Hyppää pääsisältöön
Kuva
Porsche

Porsche esittelee tehokkaimman tuotannossa olevan 911-mallin – tehoa 711 heppaa, sataseen 2,5 sekuntia ja huippunopeutta 322 km/h

Kuvat
7.9.2025

Porsche esittelee 911-sarjan huippumallin IAA Mobility -tapahtumassa Münchenissä. Kaksoisturbo-voimansiirto T-Hybrid-teknologialla tekee uudesta 911 Turbo S:stä kaikkien aikojen tehokkaimman 911-mallisarjan tuotantoauton. Nelivetoinen urheiluauto tuottaa tehoa 523 kW (711 hv) ja liikkuu sataseen 2,5 sekunnissa. 

911 Turbo S on urheiluauto, joka on saatavilla sekä coupéna että cabrioletina.

"911 Turbo S on täydellisin ja monipuolisin tapa ajaa Porsche 911:llä. Olipa kyseessä päivittäinen käyttö, pitkät ajot moottoritiellä tai kilparata – olemme onnistuneet tekemään uudesta 911 Turbo S:stä entistä mukavamman, yksilöllisemmän ja merkittävästi nopeamman kuin sen edeltäjä," sanoi Frank Moser, 911- ja 718-mallisarjan johtaja tiedotteessa.

 

Kaksoisturbo T-Hybrid -voimansiirto

 

Uudelleen kehitetty hybridivoimanlahde tuottaa 523 kW (711 hv) järjestelmätehon. Tämä tekee uudesta 911 Turbo S:stä tehokkaimman tuotantoversion 911-mallista tähän mennessä. Voimansiirron maksimivääntö on 800 Nm, ja se on käytettävissä erittäin laajalla kierroslukualueella 2 300–6 000 rpm. 

Auto on varustettu T-Hybrid-teknologialla, jossa on 400 V järjestelmä. Tämä tuo 61 hv lisätehoa verrattuna edeltäjään. T-Hybrid-voimansiirto debytoi ensimmäisen kerran vuonna 2024 911 Carrera GTS -mallissa, ja teknologiaa on kehitetty merkittävästi uutta 911 Turbo S:ää varten. GTS-mallissa käytetään yhtä sähköistä pakokaasuturboa (eTurbo), mutta uudessa Turbo S:ssä on kaksi eTurboa. Turbiini ja kompressori on suunniteltu erityisesti koviin vaatimuksiin. Ne eivät ainoastaan lisää suorituskykyä, vaan myös parantavat voimansiirron reagointikykyä.

Korkeajänniteakun kapasiteetti on 1,9 kWh, ja se on sama kuin Carrera GTS:ssä. Kahdeksanvaihteinen PDK-vaihteisto, jossa on integroitu sähkömoottori, siirtää voiman Porsche Traction Management (PTM) -nelivetojärjestelmälle. Coupé-mallin kiihtyvyys 0–100 km/h on parantunut 0,2 sekuntia edeltäjään verrattuna ja on nyt 2,5 sekuntia. Huippunopeus on 322 km/h ja 200 km/h nopeus saavutetaan 8,4 sekunnissa, mikä on 0,5 sekuntia nopeammin kuin ennen.

Kuva

Hybridijärjestelmän myötä uusi 911 Turbo S painaa 85 kiloa enemmän kuin edeltäjänsä. Painonlisäystä on kompensoitu ajodynamiikan kannalta merkittävillä osa-alueilla. Paras todiste tästä on kierrosaika Nürburgringin Nordschleifella: syksyllä 2024 suoritetuissa viimeistelyajoissa naamioitu 911 Turbo S saavutti ajan 7:03.92 minuuttia notaarin valvonnassa – noin 14 sekuntia nopeammin kuin edeltäjänsä.

"Painonlisäystä ei tunne lainkaan. Päinvastoin – auto on paljon ketterämpi, siinä on enemmän pitoa ja se on merkittävästi nopeampi kaikilla radan olennaisilla osuuksilla," kertoi Porschen brändilähettiläs Jörg Bergmeister tiedotteessa. Hän osallistui uuden 911 Turbo S:n kehitykseen ja testaukseen sekä ajoi virallisen kierrosajan.

 

Jarrut ja renkaat 

 

Taka-akselilla käytetään nyt 10 mm leveämpiä renkaita kuin edeltävässä mallissa: 325/30 ZR 21. Etuakselilla säilytetään kokoa 255/35 ZR 20, kuten edeltäjässä.

Vakiovarusteena oleva Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) -järjestelmä on varustettu uusilla jarrupaloilla. Tämän on tarkoitus parantaa sekä jarrutustehoa että poljintuntumaa. Taka-akselin jarrulevyn halkaisija on kasvatettu 390 mm:stä 410 mm:iin. Etuakselilla käytetään 420 mm levyjä. Uusi 911 Turbo S on varustettu suurimmalla PCCB-jarrujärjestelmällä, jonka Porsche on koskaan asentanut kaksipaikkaiseen malliin.

 

Aktiivinen aerodynamiikka

 

Uusi aerodynaaminen konsepti optimoi jäähdytyksen ja tehokkuuden uudessa 911 Turbo S:ssä. Aktiiviset, pystysuunnassa sijoitetut jäähdytysilmaläpät auton etuosassa ja aktiivinen etudiffuusori toimivat yhdessä muuttuvan etuspoilerin reunan ja laajennettavan ja kallistuvan takasiiven kanssa, jotka on peritty edeltäjältä. Jäähdytysilma ohjautuu optimaalisesti jarruille ja jäähdyttimille. Ajotilanteesta riippuen aktiivinen aerodynamiikka vähentää nostetta tai vetovastusta, kun elementit ovat sisäänvedettyinä.

911 Turbo S Coupén ilmanvastuskerroin (Cd) on pienentynyt kymmenen prosenttia edeltäjään verrattuna, kun kaikki aktiiviset aerodynaamiset elementit ovat tehokkaimmassa asennossaan. 

T-Hybrid-voimansiirto, jossa on korkeajännitejärjestelmä ja akku, mahdollistaa sen, että Porsche-insinöörit voivat varustaa 911 Turbo S:n vakiovarusteena sähköhydraulisesti ohjatulla Porsche Dynamic Chassis Control (ehPDCC) -järjestelmällä. Se vähentää kallistumista suunnanvaihdossa ja lisää ketteryyttä kaarteisiin mentäessä ja niistä poistuttaessa.

Kuva

Järjestelmä toimii ristikytketyillä aktiivisilla yhdystangoilla, joissa paine muodostetaan öljyvirran avulla ajotilanteen mukaan. Vakaajat tuottavat tukivoimia ja pitävät auton tasapainossa.

Coupé-malli toimitetaan vakiona kaksipaikkaisena. Takapenkit voidaan lisätä ilman lisäkustannusta. Cabriolet toimitetaan aina 2+2-konfiguraatiossa. Uusi 911 Turbo S on aina varustettu HD Matrix LED -ajovaloilla. Sport Chrono -paketti, johon sisältyy renkaan lämpömittari, erityisesti säädetty PASM-jousitus, PDCC-sähköhydraulinen kallistuksenesto ja titaaninen urheilupakoputkisto ovat myös vakiovarusteita.

Uutta 911 Turbo S -mallia on saatavissa myös Suomen markkinalla coupe- ja cabriolet -korimallina.

Kuva

”Porshe 911 -mallilla on vahva jalansija myös Suomessa. Tästäkin uutuudesta olemme varanneet tuotantopaikkoja myös Suomen markkinalle. Uskon, että onnelliset asiakkaat löytyvät nopeasti” , toteaa Porschen liiketoimintajohtaja Aarne Töllinen K-Autolta.

Uuden Porsche 911 Turbo S:n hinnat alkavat 472 673,63 eurosta sisältäen arvonlisäveron, arvion autoverosta ja maakohtaisen varustelun. 911 Turbo S Cabrioletin hinta alkaa 498 544,98 eurosta.

Toimitukset alkavat vuodenvaihteessa 2025/2026 Euroopassa – myös Suomessa.

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 8/2025