Hyppää pääsisältöön
Vauhdin Maailma 1/2025
Kuva
 BMW R 1300 GS

BMW R 1300 GS – Keulii ja sutii

GS-mallisarjan lippulaivan eli R 1250 GS:n seuraaja BMW R 1300 GS tarjoaa ajomukavuuden lisäksi villejä kokemuksia.
Kuvat
28.10.2024

Seikkailupyörä on pakko viedä kestopäällysteiden ulkopuolelle, vaikka alla ovat katurenkaat. Ensimetreistä lähtien on päivän selvää, että moottorista on tarjolla niin paljon tehoa, ettei sitä mitenkään pysty sorapinnalla hyödyntämään täysipainoisesti. Vaikka vaihteita kelaa ylöspäin, pitää raaka voima kuljettajan tarkkaavaisuuden äärimmillään.

 

Onneksi kaasunvasteen voi Enduro Pro -ajotilassa valita useammasta vaihtoehdosta, joista Soft oli paras. Sillä kaasun vaste on pehmeää, mikä rauhoittaa sopivasti rajun moottorin luonnetta ja pyörää pystyy ohjaamaan myös kaasulla ilman takapyörän liiallista luistoa. 

 

Uudistuneen BMW:n bokseri- eli vastaiskumoottorin iskutilavuus on peräti 1 300 cm3. Se ei värise eikä tutise millään käyntinopeusalueella, ja tehoa on peräti 107 kilowattia. Tässä asiassa BMW on onnistunut erinomaisesti.

 

BMW kertoo mallin uudistuneen kokonaan. Siinä on isompi moottori, uusi runko, uudet valot, paljon elektroniikkaa sekä kokonaan uudistunut jousitus.

 

Tietokone säätää imunokan ajoitusta ja venttiilien nousua eri ajotilojen mukaan, jolla on saatu aikaan melkoisesti lisävääntöä alakierroksille.
 

Istuinkorkeus on 85 senttiä, mutta se ei tunnu korkealta. Yksi syy on kapea runko ja penkki. Jalat yltävät mainiosti maahan 175 senttiselläkin kuljettajalla. 

 

Jarrut ovat julman tehokkaat, ja BMW pysähtyy lyhyellä matkalla. Automaattinen hätäjarrutusavustin DBC (dynamic brake control) on vakiovaruste.

 

Uudistunut jousitus on puoliautomaattinen, ja se tunnistaa kuorman. Kuorman lisääntyessä kasvaa takajousituksen esijännitys ja vaimennusten määrä.

 

Elektroniikkaa on runsaasti, jopa liikaa. Onneksi ohjaustangossa vasemmalla on nappi, jonka alle voi valita eniten käytetyt toiminnot. 

 

Pyörä tuntuu heti käteen sopivalta, eikä kohtuullisen iso massa aiheuta harmia. Jousitus nielee montut ja nypyt nöyrästi, eivätkä pienet hypytkään tuota ongelmaa. 

 

Koeajon perusteella on todettava, että uusi R 1300 GS myös täyttää odotukset. Se on todella pystyvä pyörä mukavaa ajoon ja matkantekoon kaikenlaisilla tieosuuksilla.

 

Tekniikkaa

Moottori: nelitahtinen nestejäähdytteinen kaksisylinterinen vastaiskumoottori, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohti; iskutilavuus 1 300 cm3, puristussuhde 13,3; teho 107 kW (145 hv)/7 750 r/min, vääntömomentti 149 Nm/6 500 r/min


Voimansiirto: 6-vaihteinen vaihteisto, toisiovälitys kardaanilla


Alusta: teräsputkirunko, edessä A-tukivarsi ja teleskooppihaarukka, takana keinuvarsi; edessä levyjarrut (310 mm), 4-mäntäiset jarrusatulat, takana levyjarru (285 mm), 2-mäntäinen jarrusatula


Mitat ja massat: pituus 212 cm, leveys 100 cm, akseliväli 151,8 cm, istuinkorkeus 85 cm; polttoainesäiliö 19 l, omamassa ilm. 237 kg, punnittu 248 kg; renkaat edessä 120/70 R19 ja takana 150/60 R17


Kulutus ja päästöt: yhdistetty kulutus 4,8 l/100 km, CO2-päästö 110 g/km


Hinta: 26 500 euroa

Kommentit

Ei vielä kommentteja