Hyppää pääsisältöön
Kuva
Pierre Gasly (Red Bull)
Pierre Gasly jatkaa Alpinen ratissa.

Alpinen menestys on jäänyt haaveeksi – Mercedeksen moottoreilla uuteen lentoon?

Kun Renault Group osti Alpinen F1-tiimin vuonna 2015, siltä odotettiin joka vuosi voittoja ja palkintopallisijoituksia. Yhdeksän vuoden aikana on tullut kuitenkin vain yhdeksän palkintopallipaikkaa, kirkkaimpana kruununa Esteban Oconin voitto Unkarissa kaudella 2021.
Teksti
Kuvat
19.1.2025

Kausi 2024 alkoi jälleen surkeasti. kauden ensimmäisellä neljänneksellä ei tullut pistettäkään. Lopulta niitä tuli 65, pääosin Brasilian GP:n superonnistumisen ansiosta, kun Ocon ajoi toiseksi ja Pierre Gasly kolmanneksi. Se oli kuitenkin yksittäinen suonenveto.     

Vuonna 2026 säännöt muuttuvat ja Alpinen tekninen johtaja David Sanchez myöntää, että enää ei ole selittelyn varaa. Kausi 2026 on sikälikin merkittävä, että Alpine vaihtaa Mercedeksen moottoreihin. Juuri niillä McLaren voitti valmistajien maailmanmestaruuden 2024.

- Olivat moottorit sitten omia tai asiakasmoottoreita, niiden pitää olla yhtä hyviä. Enää ei voida puhua siitä, että oma tiimi saisi moottorietua verrattuna asiakastiimeihin. Juuri siksi uskon, että voimme olla ensi kaudella todella hyviä, sanoo Alpinen tekninen johtaja Sanchez.

Alpine on juurikin yksi niistä tiimeistä, jotka tuskin isosti panostavat kauteen 2025, vaan pistävät kaiken tarmonsa vuoteen 2026. Tallin autoissa ajavat nyt Gasly ja keltanokka Jack Doohan.

- En näe oikeastaan yhtään perustavanlaatuista heikkoutta, joka jarruttaisi meitä kaudella 2026. Meidän on tehtävä silloin hyvää tulosta.  

Sanchez kertoo, että tiimi on jo päättänyt, missä vaiheessa kautta he alkavat keskittyä vuoteen 2026.

- Koskaan ei voi sanoa varmasti mitään, mutta toivomme, että pysymme suunnitelmassamme. Niin käy, jos yllätyksiä ei tule.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 1/2025