
Timo Heinonen vei Fiat 850 Coupén ensimmäiseen ralliin ja moottori räjähti seitsemän kilometrin jälkeen
Tämä tuli meille kolme vuotta sitten ja osittain vahingossa. Olimme Lahdessa Classic Car Show’ssa, kun vanhempi herrasmies tuli juttelemaan ja kertoi, että hän tietää, missä olisi ralliautoksi rakennettu 850 Coupé myytävänä. Auton omisti vanhempi mies, joka toivoi, että auto menisi jollekin harrastajalle.”
”Sain auton omistajan kiinni. Otettiin traileri perään ja mentiin katsomaan. Fiat oli seissyt tallissa, maalit olivat lohkeilleet, istuimet ja vyöt puuttuivat, mutta moottori oli paikallaan. Myyjä sanoi, että kone oli remontoitu, mutta sen tarkkaa ajankohtaa hän ei muistanut”, Heinonen sanoo.
”Hinta oli aika tähtitieteellinen. Totesin, etten semmoista summaa pysty maksamaan. Olimme jo lähdössä kotiin, kun lopulta päästiin hinnasta yhteisymmärrykseen. Näitä Coupé-malleja ei hirveästi ole ja siksi halusin tämän.”
Tämän auton kilpailuhistoria ulottuu 1990-luvulle. Se on kaadettu ja sitä myöden kokenut kovia; peltejä on vaihdettu, mutta kori on sama. Risto Laine on ajanut tällä kyseisellä autolla 2000-luvun alussa.
”Auto käytiin sillä tavalla läpi, että sillä oli turvallista ajaa. Moottori kävi ja tuntui hyvältä. Mentiin kesällä 2022 ensimmäiseen ralliin ja moottori räjähti seitsemän kilometrin jälkeen. Siitä ei jäänyt mitään jäljelle, kausi päättyi siihen. Auto purettiin muttereiksi ja kaikki käytiin läpi. Teimme kokonaan uuden moottorin, Italiasta tilattiin männät ja kiertokanget. Lisäksi parin Fiat-harrastajan kautta saatiin tarvittavia osia.”
”Lyötiin auto nippuun ja kaikki oli kunnossa viime kauden alussa. Voitimme luokassamme kaikki talviosakilpailut. Kesäkauden ensimmäistä rallia päästiin kolme EK:ta, kun takatukivarren pultti meni poikki.”
”Lahden EM-ralliin panostettiin paljon, mutta heti ensimmäisellä pätkällä kuului kauhea pamaus ja veto loppui siihen; virranjakajan akseli meni poikki. Jäimme perjantaina 20 minuuttia kärjestä. Lähdimme lauantaina vain ajelemaan, jotta saataisiin edes jotain sarjapisteitä. Siinä kävikin niin, että muille luokassamme tuli ongelmia lauantaina ja saimme täydet pisteet. Se ratkaisi osaltaan mestaruuden.”
”Kuivapaino rallivarusteilla ja tankki täynnä on 720 kiloa. Moottori on takana, eikä edessä ole oikein mitään painoa. Edessä on levyjarrut ja takana rummut; todella etupainoiset jarrut. Se vaatii paljon ajotyylin muuttamista. Kun hipaiset jarrua, etupyörät menevät heti lukkoon.”
”Käyttöalue on 4500–8000 r/min. Kun siinä pysyy, silloin on vahvoilla; alle 3000 kierroksella kone ei toimi oikeastaan ollenkaan. Sehän on selvää, minkäänlaista vääntöä tällaisessa ”ruohonleikkurin” moottorissa ei ole. Voimaa on niin vähän, että yllättävässä tilanteessa ei voi vain heittää pienempää sisään ja korjata tilannetta hienolla sladilla. Jos Fiat lähtee sladiin, liike pysähtyy.”
”Säännöt sallivat moottorin poraamisen seuraavaan ylikokoon. Vakiomoottorissa on 34 hevosvoimaa. Nyt tästä on penkitetty 77 hevosvoimaa. Tämä on säädetty täyskaasulla toimivaksi, nokka-akseli on todella jyrkkä. Jouduimme vähän työntötankojen pituutta muuttamaan, mutta nyt kone on toimiva.”
”Isot tiet ovat kaikkein pahimpia. Ei tällainen auto kestä, että ajetaan kaasu pohjassa kilometritolkulla. Parhaimmillaan tämä auto on mutkaisella pikkutiellä. kakkos- ja kolmosvaihde ovat ”vetovaihteet”. Kun tie osuu ja ratin sekä penkin välistä löytyy uskallusta, silloin tämä toimii.”
Juttu on julkaistu Vauhdin Maailman numerossa 1/2024
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.