Hyppää pääsisältöön
Kuva
F1

Tulevalla F1-kaudella mielenkiintoinen tilanne: ”Tämä ei ole tasapuolista”

F1-kausi 2025 on sikäli poikkeuksellinen, että säännöt muuttuvat kaudeksi 2026. Vasta tämän vuoden alusta eli tästä päivästä lukien tiimit ovat saaneet luvan suunnitella uuden aikakauden autoja.
Teksti
Kuvat
2.1.2025

Kaikkien mielestä tilanne ei ole tasapuolinen. Kysymys kuuluu, kuka tai ketkä haluavat kehittää enemmän jo vuoden 2026 autoa kuin tämän vuoden menopelejään. Isot tiimit ovat toki sikäli etulyöntiasemassa, että niillä on varaa tehdä ainakin osittain tätä kehitystyötä yhtä aikaa.

- Tämä ei ole kaikille tasapuolista. Ajatellaanpa vaikka Alpinea tai Aston Martinia, oletettavasti niillä on paljonkin haluja kehittää jo vuoden 2026 autoa. Kun pienillä tiimeillä on vielä paljon tuulitunneliaikaa, uskoisin niiden tilanteen menevän tähän suuntaan, sanoo Ferrarin tallipäällikkö Fred Vasseur Autosportille.

Kärkitallien kohdalla tilanne on toinen.

- Neljä kärkitallia eivät varmasti halua luovuttaa hyvää menestystä 2025, joten he kehittävät tämän kauden autojaan tavallaan tietäen, että tulevat olemaan kärkipäässä myös 2026. Jokaiselle menestyvässä tallissa on kova pala, jos kaikki eivät tee parastaan.

McLarenilla tiedetään tasan tarkkaan, kuinka toimitaan.

- Meillä on hyvä mahdollisuus voittaa kuljettajien maailmanmestaruus 2025. Toki se on mahdollista myös 2026, haluamme voittaa molemmat, visioi McLarenin insinööriosaston tekninen johtaja Neil Houldey.

McLarenin kovimmat vastustajat ovat Red Bull, Ferrari ja Mercedes. Jos joku muu tiimi voittaa, se on jättiyllätys.

- Ei ole yhtään syytä, miksi nämä tiimit eivät tulevalla kaudella laittaisi kaikkea peliin. Niin meidänkin on tehtävä, kun haluamme menestyä, Houldey myönsi.

Aston Martinin tallipäällikkö Mike Krack myöntää, että pienempien tiimien on tehtävä valintoja kauden aikana.

- Kaikki aloittavat samoista peruslähtökohdista. Tilanteesta riippuen on kuitenkin oltava valmis tekemään myös isoja päätöksiä. Pitää miettiä, onko varaa ajaa kausi 2025 loppuun niillä eväillä, mitä on, ja keksittyä jo kauden 2026 autoon. Pitää olla objektiivinen ja tarkastella tilannetta kuukausittain.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 1/2025