Hyppää pääsisältöön
Kuva
Ascona. Kuva Jari Kohonen.

Tero Savosen ikonisessa Asconassa ovat istuneet Jonne Halttunen ja Anssi Viinikka, mutta uran tähtihetki osui samaan paikkaan Kimi Räikkösen kanssa

Teksti
Kuvat
28.9.2025

On olemassa kilpa-autoja ja sitten on ikonisia kilpa-autoja. Tero Savonen sanoo olevansa ajajana suhteellisen tuntematon, mutta hänen keltainen Opel Asconansa kuuluisi ralliautojen Hall Of Fameen. Jos sellainen olisi. 

Se, että Savosen Asconan tietävät kaikki, perustuu auton käsittämättömän pitkään tarinaan. Savonen on ajanut autolla 107 rallia ja pari sprinttiä.

Kuva

Autotalli on vuorattu ovinumeroilla, joten tilastot ovat eittämättä ajan tasalla.

”Olen kaatanut Asconan kahdeksan kertaa ja lisäksi on sattunut muutama muu vähän kovempi osuma. Pohjapelti ja iskareiden yläpäät ovat onneksi selvinneet kaikista kolhuista. Kattopelti on toki vaihtunut, samoin lokarit ja niin edelleen. Mutta ihan sama auto se silti on”, Savonen sanoi.

Aikansa kutakin

Aika on ajamassa Asconasta jo ohi, vaikka Savonen toteaakin hymyillen, että sopivalla tiellä sillä voi edelleen kiusata tehokkaampia ja uudempia F-ryhmän autoja. Parhaimmillaan vieläkin modernimpia vastustajia. 

”Aina välillä joku ottaa yhteyttä ja kertoo suunnittelevansa Asconan rakentamista. Ensimmäinen ohjeeni on, että älä rakenna”, Savonen naurahti. 

Hänen oman Opelinsa tarina alkaa vuodesta 2003. Tero Savonen oli hakenut tuntumaa rallipolkuihin kahdellakin Escortilla, kunnes veli Olli tuli hankkineeksi samalta kylältä Jari Anttosen Opel Asconan.

Kuva

Sen ominaisuudet puhuttelivat heti Teroa. Ei aikaakaan, kun kylillä siviililiikenteessä pyörinyt Ascona siirtyi Savosen omistukseen, ja yhtä kyytiä Leppäveden rallitalliin. 

”Oli helppo tehdä, kun oli samanlainen auto mallina vieressä. Oma valmistui pikavauhdilla kolmessa kuukaudessa”, Savonen muistelee.

Parin vuosikymmenen aikana auto on kehittynyt, vaikka perusta on pysynyt ennallaan. Moottori on kotoisin Opel Omegasta, iskutilavuudeltaan 2,1-litrainen. Moottorinohjaus on mallia HesTec. Moottorin jatkeena on Samsonasin valmistama viisiportainen ja suorahampainen suorakytkentävaihteisto. Perä on Volvon sukua, mikä ei F-ryhmässä ole lainkaan vierasta. 

Lämpimiä muistoja

Savonen toteaa, että taannoisen Ruotsin MM-rallin tulosten seuraaminen lämmitti mieltä. Kaksi Asconassa istunutta kartanlukijaa oli parhaimmillaan samaan aikaan rallin kärkikymmenikössä. 

”Anssin (Viinikka) kanssa ajettiin aika paljonkin. Hän itse asiassa hankki ensimmäisen lisenssinsä lähtiessään kyytiin”i, Savonen kertoo. 

”Jonnen (Halttunen) kanssa puhuttiin jossain saunaillassa. Siellä kävi ilmi, ettei hänellä ollut seuraavalle kaudelle oikein mitään, joten sovittiin, että lähdetään F-cupiin (2010). Molemmista näki kyllä heti, että ovat huippukavereita.”

Kuva

Kartanlukijoiden lista on pitkä ja joukossa vilisee muitakin tuttuja nimiä, muun muassa Pasi Rutanen, Jukka Jämsen ja Mikko Pajunen. 

Miehen ja auton pitkälle yhteiselle taipaleelle on osunut monta mieleenpainuvaa hetkeä. Pokaaleja on kertynyt niin luokasta kuin yleiskilpailustakin, mutta yksi muisto on ylitse muiden. 

”Kyllä uran tähtihetki oli se, kun suistuttiin Neste Rallissa 2009 Väärinmajassa samassa paikassa Mads Östbergin ja Kimi Räikkösen kanssa. Kimi oli jo poistunut paikalta, mutta Östberg tuli taputtamaan olalle ja sanoi, että näyttävästi meni”, Savonen nauroi.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 8/2025