
Marcus Johansson ja Jussi Myllymäki Offshoren MM-sarjaan 3D-luokassa
Luokassa ajetaan kahdella 200 hevosvoiman perämoottorilla varustetuilla katamaraaniveneillä noin 100 solmun huippunopeutta.
Parivaljakko pääsi kokeilemaan uutta venettään jo viime kaudella.
- Luokka vaihtui vuosikausia tutusta 3C-luokasta seuraavaan isompaan, eli 3D-luokkaan. Käytännössä tämä tarkoitti noin 1,5 metriä pidempää venettä ja kahta moottoria yhden sijaan. Venettä oli kunnostettu ja muutettu melkein kaksi vuotta. Alkuaihio oli 1990-luvun hyväksi havaittu 28-jalkainen amerikkalaisvalmisteinen Skater, kertoo Jussi Myllymäki.
Venettä muutettiin vastaamaan nykypäivän turvallisuusvaatimuksia, ja samalla venettä levitettiin, parannettiin ja korjattiin. Myös miehistön roolijako muuttui. Uudessa veneessä ohjaus ja vauhti säädetään erikseen. Marcus Johansson on kaasuttaja eli hoitaa veneen vauhdin ja trimmaamisen, Jussi Myllymäki huolehtii ohjaamisesta ja navigoinnista.
- Tässä kaikessa olikin opeteltavaa ja totuteltavaa. Kummallekin täysin uusi kokemus, joka poikkeaa paljon vanhasta tutusta ja turvallisesta. Sen lisäksi veneen malli, jota ei kenelläkään muulla ollut samassa luokassa, vaatii myös paljon testaamista, opeteltavaa ja säätämistä.
Vene saatiin viime hetkellä valmiiksi elokuun alun Norjan Arendalissa järjestettävään kolmanteen ja neljänteen MM-osakilpailuun.
- Siellä hyödynnettiin kaikki mahdollinen harjoitusaika ajamalla mahdollisimman paljon. Lopputulos oli speedrun-nopeuskilpailun voitto ja MM-eristä yhteispisteissä toinen sija.
Kaksikko ehti ajamaan vielä myös lokakuussa Italian Comojärvellä Euroopan mestaruuskilpailut.
- Veneen ja moottoreiden setuppiin oli tehty paljon muutoksia ja kotimaan testeissä vene tuntui paljon paremmalta. Myös Comolla vene oli paljon parempi ja nopeampi kun aikaisemmin. Ajoimme kaksi erillistä kilpailua, joiden yhteispisteissä olimme toisia.
Kehitys oli mennyt oikeaan suuntaan ja opettavaisesta vuodesta tuli käteen EM-hopea.
Nyt suuntana on MM-sarja, johon kuuluu kuusi osakilpailua.
- 200 R -moottorista tulee ensi vuonna luokkamme nykyisen Mercury 200 xs optimax -moottorin korvaava kilpaversio. Siirrymme moderneista 2-tahtimoottoreista vielä edistyneempiin 4-tahtimoottoreihin, Myllymäki kertoo.
Talven aikana on myös tehty lisää parannuksia veneeseen. Parivaljakko uskoo, että kevään potkuritesteillä voi löytyä paljonkin parannettavaa.
- Tulevana kautena kilpailukalenteri muodostuu kuudesta MM-osakilpailusta, niistä kesäkuussa ajetaan neljä kilpailua Italiassa. Kaksi Rodi Garganicossa, kaksi Cerviassa ja MM-sarjan päättää elokuussa Norjan Arendalissa kaksi osakilpailua. EM-kilpailut ajetaan heinäkuussa Italian Tranissa, Jussi Myllymäki kertoo.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.