Hyppää pääsisältöön
Kuva
Matti Alamäki Kuva: VESA KOIVUNEN

Matti Alamäen ja Harry Harkimon raju Dakar-ralli: kapinalliset ampuivat huoltoauton kuljettajan kuoliaaksi ja Persianlahden sota aiheutti kriisikokouksen

19.11.2025

Pariisi–Dakar-erämaarallia kutsutaan maailman rankimmaksi autokilpailuksi. Vuoden 1991 koitos oli erityisen ankara kokemus kilpailijoille, joista yksi oli porilainen Matti Alamäki. Rallicrosslegendan navigaattorina Toyota Land Cruiserissa oli Harry ”Hjallis” Harkimo. Kaksikon Toyota repesi matkalla niin, että se pysyi kasassa enää kuormasidontaliinoilla, mutta paljon pahemminkin olisi voinut käydä.

Citroen-tiimin huoltorekka eksyi hieman reitiltä Malissa, jossa riehui sisällissota. Hallituksen joukkoja vastaan taistelleet tuaregi-kapinalliset ampuivat huoltoauton ranskalaisen kuljettajan Charles Cabanen kuoliaaksi paikallisessa kylässä epäselvissä oloissa. 

”Ei se ollut ryöstö. Se Sitikan huoltoauto oli eksynyt reitiltä, mutta vain vähän. Se auto oli liikkeellä, kun joku sotilas ampui ja osui kuskiin”, Alamäki kertoo.

Tapahtuman jälkeen Malin armeija saattoi kilpailijat maan läpi.

Politiikka ja sota vaikuttivat kilpailuun myös epäsuorasti. 1990 Saddam Husseinin Irak oli miehittänyt Kuwaitin, mikä johti Persialahden sotaan. Yhdysvaltojen johtama liittouma aloitti ilmaiskut Irakiin tammikuussa 1991.

”Afrikassa oli montakin maata, jotka tukivat Husseinin hallintoa. Oli riski, että joku maa laittaa rajat kiinni, ja se koko meidän remppa jää sinne. Järjestäjä keräsi kaikki yhteen ja kertoi, mikä oli tilanne. Espanjan Nissan -tiimi lähti siinä kohtaa kotiin, ne eivät jatkaneet enää pidemmälle”, Alamäki muistelee.

Kilpailu kuitenkin jatkui, ja Alamäki sekä Harkimo ajoivat kovia kokeneen Toyotan maaliin.

Harkimo ilmoitti ymmärrettävästi, että hänelle riitti, mutta Alamäki oli valmis palaamaan erämaaralliin.

”Olisin lähtenyt uudestaan, jos olisi ollut joku kunnon tehtaan projekti, olihan siellä tehtaan jätkillä ihan eri oltavat.”

 

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025