Hyppää pääsisältöön
Kuva
Markku Alen Kuva: Heidi Koivunen

Markku Alénin auton moottori oli niin tehokas, että se väänsi korin solmuun – Dakar-ralli oli muutekin vähän liikaa: ”Kun joku kuoli, illalla oli minuutin hiljainen hetki, ja seuraavana aamuna vedettiin kaasu pohjaan taas”

28.8.2025

Vanhan viisauden mukaan kannattaa varoa, mitä toivoo. Markku Alén toivoi Dakar-rallissa lisää tehoja Ivecon kuorma-autoonsa, sillä niitä tarvittiin erityisesti jyrkkiä dyynejä kiivetessä.

Sauberin F1-tiimi toteutti Alénin toiveen.

”Ne teki meille moottorit niihin Ivecoihin. Meillä oli voimaa ihan järjettömästi. Se suti asfalttitiellä se auto, ja me oltiin ihan paniikissa, että mitä tapahtuu. Se Sauberin moottori oli hurja laite, siinä oli joku 1100 heppaa”, Alén kertoo.

Vuonna 2004 Turkin MM-rallissa Marcus Grönholmin ja kartturi Timo Rautiaisen auton pohjan läpäisi teräspalkki, joka osui jälkimmäisen takapuoleen kivuliaasti. Erikoiskokeen maalissa Grönholm selvitti asiaa hämmentyneenä: ”Up in the ass of Timo!”

Alénin autokunta koki Dakarissa hieman samanlaisen tilanteen, mutta onneksi osumilta vältyttiin.

”Siinä moottorissa oli niin paljon voimaa, että se väänsi sen korin solmuun. Voimansiirrosta hajosi joku osa, ja joku rautatanko tuli pohjan läpi ohjaamoon sisään jossain Malissa tai Mauritaniassa, siellä aavikolla. Kartanlukija sanoi, että katso, mikä täällä sisällä on, rautatanko! Jäätiin sitten sinne.”

Dakar-rallit olivat muutenkin Alénille rankkoja kokemuksia.

”Kaikkia onnettomuuksia kun näki. Siellä prätkäkavereita kuoli. Se oli niin raakaa se touhu. Kun joku kuoli, illalla oli minuutin hiljainen hetki, ja seuraavana aamuna vedettiin kaasu pohjaan taas, matka jatkui. Ehkä se kuuluu siihen, mutta se oli mulle vähän liikaa.”

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 8/2025