
Näin pistetään Rally2 palasiksi: ”Potilas on meille aina se kaikkien tärkein asia”
Nykyaikaiset ralliautot ovat erittäin kestäviä ja turvallisia vankan korinsa ja taiten suunniteltujen turvarakenteidensa ansiosta. Jäykkä korirakenne ja luja erikoisteräs materiaalina ovat haaste pelastajille, joiden on onnettomuuden sattuessa pelastettava miehistö auton sisältä.
Škoda Motorsport tekee turvallisuusyhteistyötä tšekkiläisen pelastusryhmän Autoklub Sport Rescuen (ASR) kanssa järjestämällä työpajoja, joissa pelastusryhmän jäsenet pääsevät tutustumaan nykyaikaisen ralliauton turvallisuusratkaisuihin ja harjoittelemaan kuljettajien autosta irrottamista käytännössä.
Nopeus ja tietotaito ratkaisevat
Autoklubi Sport Rescue (ASR) on Tšekin tasavallan Autourheiluliiton alaisuudessa toimiva organisaatio, joka on vuodesta 1977 keskittynyt kilpakuljettajien pelastamiseen, palontorjuntaan ja muuhun tekniseen apuun autokilpailuissa. ASR on käytettävissä Tšekin tasavallassa jokaisessa FIA:n tai Tšekin Autourheiluliiton alaisessa tapahtumassa.
Rallissa ASR:llä on käytössä kaksi FIA:n kansainvälisten urheilusääntöjen mukaisesti varustettua niin sanottua nopeasti reagoivaa pelastusajoneuvoa, joiden varusteluun kuuluvat manuaaliset ja hydrauliset pelastusvälineet, palontorjuntalaitteet sekä laitteet öljyvuotojen hävittämiseen. Ajoneuvon miehistön muodostaa kaksi erikoiskoulutettua pelastajaa.
– Harjoittelu on äärimmäisen tärkeää. Eri maiden pelastusryhmillä on vaikeuksia saada nykyaikainen ralliauto harjoittelukappaleeksi. Olemme erittäin kiitollisia siitä, että Škoda Motorsport luovutti harjoituskäyttöömme testiautona toimineen Fabia RS Rally2:n, joka oli jo matkalla romutukseen, ASR:n Michal Patloka kertoo.
Lue myös: Oliver Solberg – liian hyvä WRC2-sarjaan?
ASR:n jäsenet leikkasivat ralliauton koria ja turvakehikkoa hydraulisilla laitteilla. Harjoitustilanteessa pelastustyöntekijät oppivat tunnistamaan kaikki ne tekniset elementit, jotka saattavat vaarantaa pelastustehtävän yhteydessä pelastajat ja kuljettajat. Harjoitus paljasti myös, minkälaisia työkaluja missäkin työvaiheessa tulisi käyttää.
Nykyaikaisen ralliauton kestävä ja vahva turvakaarirakenne voi aiheuttaa pelastustoimelle tehtävän aikana epämiellyttäviä muodonmuutoksia, liike-energiansa takia jopa vaarallisia tilanteita. Esimerkiksi katkaisun kohteena oleva turvakaariputki voi ponnahtaa katkaisun yhteydessä jopa kymmeniä senttejä sivuun, mikä vaarantaa paitsi kuljettajat myös pelastustyöntekijät.
– Onnettomuustilanteessa meillä ei ole aikaa miettiä, miten onnettomuuspaikalla toimitaan, Patloka muistuttaa.
Potilas on tärkein
Škoda Fabia RS Rally2:n korikatkaisuissa kokeiltiin erilaisia pelastuslaitevaihtoehtoja. Myös ralliauton helman katkaisemista harjoiteltiin, koska ralliauton perustana olevan siviiliauton korihelmat rakennetaan erittäin jäykiksi ja vahvoiksi. Isot vauriot helmoissa tai auton lattiarakenteissa voivat viivästyttää ja hankaloittaa pelastusoperaatiota.
Onnettomuuden sattuessa ohjaajat pyritään vapauttamaan ohjaamosta ensisijaisesti sivuovien aukkojen kautta. Sisäänpääsy ohjaamoon ralliauton turvakehikon tai katon kautta on myös mahdollista, mutta se on hankalampaa ja vie enemmän aikaa, eikä loukkaantuneiden kuljettajien saaminen ulos autosta ole riskitöntä.
Yleisin rallin onnettomuustilanteissa syntynyt vamma on selkävamma. Oviaukkojen kaariputket tai joskus jopa koko auton katto pitää leikata auki, jotta pelastajat voivat siirtää ohjaajan turvallisesti ambulanssiin.
– Potilas on meille aina se kaikkien tärkein asia, Patloka muistuttaa.
Myös Suomessa koulutetaan
Autourheilun pelastustoimiin erikoistunut Racing Rescue Finland Oy kouluttaa aktiivisesti omia jäseniään sekä kotimaisia ja ulkomaisia kilpailunjärjestäjiä. Ryhmä on koottu moottoriurheilusta kiinnostuneista hoito- ja pelastusalan ammattilaisista kuten lääkäreistä, sairaanhoitajista, ensihoitajista, pelastajista ja palokuntalaisista. Sillä on Suomessa Valviran myöntämä toimilupa, ja ryhmää vetää yhtiön toimitusjohtajana toimiva Pasi Rosendahl.
Ryhmän jäsenistä 12 on käynyt FIA:n pelastuskoulutuksen Saksassa, heidän koulutustasonsa riittää F1-sertifikaattiin asti. Kaikki mukana olevat ovat ammattipelastajia.
– Olemme tuoneet oppimme Saksasta Suomeen ja jakaneet tietoamme pelastusviranomaisille. Suomen MM-rallissa vastaamme kenttäsairaalan tyyppisestä ratkaisusta ja viimeisimmässä Tunturirallissa olimme opettamassa pelastushenkilöille niin sanottuja poistoja, eli loukkaantuneen kuljettajan saattamista turvallisesti ulos ralliautosta, Rosendahl kertoo.
Ryhmä harjoittelee muun muassa niin, että heidän oma lääkärinsä istuu ohjaamossa ja opastaa pelastajia toimimaan siten, ettei loukkaantunut loukkaa itseään lisää pelastustoimen yhteydessä.
– FIA:n puolelta koulutusmateriaalia on tarjolla mukavasti, ja heidän koulutuksissaan saa paljon tietoa. Tietyissä asioissa pitää osata olla hereillä. Kun kyselee, niin tietoa kyllä saa. Suomessa aidon kilpa-auton kanssa toteutettavia harjoituksia on todella vähän. Kansallisissa ralleissa ensivasteyksikköinä toimivat pääasiassa VPK-palokuntalaiset ja he eivät pääse harjoittelemaan niin paljon kuin pitäisi. Heistä kaikki eivät saa myöskään tarvittavaa tietoa. Olemme tässä apuna ja siksi reissasimme muun muassa Tunturiralliin jakamaan tietoamme.
Onnettomuudet aina erilaisia
Pelastusalan ammattilaiset pelastavat kuljettajat, mutta usein myös kalliin kilpa-auton. He tietävät, miten kuljettajat poistetaan autosta siten, että auton koria ei tarvitse vaihtaa pelastusoperaation jälkeen.
– Tätä pyrin opettamaan omissa koulutuksissani. Potilas on tietenkin tärkein, mutta myös auto pyritään pelastamaan. Esimerkiksi potilasvartalotuen avulla saamme loukkaantuneen kuljettajan ulos autosta pääsääntöisesti autoa rikkomatta.
Racing Rescue Finland Oy on jo vuosien ajan tehnyt ratapuolella yhteistyötä Porschen kanssa. He pitävät ensiarvoisen tärkeänä sitä, että tilanteita harjoitellaan niin, ettei kallista kilpa-autoa turhan takia rikota.
– Voimme ottaa kuljettajat ulos autosta myös oviristikon poistamalla tai pahimmissa tapauksissa leikkaamme katon irti. Tässä työssä ei voi sanoa, että ”näin toimimme yleisesti”. Onnettomuudet ovat aina erilaisia. Onneksi kaikista vakavimmat onnettomuudet ovat erittäin harvinaisia, Rosendahl muistuttaa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.