
Vuonna 1971 kotimasen rallikauden avauskisan lähtölista oli nimekäs – listalta löytyivät Kivimäet, Hannu Mikkola, Ulf Grönholm ja Markku Alén, mutta kuka veikään voiton?
Vuonna 1971 Vauhdin Maailmassa oli artikkeli kotimaisen rallin SM-avauksesta.
Rallikauden avauskisan lähtöluettelo oli varsin edustava. Nimekkäimpiä olivat mm. Kivimäet, Hannu Mikkola, Ulf Grönholm, Markku Alén, sekä Olle Bromark naapurimaasta Ruotsista. Erityisesti kiinnosti Mikkolan ensiesittelyssä kotimaan kamaralla ollut 16-venttiilinen Twin Cam, josta oli luvattu 205 heppaa. Myös Alénin siirtyminen Volvoon ja vastaavasti Heikki Majanderin ryhtyminen Opelin leipiin olivat luku sinänsä.
Ensimmäiselle pikataipaleelle ajoaika lähdöstä oli vain 10 minuuttia, mutta kaupunkiruuhkien takia sinne tultiin myöhässä.
Myös katselijat olivat varmistaneet omat yllätyksensä. Tielle oli tiukkaan paikkaan koottu tarkoituksellisesti lunta ja sen seurauksena maastoa ja sähköpylvästä syleilivät muun muassa Mikkola, Pauli Toivonen ja Esko Nuuttila.
Lisäksi EK:n maalivalo oli sijoitettu ajattelemattomasti ennen mutkaa. Siitä pyyhkäisi ulos Seppo Suurla ja muutama muukin. Kun vielä kellovirheitä oli lähes jokaisella, pikis oli pakko poistaa lopputuloksista. Esimerkiksi Timo Salosella oli pätkällä 40 sekunnin pohjat. Vaikka se olisikin ollut totta, ei ollut helppoa saada muita uskomaan moiseen menoon.
Toivonen ajoi ensimmäisen virallisen EK:n pohja-ajan. Keli oli paha ja puolimatkaan tultaessa penkat kertoivat lukuisista tienposkikäynneistä. Tauolla saikin kuulla lähes jokaiselta samaa tarinaa ”no nääs ku me käytiin vähän ulkona”.
Tilanne oli varsin yllättävä. Kärjessä oli ”Uffe” Grönholm, vaikka tauon taulu kertoikin Haaviston Pekan pitävän keulapaikkaa. Haavisto oli kuitenkin toisena muutaman sekunnin erolla.
Viimeiset pätkät olivat hankalia. VW:n molemmat talliautot särkyivät viimeiselle EK:lle. Kärjessä ollut Grönholm katkaisi vetoakselin ja Risto Einton auto teki ilmeisesti myötätuntolakon.
Kärkeen nousi Haavisto, mutta hänenkin kisansa jäi kesken kytkimen hajottua. Maaliin tultaessa ei voittaja ollut selvillä. AT-asemia hylättiin kireän aikataulun ja väärin ilmoitetun ajoajan takia. Lopulta voittajaksi kruunattiin Toivonen.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.