
Koeajossa uusi sporttinen Škoda Kodiaq RS – Enemmän tehoa ja vääntöä
Škoda Kodiaq RS on enemmän perheauto kuin sporttinen pakkaus, mutta RS (Rally Sport) -kirjainyhdistelmä velvoittaa viemään auton piirun verran sporttisempaan suuntaan. Koeajoimme uuden Kodiaqin samalla reissulla, jolla pääsimme testaamaan Octavian ominaisuuksia radalla.
Lue artikkeli Škoda Octaviasta tästä.
Kodiaqilla ajoimme pitkän pätkän moottoritietä sekä noin 40 kilometrin lenkin mutkateitä, jotka ovat monille tuttuja Kroatian rallista. Moottoritiellä Kodiaq eteni kuin juna, mutta mutkaisella osuudella ohjaus tuntui hivenen tunnottomalta.
Vaikka tässäkin autossa on sama progressiivinen ohjaus kuin Octaviassa, niin jämäkkyys jäi puuttumaan. Toki auto on hyvin erilainen, eikä katumaasturilta sovikaan odottaa samanlaista tarkkuutta ohjauksessa kuin pienemmältä ja paljon matalammalta autolta.
Hauskan puutteesta Kodiaqia ei voi syyttää, sillä ajoasento on hyvä, jarrut jämäkät ja moottori vastaa hyvin herkästi kuljettajan pyyntöihin. Toisen sukupolven Škoda Kodiaq RS -mallissa on 2.0 TSI -bensiinimoottori, josta irtoaa 195 kW (265 hv) tehoa ja vääntöä 400 Nm.
Kodiaqissa on 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto ja moottorinohjaus on toteutettu siten, että se vastaa mahdollisimman hyvin auton luonnetta, kokoa ja nelivetoa.
On lienee selvää, ettei tällaista autoa hankita moottorin tehon tai kiihtyvyyden takia. RS-tyyliä pyritään nostamaan esiin ulkonäöllä, jota korostetaan pienillä yksittäisillä tekijöillä, kuten kiiltävän mustilla yksityiskohdilla, jäähdyttimen säleikön valaistulla vaakalistalla ja 20-tuumaisilla kevytmetallivanteilla. Vakiovarusteisiin kuuluvat Matrix LED -ajovalot, progressiivinen ohjaus, mukautuva alustan säätöjärjestelmä DCC Plus ja Canton Sound System -äänentoistojärjestelmä.
Ajopäivänä lämpötila vaihteli nollan molemmin puolin ja paikka paikoin, varsinkin tien reunoilla oli lunta. Kodiaq osoittautui hyvin vakaaksi menopeliksi, eikä nelivedon kanssa tarvinnut huolehtia lumisistakaan olosuhteista. Neliveto on toteutettu etu- ja taka-akselin välisellä sähköhydraulisesti säädellyllä monilevykytkimellä ja sen toimintaan vaikuttavat useat ajotilannetta valvovat tunnistimet. Ohjainlaite laskee ja säätää optimaalisen voimanjaon: taka-akselille voidaan välittää enimmillään 100 % voimasta, ja jopa 85 % voimasta voidaan välittää vain yhdelle pyörälle elektronisen tasauspyörästölukon EDL yhteydessä.
Auton koko ja korkeus tuntuvat mutkateillä, mutta meno kuitenkin varsin suoraviivaista. Luonnollisesti auto on mukavuuspainotteinen ja sen myötä pienet töyssyt eivät juuri tunnu missään ja autolla on mukava ajella myös asfaltin ulkopuolella. Meno on hyvin pehmeää, sillä alusta poimii pienet epätasaisuudet huomaamattomasti. Ajotiloja on riittämiin, sillä listalta löytyvät: Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual, Snow ja Off Road. Kaikki ajotilat muokkaavat myös alustaa. Lyhyellä lenkillä emme sen enempää näihin ehtineet tutustua, joten suurimman osan ajasta viihdyimme Sport-asetuksella ja se teki autosta huomattavasti jämerämmän.
Etupyörien tuennassa on MacPherson-joustintuet, kolmioalatukivarret ja kallis-tuksenvakain. Takana käytetään monitukivarsirakennetta ja kallistuksenvakainta. Takapyörien monitukivarsituennassa on yksi pitkittäinen ja kolme poikittaista tukivartta eli kaikkiaan neljä elementtiä.
Jousituksessa on keskitytty progressiivisuuden lisäämiseen ja tämän takia iskunvaimennukseen on tuotu yksi lisäventtiili. Virtausta on saatu muokattua, eikä erimerkiksi pintakovuutta ilmenee laisinkaan. Myös puristusvaimennuksessa on saatu parannusta aikaan, mikä ilmenee auton rauhallisessa käyttäytymisessä kovemmissa jarrutuksissa.
Vauhdin hiljentämisestä huolehtivat sisäpuolisesti jäähdytyt levyjarrut ja punaiset jarrusatulat. Viisipaikkaisessa versiossa on etupyörissä 17 tuuman jarrulevyt mitoiltaan 340 × 30 mm.
Seitsemänpaikkaisessa versiossa on etupyörissä 17 tuuman jarrulevyt mitoiltaan 335 × 30 mm ja kaksimäntäiset jarrusatulat. Kummassakin versiossa takapyörissä on 17 tuuman jarrulevyt mitoiltaan 310 × 22 mm sekä yksimäntäiset jarrusatulat.
Uusi Škoda Kodiaq RS tilava ja kaikin puolin mukava auto, johon RS-status tuo kivan lisän sporttisuutta. Mikäli tarvetta peräkärryn hinaamiselle syntyy, niin Kodiaqilla voi vetää 2 500 kg:n painoista jarrullista perävaunua.
Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI | |
Suurin teho | 195 kW / 265 hv kierrosluvulla 5 000 – _6 500/min |
Suurin vääntö | 400 Nm kierrosluvulla 1 650 – _4 350/min |
Vaihteisto | 7-vaihteinen DSG-automaatti |
Vetotapa | Neliveto |
Kiihtyvyys 0–100 km/h | 6,3 s (6,4 s)* |
Huippunopeus | 231 km/h, elektronisesti rajoitettu |
Verollinen hinta | 71 680,36€ |
* Suluissa olevat arvot koskevat 7-paikkaista mallia. |
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.