
Suomalainen kantosiipivene valittiin vuoden moottoriveneeksi Italiassa
Kansainvälinen Foiling Awards -palkinto jaettiin nyt kahdeksatta kertaa. Vuosittainen palkinto on myönnetty aikaisemmin muun muassa Beneteaulle, Baltic Yachtsille ja ruotsalaiselle Candelalle. Myös legendaarinen America's Cup -purjehduskilpailu on voittanut palkinnon 2021. Nyt suomalainen Pegasus voitti kilpailun sarjatuotantoisten moottoriveneiden sarjan. Kansainvälisen foiling-järjestön johtajan Luca Rizzottin mukaan Pegasus pääsi ehdolle suorituskykynsä sekä rohkean vision ansiosta.
- On mahtavaa voida onnitella Foilone-tiimiä Foiling Awards -voitosta. Pegasus osoittaa mitä edistyksellisellä, kestävyyteen tähtäävällä suunnittelulla voidaan saavuttaa. Se kunnioittaa kantosiipiteknologian perinteitä, mutta määrittelee rohkeasti millainen moderni kantosiipialus voi olla. Bravissimo!
Foilone-yhtiön perustajan Ossi Paijan mukaan palkinto on yhtiön työntekijöille ja yhteistyökumppaneille äärimmäisen tärkeä kunnianosoitus.
- Palkinto merkitsee kansainvälistä tunnustusta määrätietoisesti tekemällemme kehitystyölle, jonka lopputuloksena suorituskyky, kestävyys ja tyylikäs muotoilu synnyttää ajajalleen täysin poikkeuksellisen elämyksen, Foilone Oy:n perustaja ja pääomistaja kertoo.
Pegasus on kehitetty hyödyntäen viimeisintä teknologiaa. Sähköisen voimansiirron ja hydrodynaamisen muotoilun ansiosta alus saavuttaa veden pinnan yläpuolella liitäessään peräti 30 solmun eli 55 kilometrin tuntinopeuden tarjoten käyttäjälleen ainutlaatuisen ajonautinnon. Aluksen akkujärjestelmä mahdollistaa peräti kolmen tunnin yhtäjaksoisen käyttöajan ja sadan kilometrin ajomatkan. Pegasuksen runkoa kannattelee kaksi kantosiipeä. Veneen ohjaus muistuttaa polkupyörän ohjausta ja on siksi helppo oppia. Jalalla säädellään 20 hevosvoiman tehoista sähkömoottoria. Hiilikuitu-komposiitista valmistettu vene painaa vain 200 kiloa ja nousee ilmaan jo noin 10 solmun eli noin 20 kilometrin tuntivauhdissa.
- Aluksen ajaminen on huomattavasti tavanomaista veneilyä tasaisempaa kantosiipien leikatessa aaltojen läpi, muistuttaen enemmän lentämistä kuin moottoriveneilyä tai purjehdusta. Alkuun pääsee heti, mutta ajotaitoaan ja suorituskykyään voi kehittää loputtomasti. Olemme rakentaneet mekaanisen laitteen, jonka kontrolli on täydellisesti pilotin hallinnassa, Foilone Oy:n perustaja ja pääomistaja Ossi Paija kertoo.
Neljän vuoden suunnittelu- ja kehitystyö tuotti tulosta.
Pegasuksen kantosiipiratkaisu pohjautuu alun perin japanilaisen Kotaro Horiuchin neljä vuosikymmentä sitten tekemään kehitystyöhön. Veneen suunnittelusta vastanneen Eric Smitsin mukaan Horiuchi rakensi erilaisia hydrofoil-kokeiluja, mutta lopputuotteet olivat lähes mahdottomia hallita. Foilone aloitti vuosiksi unohtuneen, mutta edistyksellisen menetelmän jatkokehittämisen neljä vuotta sitten.
- Jatkoimme siitä, mihin Horiuchi vuosikymmeniä sitten jäi ja hyödynsimme nykypäivän materiaali- ja propulsioteknologiaa sekä sen, mitä hydrodynamiikasta on opittu viimeisten vuosikymmenien aikana. Lisäksi, koska emme olleet veneen rungon designin osalta enää hydrodynamiikan lakeihin sidottuja, teimme aluksesta haluamamme näköisen. Haimme esikuvia muun muassa 1960-luvun F1-malleista sekä klassikkoautoista, Suomessa asuva argentiinalainen Smits kertoo.
Sähköveneiden universaalina ongelmana on, ettei niiden toimintasädettä voida juurikaan kasvattaa akkuja lisäämällä. Siksi alus on saatava ilmaan, milloin veden vastus ja energian kulutus vähenevät ratkaisevasti. Pegasuksen kehitystyö käynnistyi surffilaudan päälle rakennetusta prototyypistä, jonka avulla testattiin Horiuchin menetelmän toimivuutta. Varsinaiseen kehitystyöhön kului neljä vuotta.
- Testasimme nykyistä venettä ensimmäisen kerran loppukesällä 2024. Vesillelaskupäivänä alus nousi kolmannella yrittämällä liitoon ja toimi lähes täydellisesti suunnitelmiemme mukaisesti. Vuotta myöhemmin Pegasus on erittäin toimintavarma, turvallinen ja sen ominaisuudet ovat täysin säädettävissä, Ossi Paija kertoo.
Foilone on ollut kuluvan vuoden aikana näyttävästi esillä Dusseldorfin ja Cannesin venemessuilla. Pegasusta markkinoidaan aktiivisesti Euroopan markkinoilla ja erityisesti isoille superjahdeille.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.