Hyppää pääsisältöön
Kuva
JOO

Ford Escort RS on varmasti monille ensimmäisiä assosiaatioita, joita F-ryhmästä syntyy – Henri Altomaa ajaa hänkin Escortilla, mutta valtavirrasta poiketen etuvetoisella

Teksti
Kuvat
21.10.2025
Kuva

28-vuotias Henri Altomaa nappasi parhaat junioreiden SM-pisteet sekä Riihimäen että Tuurin SM-osakilpailuista. 

Sarjajohtajan autovalinta on herättänyt uteliasta mielenkiintoa, sillä järvenpääläinen tykittää Suomi Cupin kärkimittelöissä Ford Escort RS2000:lla. Ja vieläpä etuvetoisella. 

Kuva
Etuveto-Escortin ohjaamo noudattaa tuttua F-ryhmän peruskaavaa. Sisätilojen värimaailma paljastaa, että auto on alun perin, 2000-luvun alussa ollut kauttaaltaan punainen.

Uiminen vastavirtaan alkoi sattuman kautta. Muutaman vuoden mittainen kokeilu lähes vakiovireisellä Opel Astralla sai jäädä, kun tutkaan osui myynnissä ollut pirteämpi vetopeli. 

– Nikkisen Riku Mäntsälästä ajoi Escortilla F-cupia. Tämä oli ollut myynnissä jo jonkin aikaa, kun otin häneen yhteyttä. Auto tosin mietitytti, koska etuvetoisella Escor­tilla ei kovin moni ole Rikun lisäksi pärjännyt, Altomaa sanoo. 

 

Pitkän historian kilpuri

N-ryhmän Ford Escort RS jäi 2000-luvun alun Suomessa Opel Astran ja VW Golfin jalkoihin. Joitain vastarannan kiiskiä sentään löytyi. Yksi heistä oli Timo Hietikko. 

Kuva
Escortin konehuoneessa lepää alkuperäinen, edelleen alle kaksilitrainen ja 16-venttiilinen DOCH-moottori. Läppärungot ja muu pieni hifistely nostavat vakiotehoja 50 hevosvoiman verran.

Junioreiden SM-sarjassa lennokkaita otteita esittänyt Hietikko ajoi Escortilla kausilla 2003–2004. Monen mutkan kautta auto ajautui Riku Nikkiselle. Nikkinen päivitti sen F-ryhmään ja nyt samalla, yli 20 vuotta maamme rallipolkuja nähneellä autolla johdetaan junioreiden SM-sarjaa. 

Altomaalle Escort on siirtynyt vuonna 2020. Vaikka se on matkan varrella kokenut reinkarnaation N-ryhmästä F-ryhmään, on se edelleen melko perusauto. 

– Tehopuolessa annetaan paljon tasoitusta. Auto on ns. perinteinen F-ryhmäläinen, tehoa on suurin piirtein 200 hevosvoimaa, Altomaa paljastaa. 

Kuva
 Auton pitkän kehitystaipaleen varrella apulaitteiden katkaisijat ovat muuttaneet kojelaudasta omaan hallintapaneeliinsa, joka on asennettu käden ulottuville ”kardaanitunnelin” päälle.

– Se on edelleen hyvin pitkälti Rikun jäljiltä. Tosin kun se tuli minulle, se oli aika yliohjaava. Sen sai kääntymään mihin vain, mutta tykkään vähän rauhallisemmasta autosta. Ennen tätä kautta ajettiinkin enemmän testiä ja yksi tavoite oli saada peräpäätä rauhallisemmaksi, Altomaa kuvailee. 

Luotettavuuden ehdoilla

Autossa on Proflexin säädettävät iskunvaimentimet. Ratkaisu poikkeaa uusimmista ja kalliimmista ratkaisuista. 

– Olen miettinyt auton jälleenmyyntiarvoa ja tullut siihen tulok­seen, ettei ole perusteita satsata valtavia summia alustaan. Pyörän­kulmia ja iskareiden naksuja on muutettu, niillä on ajettavuus saatu mieleiseksi, Altomaa kuvaa. 

Ajajan mukaan vetopidosta on jouduttu tinkimään nyt, kun auton ajettavuutta on rauhoitettu. 

Kuva
Alkuperäinen vaihteensiirtomekanismi on tehnyt tilaa uudelle konseptille, joka on, yllätys yllätys, lainattu Ford Transitista. Käsijarru on luonnollisesti muutettu hydrauliseksi.

– Se on väkisin kompromissi ja auton asento vaikuttaa vetopitoon, Altomaa sanoo. 

Escortin vahvuudeksi Altomaa kokee sen keveyden. Auto on lähellä minimipainoa. 

– Moottori on Escortin oma ja alle kaksilitrainen. Kun mennään kohtuupienellä budjetilla, pyritään pitämään auto sellaisena, että sillä voi ajaa paljon. Nyt teho ja kestävyys ovat balanssissa. 

Polttoaineen syötöstä vastaavat omavalmisteiset, kaasuttimien rungoista muokatut läppärungot. 

– Muutama on niitä ihmetellyt, että oletteko te ihan tosissanne, Altomaa nauraa. 

Voimalinja rakentuu viisiportaisen suorakytkentävaihteiston (GD Transmission), kitkalukon, tiheän perävälityksen (4,46:1) ja kilpakytkimen ympärille. Vetoakselit ovat vakiotavaraa. 

– Vaihteisto on tosi hyvä ja välitykset osuvat. Rajoitin moottorissa on 7 700 kierroksessa. Laskennallinen huippunopeus on 189 kilometriä tunnissa ja todellinenkin 180 päälle, renkaista riippuen.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025