Hyppää pääsisältöön
Kuva
Porsche Cayenne Turbo

Nyt on paukkua – uusi Porsche kiihtyy sataseen 2,5 sekunissa ja tehoa löytyy 1156 hevosvoimaa

Kuvat
20.11.2025

Täyssähköinen Porsche Cayenne täyssähköisenä SUV-mallina yhdistää urheiluauton DNA:n ja pitkälle viedyn teknologian: jopa 850 kW (1 156 hv), 0–100 km/h 2,5 sekunnissa, lataustehoa löytyy jopa 400 kW ja toimintamatkaksi luvataan jopa 642 kilometriä. Se on kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotanto-Porsche.

"Täyssähköinen Cayenne näyttää suorituskyvyn täysin uudessa ulottuvuudessa innovatiivisilla teknologioillaan, joita olemme kehittäneet moottoriurheilun parissa. Se asettaa uudet standardit SUV-segmentissä, niin ajodynamiikan kuin latauksen osalta", Oliver Blume, Porsche AG:n hallituksen puheenjohtaja sanoo. "Poikkeuksellinen sähköinen suorituskyky yhdistyy todelliseen arjen käytettävyyteen. Erinomainen pitkän matkan mukavuus yhdistyy tinkimättömään maastoajokykyyn."

Superurheiluauton suorituskyky 

Porschen mukaan täyssähköisen Cayennen mallisto koostuu lanseerausvaiheessa kahdesta mallista: Cayenne ja Cayenne Turbo – molemmat nelivetoisia ja varustettu ilma-alustalla ja elektronisella Porsche Traction Management (ePTM) -järjestelmällä.

Kuva

Tehtaan tiedotteen mukaan Cayenne Turbo kiihtyy 0–100 km/h 2,5 sekunnissa, 0–200 km/h 7,4 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 260 km/h. Tämä kaikki on Porschen mukaan mahdollista uuden voimalinjan ansiosta, joka tuottaa Launch Control -toiminnon ollessa aktivoituna tehoa jopa 850 kW (1 156 hv) ja 1 500 Nm vääntöä. 

Turbo-versiossa on taka-akselin sähkömoottorin suora öljyjäähdytys, joka varmistaa korkean jatkuvan tehon ja suorituskyvyn – innovaatio moottoriurheilusta. Normaalissa ajotilassa käytettävissä on jopa 630 kW (857 hv). Push-to-Pass-toiminnolla voidaan aktivoida lisätehoa 130 kW (176 hv). Tällä tavalla sen saa käyttöön 10 sekunnin ajaksi napin painalluksella. Turbon rinnalla julkistettava Cayenne 4 tarjoaa tehoa  300 kW (408 hv) ja Launch Controlilla 325 kW (442 hv) sekä 835 Nm vääntöä. Se kiihtyy 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 230 km/h.

Täyssähköisessä Cayennessa energian talteenotto mahdollistaa sen, että arkiajossa noin 97 % kaikista jarrutuksista hoidetaan pelkästään sähkömoottoreilla, ja mekaanisia kitkajarruja tarvitaan harvoin. Cayenne Turbon kohdalla Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) on saatavilla lisävarusteena.

Kuva

Uuden Cayennen alusta on myös suunniteltu täysin sähköisen voimalinjan ehdoilla. Molemmissa malleissa on vakiona adaptiivinen ilmajousitus ja Porsche Active Suspension Management (PASM). Turbo-mallissa on lisäksi Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -sähköisesti ohjattu tasauspyörästönlukko takana. Molempiin malleihin voidaan valita taka-akselin ohjaus, joka kääntää takapyöriä jopa viisi astetta. Lisäksi lippulaivamalliin on ensimmäistä kertaa saatavilla Porsche Active Ride -ilmajousitus. Tämä aktiivinen ilmajousitusjärjestelmä, tuttu Porschen urheilusedaneista, kompensoi korin liikkeet ja takaa vakauden, dynaamisuuden ja mukavuuden.

Nopea lataus

Täyssähköisissä Cayenne-malleissa on uusi 113 kWh:n suurjänniteakku, joka hyötyy kaksipuolisesta jäähdytyksestä optimaalisen lämpöhallinnan varmistamiseksi. Porschen mukaan Cayennen WLTP-toimintamatka on 642 km ja Cayenne Turbon 623 km. Lataustaso 10 prosentista 80 prosenttiin voidaan parhaimmillaan saavuttaa alle 16 minuutissa. 

Täyssähköinen Cayenne on myös ensimmäinen Porsche, joka tukee langatonta induktiivista latausta (lisävaruste). Porsche Wireless Charging -järjestelmä lataa jopa 11 kW:n teholla. Kuljettajan tarvitsee vain auton avustamana pysäköidä auto latauslevyn päälle, ja latausprosessi käynnistyy automaattisesti.

Kuva

Uusi täyssähköinen Cayenne on 55 millimetriä pidempi kuin polttomoottorimalli. Uuden SUV-mallin mitat ovat: pituus 4 985 mm, leveys 1 980 mm ja korkeus 1 674 mm. Suurin ero on akselivälissä (3 023 mm), joka on kasvanut lähes 13 cm – tämä tarkoittaa enemmän jalkatilaa takamatkustajille. Tavaratilan tilavuus on 781–1 588 litraa, lisäksi edessä on 90 litran säilytystila. Uudessa autossa on varustelutasosta riippuen 3,5 tonnin vetokyky.

Täyssähköiset Cayenne-mallit ovat nyt tilattavissa. Suomessa hinnat, sisältäen arvonlisäveron, arvion autoverosta ja maakohtaisen varustelun, alkavat 113 390 eurosta Cayennen osalta ja 177 390 eurosta Cayenne Turbon kohdalla.

 

 

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025