Hyppää pääsisältöön
Kuva
Sebastien Ogier. Kuva Red Bull

Rallitoimittajalta kova väite: Peräti yhdeksän tahoa valmistelemassa WRC27-projektia

Teksti
Kuvat
13.11.2025

Rallitoimittaja Olivier de Wilde kertoo Autotrends.be-sivustolla, että peräti yhdeksällä autonvalmistajalla olisi suunnitelma tehdä vuodeksi 2027 silloin sääntöihin saapuva WRC27-auto. Tämä olisi valtava piristysruiske koko ajan kuihtuvalle MM-sarjalle.

FIA on pohtinut ankarasti rallin uudistamista. Nykyisin Rally1-auto maksaa noin miljoona euroa, vuonna 2027 sääntöihin kirjattaisiin auton kulukatoksi tämän hetken tietojen mukaan noin 350 000 euroa.

Tälle kaudelle Toyota on pystynyt tekemään Hyundaihin verrattuna täysin suvereenin voiton ja Toyota onkin napannut jo 12 voittoa Hyundain yhtä vastaan. M-Sport Ford ajelee käytännössä vain joukon jatkona. Kovempaa kilpailua kaivattaisiin ehdottomasti.

Toyota on jo ilmoittanut rakentavansa uuden WRC27-auton, Hyundai aikoo jatkaa mukana parannellulla Rally2-autolla.

Samanlaista strategiaa aikoo noudattaa myös Lancia, joka palaa Rally2-luokkaan vuonna 2026, mutta työskentelee jo oman WRC27-autonsa parissa, jonka pitäisi olla valmis Monte Carlon ralliin 2028.

Uusi WRC27-sääntöpaketti kiinnostaa sivuston tietojen mukaan monia valmistajia, jopa yhdeksän tahoa olisi jo parhaillaan työskentelemässä sen parissa. 

Myös Škoda kehittää omaa WRC27-autoaan, jopa Subarun on huhuttu tekevän samoin. Sivuston mukaan myös yksi vielä nimeämätön espanjalaisvirittäjä työskentelee oman projektinsa parissa, ja aikoo esitellä sen vuoden loppuun mennessä.

M-Sport Poland on puolestaan saanut tehtäväkseen tutkia WRC27-projektia, vaikka Ford pohtii myös Rally2-vaihtoehtoa.

Alkuvaiheessa on löydettävä tasapaino erilaisille autoille. Uusien sääntöjen myötä Rally2- ja WRC27-autojen välille tuleekin jonkinlainen tasoitus.

Vaikka moniin projekteihin liittyy vielä ehtoja ja epävarmuutta, suunnitelmia on runsaasti. Vuodesta 2027 alkaen mukana pitäisi olla selvästi enemmän kuin kolme valmistajaa taistelemassa voitoista – vaikka Toyota näyttääkin olevan ainoa, joka varmasti on valmis heti uuden sääntökauden alussa.

Vaikka näistä projekteista vain viisikin toteutuisi, se riittäisi takaamaan rallille lupaavan tulevaisuuden.

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025