Omituinen tapaus menneiltä ajoilta – Itsemurhaa halveksinut murmeli yllätti Damon Hillin
1. KUN POMO KÄSKEE
19.10.1985 Kyalami, Etelä-Afrikka
F1-pomo Bernie Ecclestonella oli ongelma ennen vuoden 1985 Etelä-Afrikan Grand Prix’tä. Maan rotuerottelupolittikasta johtuen Etelä-Afrikkaa boikoitoivat niin urheilu- kuin kulttuurijärjestötkin. Formula ykkösten osakilpailua oltiin kuitenkin järjestämässä aivan normaalisti.
Ranskalaiset tallit Renault ja Ligier päättivät jo etukäteen jäädä kisasta pois. Ongelman edessä oli myös uusi Beatrice-Haas-talli ja sen tähtikuljettaja Alan Jones. Tallin omistaja amerikkalainen Beatrice Group omisti ylikansallisia yhtiöitä, kuten Tropicanan tuoremehut, Danonen jogurtit ja Aviksen autovuokraamon.
Yhtiöiden kotimaassa Yhdysvalloissa kansalaisoikeusaktivisti Jesse Jackson (presidenttiehdokas 1984 ja -88) sanoi, että hän saa kaikki Beatrice Gropin mustat työntekijät lakkoon, jos Beatricen auto kisaa Etelä-Afrikassa.
Beatrice ei halunnut näyttää taipuvansa tämän uhkauksen edessä, mutta ei halunnut riskeeratakaan, että maanlaajuinen lakko alkaisi. Tiukassa tilanteessa Ecclestone löysi ratkaisun.
– Jos vetäydytte sairastapauksen takia, maksamme silti palkintorahat, hän kertoi Jonesille harjoitusten jälkeen.
Vuoden 1981 maailmanmestari hyväksyi suunnitelman ja hän lensi kisapäivän aamuna kotiinsa Australiaan. Beatrice-Haas-tallin oli vetäydyttävä, mutta sen ei nähty taipuvan Jacksonin edessä. Lakko vältettiin ja kisa kuitenkin ajettiin.
Tyypillinen Bernien diili!
2. JAZZ-KULJETTAJAT
2. 9. 1956, Monza, Italia
Kun Les Leston asettui lähtöruudukkoon vuoden 1956 Italian Grand Prix’ssä, hänestä tuli jo toinen kuljettaja samasta jazz-bändistä, joka pääsi osallistumaan formula yksi -kilpailuun.
Belgialainen Johnny Claes (kuvassa) sijoittui 11:nneksi vuonna 1950 Englannin Grand Prix’ssä Talbot Lagolla. Claes oli ”Johnny Claes and the Clay Pigeon´s ” -jazz-yhtyeen johtohahmo toisen maailmansodan aikana. Kokoonpanon suosituin biisi ”I Heard” löytyy iTunesin valikoimista tänäänkin.
Ja bändi tosiaan kasvatti toisenkin F1-kuljettajan – nimittäin yhdessä vaiheessa yhtyeen rumpalina soitti eräs Alfred Lazarus Fingleton, joka sodan jälkeen muutti nimensä Les Lestoniksi. Sodassa hän oli RAF:n pommikoneessa ampujana.
Vuonna 1954 Leston voitti brittien F3-mestaruuden ja osallistui kahteen F1-osakilpailuun vuosina 1956 ja 1957.
3. YLIVOIMAINEN VOITTO
4.5.1969 Montjuich, Espanja
Jackie Stewartin voitto vuoden 1969 Espanjan Grand Prix’ssä Montjuichin katuradalla Barcelonassa on F1-historian ylivoimaisin. Tyrrell Matra-Ford -kuljettaja oli maalissa kaksi kierrosta toiseksi ajanutta Bruce McLarenia edellä.
Damon Hill (Williams-Renault) oli myös kaksi kierrosta toiseksi sijoittunutta Olivier Panisia (Ligier-Mugen) edellä Australian osakilpailussa 1995, mutta Adelaiden katurata oli lyhyempi kuin Montjuichin rata.
4. MURMELI RADALLA
13.6.1997 Montreal, kanada
Damon Hill (Arrows-Yamaha) kohtasi epätavallisen radalla kulkijan vuoden 1997 Kanadan Grand Prix’n harjoituksissa Montrealissa.
Hill kiisi radan ensimmäiseen mutkaan ja näki yht’äkkiä murmelin suurin piirtein keskellä rataa. Itsemurhaa halveksinut murmeli ehti alta pois kuin ihmeen kaupalla ja Hill vältti osuman muutaman sentin turvin.
Murmelit ovat 3-7-kiloisia jyrsijöitä, joten osuma olisi suurella todennäköisyydellä rikkonut autoa ja murmeli olisi vaihtanyt hiippakuntaa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.