Hyppää pääsisältöön
Kuva
Getty

Lancia tuskin palaa rallin MM-sarjan pääluokkaan, mutta Stellantis-konsernin toinen perinteinen merkki harkitsee vakavasti comebackia lajin huipulle

Kuvat
4.3.2025

Rallin MM-sarjan pääluokka kaipaa kovasti uutta verta, ja paljon on viime aikoina huhuttu, että legendaarinen Lancia palaisi parrasvaloihin. Lancia on voittanut eniten rallin MM-sarjan valmistajien maailmanmestaruuksia: kymmenen. Kuljettajien maailmanmestariksi Lancialla on ajettu viisi kertaa. Lancia jätti rallin MM-sarjan 1992.

Lancia palaakin rallin pariin, mutta vain etuvetoisella Ypsilon Rally4 -autolla, jolla ei ajeta MM-tasolla vaan EM-sarjassa ja kansallisissa sarjoissa. Uusi ralli-Ypsilon nähdään ensi kertaa tositoimissa toukokuussa.

MM-sarjan pääluokkaan Lanciaa lienee turha enää odottaa, sillä riutuneella merkillä on tuotannossa vain yksi malli, Ypsilon, jonka maailmanlaajuiseen markkinointiin tuskin kannattaa satsata niin paljon kuin rallin huipulle palaaminen vaatisi.

Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Lancian emokonserni Stellantis osallistuisi jatkossa rallin MM-sarjan pääluokkaan. Kyse on konsernin toisesta perinteisestä rallimerkistä Peugeot’stä, joka on voittanut viisi kertaa valmistajien maailmanmestaruuden.

Vauhdin Maailman saamien tietojen mukaan Peugeot harkitsee vakavasti paluuta rallin MM-sarjan  pääluokkaan, josta ranskalaismerkki vetäytyi kauden 2005 jälkeen.

Peugeot on ollut viime vuosina vahvasti mukana rallicrossin MM-sarjassa, ja VM:n tietojen mukaan kaudesta 2027 eteenpäin MM-rallin pääluokkaan luokitellulla autolla saa ajaa myös rallicrossin MM-sarjassa.

Rallicrossin MM-sarjassa ruotsalaisveljekset Kevin ja Timmy Hansen ajavat Peugeot RX1e -täyssähkökilpurilla.

Rallin ja rallicrossin uudistus tuleekin olemaan kuolinisku rallicrossin täyssähköautoille, jotka eivät ole pärjänneet polttomoottoriautoille.

Lancialla on kuitenkin rooli Peugeot’n mahdollisessa paluussa rallin MM-pääluokkaan. Stellantis kiinnostui konsernitasolla rallista osin sen takia, että etuvetoista Ypsilon Rally4 -autoa on myyty jo nyt runsaasti. Myös Peugeot’llä on Rally4-auto, Peugeot 208 Rally4, joka on saavuttanut suosiota rallipoluilla parin viime vuoden aikana. Peugeot 208 olisi takavetoa, FIA:n turvakehikkoa ja uutta voimansiirtoa vaille lähes valmis sekä rallin että rallicrossin MM-sarjan pääluokkaan 2027.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
VM_2025_2