Jesse Krohn antaa hyvin tehdyn työn puhua puolestaan eikä soittele sopimusten perään, mutta tällä perisuomalaiselle tyylillä on varjopuolensa
BMW:n tehdaskuljettaja Jesse Krohn ajoi elämänä kauden, mutta joutuu silti jännittämään, että jatkuvatko työt kilparadoilla.
”Ei ole vielä sopparia allekirjoitettu ensi vuodelle”, Krohn kertoo.
”Näissä hommissa se tuppaa menemään vuosi kerrallaan – ja sama homma taas. Nyt mietitään ja jännitetään, että mitä ne [BMW:llä] keksivät. Tuttu ralli. Ei voi kuin hoitaa omat hommat hyvin ja katsoa, mihin se riittää. Ei se ainakaan suorituskyvystä jää kiinni tai siitä, miten olen tehnyt töitä ihmisten kanssa. Näytöt on annettu.”
Krohn on tottunut odottamaan, sillä viime vuonna jatkosopimus allekirjoitettiin vasta 18. joulukuuta.
”Mutta aina se sopimus on varmistunut jossain kohtaa.”
Krohn hoitaa asian hyvin suomalaisesti. Hän tekee työnsä mahdollisimman hyvin, mutta ei sen jälkeen pommita esimiehiään pyynnöillä, vaatimuksilla tai kysymyksillä.
”Olen todennut, että ei se tilannettani auta, jos sinne joka viikko soittelen. Osa kuljettajista soittelee sinne joka viikko. He laittavat pomoille painetta ja yrittävät saada soppariin tietyn määrän kisoja. Itse tiedän, että olen hoitanut hommat hyvin, ja aina riittää kysyntää eri tiimeistä. Kaikki tiimit, joissa olen ajanut, haluavat minut aina takaisin. Se on parasta palautetta. Tiedän, että siellä on nytkin pyyntöjä BMW:lle sarjoihin, joihin minut halutaan ajamanaan”, Krohn kertoo.
”Minulla ei ole ikinä ollut sopimuksessa jotain tiettyjä kisamääriä, vaan ajan ne kisat, missä minua tarvitaan eniten. Tänäkin vuonna oli enemmän pyyntiä, mihin pystyin repeämään, kun meni kisoja päällekkäin. Ei sen siitä pitäisi olla kiinni. Mutta on tämä aina vähän stressaavaa, kun ei ikinä tiedä, mitä tapahtuu.”
Ensin BMW kartoittaa, missä sarjoissa ja autoissa heidän tehdaskuljettajiaan tarvitaan ensi kaudella, ja sitten kuskeja sijoitetaan näihin istuimiin. BMW:n tehdaskuljettaja on eräänlainen komennusmies. Hänet lähetetään asiakastiimien tueksi sinne, missä on eniten tarvetta. Koska Krohn on niin helppo tapaus pomoille, hän saattaa taidoistaan ja näytöistään huolimatta pudota pahnan pohjalle, kun sopimuksia ja ajopaikkoja sorvataan.
”Se on semmoinen palapeli, mikä pitää saada kohdilleen. Kun en sinne soittele, niin en ole ensimmäisenä jonossa. Olen ehkä se viimeinen pala, joka sinne laitetaan. Se on vähän kaksipiippuinen juttu, mutta tämä tapa on toiminut enkä ala sitä enää muuttamaan.”
Porsche ilmoitti jättävänsä FIA:n kestävyysajon MM-sarjan hypercar-luokan, mikä vapauttaa huippukuljettajia markkinoille. BMW sen sijaan jatkaa hypercar-luokassa ainakin seuraavat kolme vuotta.
”BMW:n homma on vain kasvamaan päin. On tullut niin paljon tulosta kaikkien tiimien kanssa globaalisti, että nyt näitä autojakin haluttaisiin ostaa enemmän, mitä ne pystyvät tuottamaan. On siellä ajopaikkoja, mutta ikinä ei tiedä.”
Krohn on valmistautunut mahdollisiin muutoksiin.
”Pääosin itse hoidan sopimusasiat, mutta nyt minulla on ollut manageri apuna kartoittamassa vähän muitakin vaihtoehtoja, ettei ole kaikki munat samassa korissa, kun olen ollut niin keskittynyt tähän omaan hommaan BMW:n kanssa. Minulla ei ole ollut mitään syytä lähteä täältä, kun olen aina ollut niiden top-ohjelmissa mukana. Ei ole ollut mitään syytä katsella muualle, mutta nyt, kun maailman tilanne on mitä on, niin on hyvä olla joku plan b.”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.