Maailman rankimmassa autokilpailussa Matti Alamäen kartanlukijan penkillä istui mies, joka oli tottunut toiseen ääripäähän
Rallicrosslegenda Matti Alamäki osallistui 1991 Pariisi–Dakar-aavikkoralliin, jonne hänet houkutteli yllättävä taho: Harry ”Hjallis” Harkimo.
Harkimo tunnettiin tuolloin purjehtijana. Hän oli Alamäen Leena-siskon aviomies. Harkimo oli ensimmäinen suomalainen, joka purjehti yksin kilpaa maailman ympäri.
”Siinä oli sellainen taustatarina, että joku sen purjehduskaveri oli tehnyt sen [Dakarin], ja se oli jäänyt sitä kutkuttelemaan. Hän rupesi minulle siitä puhumaan, ja olin, että ei tässä ole paljon muutakaan, kun aktiiviura crossissa oli loppunut just silloin”, Alamäki kertoo.
Alamäen ja navigaattori Harkimon autoksi valikoitui Toyota Land Cruiser ja päätukijaksi tupakkamerkki. Taustalla asioita hoiti Jukka Jalonen. Aavikkoralli oli hieman erilainen ympäristö, mihin valtameripurjehtija Harkimo oli tottunut.
”Hän hoiti oman hommansa loistavasti. Olihan se suunnistanut kompassilla”, Alamäki kertoo.
1991 yleiskilpailun voitti Citroenilla Ari Vatanen, jonka navigaattori oli ruotsalainen Bruno Berglund. Suomalaiset autokunnat pitivät yhtä aavikolla.
”Berglundilla oli joka aamu Hjalliksen kanssa kipparikokous, ne kävi läpi päivän haasteet, ja saatiin vähän ennakkoon tietoa.”
Maailman rankimmassa autokilpailussa riitti ongelmia, muun muassa ensimmäisenä ajopäivänä kaksikolta loppui polttoaine vain muutama kilometri ennen maalia. Syytitkö vastoinkäymisistä klassisesti siskon miestä, kun pinna kiristyi autiomaassa?
”Ei me siihen syyllistytty, meillä oli hyvä ilmapiiri koko ajan.”
Kaksikko pääsi maaliin, jossa selvisi, että Harkimoa oli turha pyytää uuteen yritykseen, vaikka kaikkiaan noin kuukauden kestänyt aavikkoralli oli pikapyrähdys verrattuna maailmanympäripurjehdukseen.
”Hän sanoi, että kyllä hän lähtee vaikka maailman ympäri yksin purjehtimaan, mutta tuonne hän ei lähde enää.”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.