti 650 Nm/1 600–5 000 r/min
Sähkömoottori: teho 145 kW (197 hv), vääntömomentti 280 Nm
Akusto: litiumioni; energiasisältö brutto/netto 29,5/25,7 kWh; latausaika 0–100 % n. 4 h 25 min (7,4 kW)
Alusta: edessä päällekkäiset tukivarsiparit, kierrejouset, takana monivarsituenta, kierrejouset; säätyvä iskunvaimennus, 48 voltin aktiivinen kallistuksenvaimennus; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostus, nelipyöräohjaus
Mitat: pituus 5,110 m, leveys 2,005 m, korkeus 1,755 m, akseliväli 3,105 m, raideleveys edessä 1,726 m, takana 1, 690 m; omamassa 2 785 kg, kokonaismassa 3 300 kg, tavaratila 527 l
Huippunopeus: 250 km/h
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 4,3 sek
WLTP-kulutus: 1,6 l/100 km
CO2-päästö: 36 g/km
Hinta: 183 023,02 €
(koeajoauto 191 568,79 €)
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.