Hyppää pääsisältöön
Kuva
Getty

Keke Rosberg kertoo kolumnissaan vuonna 1975, että uusien varusteiden kauppa käy, koska niissä on "raitisilmajärjestelmä” sähköinen huurteenpoistojärjestelmä, luodinkestävä visiiri: ” Rahaksi muutettuna menoerä edustaa tuollaista reilua 3 000 markkaa"

Teksti
Kuvat
8.5.2025

Essenissä järjestetyn Jochen Rindt Shown jälkeen oli vuorossa Uutena Vuotena avattu Lontoon suuri kilpa-autonäyttely. Tämä näyttelyhän on erikoisen suosittu sen vuoksi, että yleensä juuri sen yhteydessä julkaistaan alkaneen vuoden uudet kisapirssit. Tosin täytyy sanoa heti perään, että tämän vuotinen anti oli mielestäni heikohko, sillä todellisia uutuuksia oli tarjolla ainoastaan muutama hassu.

No, syy Lontoon vierailuuni ei oikeastaan ollutkaan näyttelyn ihaileminen -, eikä muuten huvittelukaan - vaan pieni neuvonpito alan eri ihmisten kanssa tulevaisuuden suunnitelmista. Saman asian tietenkin voi ilmoittaa myös suomalaisittain eli kävin tyrkyttämässä itseäni!

USAhan helmikuussa aikomani kilpailumatka oli myöskin tarkoitus lyödä näyttelyn yhteydessä lukkoon. Ja näintehtiinkin, silla päätin jälleen kerran olla menemättä! Mielestäni saamani tarjous ei ollut sitä lajia, jonka takia kannattaisi raahautua niinkin kauas ja epäonnistua kisassa materiaali syistä. Odotellaan ja ehkäpäparempiakin tilaisuuksia vielä ilmaantuu.

Kun kerran tyrkytetään, niin tyrkytetään kunnolla eli saman tien keskusteltiin tietenkin myös eurooppalaisista formula-kisoista, mutta katsotaan nyt.

Tämän vuoden super-teamimme - UWES MODE RACING - osalta on toiminta jo täydessä käynnissä. Kuljetusauton rakenteleminen on aloitettu Wolfsburgissa ja valmistumisen pitäisi ajoittua jonnekin helmikuun loppuun. Sen sijaan tammikuuksi suunniteltu ajokkien testaileminen on kokenut vastoinkäymisiä, sillä testit oli tarkoitus tehdä minulle valmistuvalla ajokilla, joka ei kuitenkaan ole valmistunut aikataulun mukaisesti. Muutamien turvallisuuden kannalta tärkeiden osien toimitus on viivästynyt. Tämänhetkinen tarkoitus on päästä aloittamaan testit helmikuun lopussa. Nyt on myöskin jo aivan selvä, ettei tulevana kesänä tarvitse enääkierrellä ainoana suomalaisena eurooppalaisia asvalttipolkuja. Jussi Varjosaari, tuo peräänantamaton yrittäjä, on lyönyt kaupat lukkoon "Velaxistaan", jota tulee ohjastamaan formulapiireissämme varsin tunnettu nimi - Kari Kaksonen. Niin se vaan veri vetää. Jussin tarkoituksena on tulla radoille entisellä Kankaan Martin Veemax Super Veellä, johon hän toivottavasti onnistuu neuvottelemaan vielä jonkun sponsorinkin. Paljon on Regazzoni ainakin jo joutunut antamaan periksi voidakseen edes neuvotella sponsseista, sillä hänhän oli Marlboron palveluksessa ja yhtiö kielsi häneltä muut tupakkasponsorit ilmoittaen samalla, etteivät hekään kyllä sponsoroi! Eli siis Jussi otti ja sanoi itsensä irti!! Rohkea veto, mutta ilman riskejä ei myöskään onnistuta.

Toivotaan onnea!

Toisena suomalaisista on systeeminsä saanut kuntoon Lontoossa töitä tekevä Mikko Kozarowitzky, joka on lopultakin saanut sopimuksen aikaan ATS-Teamin kanssa eli kaluston pitäisi olla vähintäänkin samaa luokkaa kuin Freddyllä viime kaudella. Mainostajana Mikolla on kuten ennenkin COLT.

Turvallisuustekijöhin kiinnitettään yhä enemmän huomiota kilpa-autoilun maailmassa ja viimeisin pop-tuote on englantilainen Griffin-kypärä, jota mm. Jochen Mass käytti jo koko viime kauden. Varusteisin kuuluu valmis "raitisilmajärjestelmä” sähköinen huurteenpoistojärjestelmä, luodinkestävä visiiri jne. ja kauppa käy. Henkilökohtainen mielipiteeni on kuitenkin toistaiseksi, että Bellin tekeleet istuvat paremmin tyhmässäkin päässä, joten aion itse ainakin pysytellä vakaasti tukevampirakenteisen (ja painavamman) Bellin käyttäjanä.Ajopukurintamalta myös uutta, sillä Nomex on kehittänyt uuden 3-kerroksisen pukutyypin, jonka tulelta suojaavat ominaisuudet ovat n. 25 % entisiä huippulukuja paremmat. Ennen kauden alkua on lisäksi tulossa viela parempia kasvo- ja päänsuojuksia, käsineitä, sukkia ja kenkiä, joten ei ainakaan voi väittää, etteikö turvallisuuspuolella tehtäisi töitä. Ainoa ikävä puoli asiassa on, että kehitys pakottaa kuskin uusimaan varusteensa vuosittain. Rahaksi muutettuna menoerä edustaa tuollaista reilua 3 000 markan sijoitusta!! Mutta taatusti tarkenee.

Suomalaista formulaurheilua jo vuodesta 1948 lähtien kehitellyt 500-Kerho täytti virallisesti rekisteröitynäjärjestönä helmikuun 15. päivänä 25 vuotta! Tilaisuutta oli tarkoitus juhlistaa katselemalla elokuvateatterinsuojissa vanhoja Eläintarhan ajoista tehtyjä filmejä, mutta eipäs vaan katsellakaan, sillä filmit on aikanaanmyyty oikeuksin Suomen TV:lle. Ja se talo ei edes vuokraa tai oikeammin ei toimilupansa puitteissa saa vuokrata! Sääli. Muu ohjelma kuitenkin säilyy ja tilaisuus aloitetaan käynnillä poismenneiden perustajajäsenten haudoilla. Sen jälkeen hieman vuosikokousta ja loppuhuipentumana pienet cocktailit Viking Linen komealla aluksella. Hatunnosto sen ajan aktiiveille ja onnea Kerhollemme!

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 2/2025