
Oliver Solberg – liian hyvä WRC2-sarjaan?
Toki Solberg pääsi jo vuonna 2022 vain 20-vuotiaana ajamaan Hyundain tehdastiimissä yhdeksän kilpailua WRC1:ssä. Parhaat sijoitukset olivat neljäs Belgian rallissa ja viides Uudessa Seelannissa. Sen jälkeen kutsua Rally1-auton rattiin ei ole tullut.
2023 hän voitti Rally2:ssa kaksi kilpailua, oli kerran toinen ja kerran kolmas. Kreikassa hän keskeytti, myös Viro ja Italia menivät penkin alle. Neljästä huippusuorituksesta ei ollut iloa ja tuloksena oli sarjan kuudes tila. Viime kausi oli jo tasaisempi, kolme voittoa, kaksi kakkossija ja yksi nelossija. Saldolla olisi kaiken järjen mukaan pitänyt kumartaa mestaruus, mutta Pajari oli vielä parempi.
Moni myöntää auliisti, että Solberg on liian hyvä kuljettaja WRC2:een. Tällä kaudella häneltä odotetaan vain ja ainoastaan mestaruutta. Mutta riittäkö sekään viemään nuorta miestä urallaan eteenpäin? Tilanne on nyt se, että jos hän voittaa, kaikki pitävät sitä hyvänä ja normaalina asiana. Jos ei voita, kaikki ihmettelevät, miten hän pystyi tyrimään voiton.
- Ralli on koko elämäni. Voittaminen on hienoa, mutta se on aina helpommin sanottu kuin tehty. Varsinkin nyt, kun renkaat ja autot ovat uusia, Solberg sanoo DirtFishille.
Monte Carlossa Solberg ei lämmittänyt renkaitaan tarpeeksi ja paineli ulos jo avauspätkällä jääden luokan kärjestä viisi minuuttia. Sen jälkeen hän paukutteli seitsemän pohja-aikaa. Ruotsissa hän löi tiskiin 11 pohja-aikaa ja voitti kilpailun, Roope Korhonen jäi 42 sekuntia.
- Alun jälkeen tunne Monte Carlossa oli todella hyvä. Ruotsissa ei ollut oikeastaan mitään ongelmia. Kun on nyt jo näin hyvä fiilis, niin onhan tämä todella lupaavaa ja positiivista jatkoa ajatellen.
Ajaako hän nyt sitten mielestään paremmin kuin ennen?
- Se on hyvä kysymys. Olen aina ollut todella itsevarma ja luottanut omiin kykyihini. Teen aina parhaani, ja kun olen tehnyt se, yleensä se riittää, Solberg pyörittelee.
- Mutta kyllä ajaminen tuntuu todella hyvältä. Minulla on nyt paljon enemmän kokemusta kuin pari vuotta sitten. Kaikki toimii ja ajaminen on tasalaatuisen hyvää. Meidän työmoraalimme kartturini Elliotin (Edmondson) kanssa on korkea, ja nuotit ovat todella hyvin kohdillaan. Meillä on hyvät suunnitelmat kaikkeen, mitä teemme.
Oliverin isä Petter Solberg muistetaan rallin maailmanmestarina vuodelta 2003 sekä rallicrossin kaksinkertaisena maailmanmestarina (2014 ja 2015), myös setä Henning Solberg ajoi urallaan kuudesti podiumille ollen parhaimmillaan MM-sarjan kuudes. Sukurasite voi joskus todellakin olla rasite nuorelle urheilijalle. Oliver Solberg ei koe asiaa näin.
- Totta kai Solbergin nimi kulkee aina mukanani. Olen siitä vain kiitollinen. Yritän silti aina olla vain oma itseni. Isäni teki omia asioitaan ja minä teen nyt omaani. Pystyn silti käyttämään isän kokemusta hyväkseni.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.