
Koeajossa uusi Škoda Octavia RS – Ratakierros mestarin imussa yllätti
Uusi Škoda Octavia RS esiteltiin Kroatiassa ja mukavaksi asian teki se, että pääsimme ajamaan myös radalla. Uusi Octavia RS ehti kuitenkin eenen sitä tehdä vaikutuksen mutkaisella vuoristotiellä, sillä moottorin luonne ja ohjauksen tunto sallivat varsin vauhdikkaan mutta tasaisen etenemisen.
Radalla autosta sai vielä huomattavasti paremman kuvan. Grobnikin rata Rijekan lähellä ei ole liian vaativa, mutta pitää sisällään erittäin hauskoja osuuksia, jossa pääsee kunnolla leikkaamaan kanttareiden yli ja testaamaan jarruja pitkien suorien päässä.
Uudistetun Octavia RS -mallin 2.0 TSI -moottori kehittää nyt tehoa 195 kW (265 hv), mikä on 15 kW (20 hv) aiempaa enemmän, ja vääntöä on 370 Nm. Siinä on seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto ja se on etuvetoinen. Sataseen Octavia liikahtaa 6,4 sekunnissa, huippunopeus on elektronisesti rajoitettu lukemaan 250 km/h. RS:ssä on todella panostettu racing-henkisyyteen, mikä vääjäämättä saa keski-iän ylittäneen bensalenkkarin sydämen läikähtämään.
Meillä oli ilo saada ensimmäisten vetojen etuautoon ratapuoleltakin kannuksia hakenut WRC2-luokan mestari Emil Lindholm. Ensimmäinen setti mentiin varsin rauhassa, mutta vinkkejä tuli.
– Leikkaa vaan rohkeasti kanttareiden yli, Lindholm sanoi.
Seuraavalla setillä mentiin reippaammin. Octavia tuntui erittäin varmalta ja helpolta ajaa. Auto ei ole mikään raketti, mutta sillä on helppo pitää vauhtia yllä mutkissa, joka takasi myös hyvän ulostulon. Vauhdin mutkavauhdin noustessa, Octavia oli kevyt pitää linjalla.
Octavia RS -mallissa on alun perin kilpa-ajoon kehitetty VAQ-tasauspyörästölukko. Se on toteutettu sähköhydraulisella monilevykytkimellä, joka pystyy lukitsemaan vetopyörästön ja tasauspyörästön pyörimään samaa nopeutta. Integroitu ohjainlaite mahdollistaa momentin ennakoivan säädön estäen vetopidon menettämisen.
VAQ:n vaikutuksen huomaa esimerkiksi silloin, kun autolla ajetaan mutkaan, se ohjaa enemmän voimaa kaarteen ulkoreunan puoleiselle pyörälle.
Radalla tämä käytännössä teki sen, että linja oli helppo pitää.
Nopeissa suunnan muutoksissa auto käyttäytyi yllättävänkin vakaasti.
Lindholmin peesin jälkeen iskimme toisen WRC2-mestarin imuun.
Jan Kopecký voitti rallimestaruuden 2018 ja nyt hän oli näyttämässä ajolinjoja meille.
Tsekillä oli Lindholmia hiukan räväkämmät otteet ja hänen kanssaan pääsimme kunnolla kokeilemaan jarruja. Pitkän suoran päässä rata kääntyi ensin loivasti oikealle ja heti perään tiukasti vasemmalle. Suoralla pääsimme keräämään noin 190 km/h vauhdin ja vaikka mutkaan tulossa oli vielä kallistuksia, pysyi auto tiessä erinomaisesti, eivätkä hikikarpalot nousseet otsalle.
Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka vauhti oli meille kaikkine kanttaripomppuineen melkoista, emme kuitenkaan ajaneet kuin kisakuskit. Todennäköisesti etuautossa räplättiin kännykkää, suunniteltiin illan menua ja ajeltiin yhdellä kädellä naureskellen. Meille toimittajille vauhti oli kuitenkin varsin reipasta ja siksi autosta sai erittäin hyvän kuvan.
Kaiken kaikkiaan uusi Octavia RS on hyvä paketti hiukan sporttisempaa autoa etsivälle kuljettajalle. Sähköautoajassa se ei ole nopein peli kiihdytyksissä, mutta tunnelma on kaikin puolin erinomainen. Ajo-ominaisuudet riittävät pitkälle, eikä mutkateillä ole tylsää. Ennen kaikkea meno on todella vakaata, jolloin voi keskittyä olennaiseen eli ajamisesta nauttimiseen.
Škoda Octavia RS 2.0 TSI | |
Suurin teho | 195 kW / 265 hv kierrosluvulla 5 250 – 6 500/min |
Suurin vääntö | 370 Nm kierrosluvulla 1 600 – 4 500/min |
Vaihteisto | 7-vaihteinen DSG-automaatti |
Vetotapa | Etuveto |
Kiihtyvyys 0–100 km/h | 6,4 s |
Huippunopeus | 250 km/h, elektronisesti rajoitettu |
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.