
Todellinen klassikkokilpuri – Peugeot 206 WRC 2002, jolla Marcus Grönholm ja Timo Rautiainen voittivat vuonna 2002 rallin maailmanmestaruuden ylivoimaisella tavalla
Eletään 17. tammikuuta vuonna 2002. On torstai-ilta ja kello lähestyy Monacon ruhtinaskunnassa kahdeksaa. Reilua tuntia aikaisemmin Monte Carlon Casinon edessä oli suoritettu MM-kauden avausrallin seremoniallinen startti, jossa kilpailijat ajoivat ralliautonsa lähtölavan kautta yöksi säilöön suljetulle ja vartioidulle parkfermé-alueelle. Maailman vanhin autokilpailu, legendaarinen Monte Carlon ralli, tulisi käynnistymään todenteolla seuraavana aamulla klo 6.00.
Istun Le Meridien Beach Plaza hotellin aulassa. Tarkoitus on lähteä syömään, mutta kun monacolaiset pikkuravintolat avaavat eteläeurooppalaiseen tyyliin ovensa vasta klo 20, niin päätän odottaa aulassa hetken pizzerioiden avautumista.
Hetken istuttuani Marcus Grönholm viittoilee minua hotellin ruokaravintolan suuntaan. Peugeot Sport on majoittunut samaan hotelliin, ja Bosse ja Timo ovat päättäneet illastaa hotellin omassa Les Pergolas ravintolassa. Pöydässä on tilaa ja he pyytävät liittymään seuraansa. Suostun tietysti ja istun Timon viereen. Hän sanoo, että herätys on klo 5 aamulla, joten heilläkään ei ole aikaa odotella pikkuravintoloiden avautumista.
Väärin neuvottu
Puhe ruokapöydässä siirtyy sekä jokin aika sitten päättyneeseen että muutaman tunnin kuluttua alkavaan uuteen kauteen. Edellisellä kaudella 2001 mestaruuden menettäminen kahdeksalla pisteellä oli saanut suomalaiskaksikon mietteliääksi. Pistetaulukossa 0-sarakkeita oli tietysti liikaa, mutta jos muutamassakin etukäteen hankalassa kilpailussa he olisivat tyytyneet jäännöspisteisiin, niin kauden 2001 MM-pistetaulukko olisi voinut olla toisenlainen.
Timo kertoo ruokailun yhteydessä uudesta taktiikasta kaudelle 2002.
– Laadimme Bossen kanssa realistisen pistearvion siitä, miltä kauden 2002 pistesaalis etukäteen voisi näyttää, Timo aloittaa.
– Tämä on kuin yrityksen talousarvio, jossa yritämme pysyä. Laskimme, että mestaruuteen riittänee neljä MM-voittoa – etenkin, jos turhat keskeyttämiset jäävät minimiin. Lisäksi on saavutettava muutama kärkipään sijoitus ja kauden asfalttiralleista vähintään kuusi MM-pistettä. Niiden pitäisi riittää toiseen titteliin, hän kertoo.
No miten kävi? Maailmanmestarikaksikon etukäteisarvioon oli laskettu mukaan kaikki neljätoista MM-osakilpailua. He arvioivat oikein sen, että neljä MM-voittoa todellakin riitti maailmanmestaruuteen, mutta syy siihen, miksi mestaruus varmistui jo kaksi kilpailua etuajassa, johtui hyvästä menestyksestä kauden asfalttiralleissa. Kaudella 2002 mestaripari keräsi asfalteilta budjetoidun kuuden MM-pisteen sijasta peräti 19 MM-pistettä.
Mestaruuskaudella 2002 Grönholm ja Rautiainen voittivat Peugeotilla lopulta viisi MM-rallia ja menettivät kuudennen voiton Argentiinassa protestin seurauksena. Peugeot kilpaili kauden viisi ensimmäistä osakilpailua 206 WRC 01-autolla, kun uudistunut 02-auto esiteltiin juuri kauden kuudennessa MM-osakilpailussa Argentiinassa.
Odotetussa debyytissä Peugeotille oli tulossa jo kaksoisvoitto, joka haihtui rallin jälkeisen illan aikana kahden eri hylkäykseen johtaneen syyn takia ilmaan. Rallin viimeisen kilpailupäivän aamuna autonsa käynnistyksen kanssa vaikeuksiin joutunut Grönholm menetti voittonsa Peugeot-insinöörien neuvoihin, jotka annettiin tuomariston mielestä liian lähellä autoa. Neuvot olisi pitänyt antaa vähintään kilometrin päässä autosta.
– Se oli hölmö juttu. He (insinöörit) eivät koskeneet autoon, huutelivat meille neuvoja. Mua harmitti myös se, että Corrado Provera ei suostunut tekemään mitään vastalausetta, koska mun hylkäämisellä Richard Burns nousi ensimmäistä kertaa MM-voittajaksi Peugeotilla. Burns oli pomon suosikki ja ”hänen tuomansa kuljettaja”.
– Me saatiin auto säkällä käyntiin ja ensimmäiseen huoltoon oli matkaa ainakin sata kilometriä. Ehdimme ajoissa hirveällä ylinopeudella. Auto sammui matkan aikana ainakin 20 kertaa. Siinä oli joku sähkövika, joka huollossa korjattiin.
– Me voitettiin se ralli, mutta meidät hylättiin aamuisten neuvojen takia, jotka eivät edes olleet avuksi. Burns ehti juhlia voittoa muutaman tunnin kunnes hänet hylättiin 20 grammaa liian kevyen vauhtipyörän takia. Mikä show hei, Bosse hymyilee.
Sopi kuin hanska käteen
Kausi 2002 oli Grönholmin uran menestyksekkäin ja mestaruus tuli ylivoimaisella tavalla. MM-taulukossa toiseksi sijoittunut Subarun Petter Solberg sai kasaan yli puolet vähemmän pisteitä kuin Grönholm. Solbergista taaksepäin oli tasaista: kuusi seuraavaa kuljettaa sijoittui MM-taulukossa seitsemän pisteen sisälle.
Myös Peugeot Sport oli kaudella 2002 WRC-aikakautensa huipulla, sillä talli voitti ylivoimaisesti kolmannen merkkimestaruuden ja tallin kaikki neljä kuljettajaa sijoittuivat loppupisteissä seitsemän parhaan joukkoon
Bosse sanoo, että Peugeot 206 WRC ´02 sopi hänen käteensä kuin mittatilaushansikas.
– Olisiko se ollut juuri edellisenä vuonna (2001) Walesin MM-rallin testeissä, missä löysimme insinöörini FX:n (Francois-Xavier Demaison) kanssa voimansiirron lukkoihin sellaiset säädöt, jotka sopivat täydellisesti minulle.
– Muistan kun lähdimme kauden 2002 soraralleihin, niin olo oli itsevarma. Varmaan juuri sellainen, kuin Sebastian Loebilläkin on viime vuosina ollut: olin varma, että jos ei tule teknistä vikaa niin voitan rallin. Se ei tarkoittanut sitä, että olisin paukuttanut henkseleitä, vaan auto oli niin hyvä ja kaikki tuntui helpolta.
Edellisen sukupolven 206 WRC:hen verrattuna uusi 02-versio ei ulkoisesti eronnut edeltäjästään kuin uudenlaisen poikkirivat sisältäneen takaspoilerin ansiosta.
– Uusi spoileri vaikutti ajokäytökseen ja tasapainotti sitä. Moni talli kopioi ratkaisun meiltä. Ilman takaspoileria 206 WRC oli mahdoton ajettava. Spoileri irtosi kerran testeissä, eikä ajamisesta tullut mitään.
MM-pisteiden osalta budjettisuunnitelma onnistui kaudella 2002 täydellisesti. Miksi ei enää seuraavina vuosina?
– En ehkä ajatellut asiaa enää yhtä järjestelmällisesti. Tosin seuraavalla kaudella meillä oli ihmeellisiä teknisiä vikoja, joita ei ollut esiintynyt koskaan aiemmin: pyöränlaakerin takia meni Jyväskylä-voitto, Kreikassa meni bensapumppu, kerran meni EK:n lähdössä kardaaniakseli poikki jne. Kaudella 2003 mestaruus olisi ollut ilman häiriöitä otettavissa.
Viiden vuoden palapeli
Grönholmin omistaman Peugeot 206 WRC 02:n entisöinnistä vastasi Jari Sopanen, joka oli aiemmin kunnostanut jo Grönholmin vuoden 2000 mestaruus-Peugeotin. Sopanen tietää ja tuntee vuosien kokemuksella 206 WRC:n tekniikan sekä sielunelämän. Hän toimi pääinsinöörinä 206 WRC:llä kilpailleilla Sebastian Lindholmilla, Kosti Katajamäellä, Juuso Pykälistöllä, Janne Tuohinolla ja hän omaa myös hyvät suhteet Peugeot Sportille sekä myöhemmin Bozian Racingille.
Vuoden 2002 Peugeot 206 WRC:n entisöinti käynnistyi alkujaan jo vuonna 2003, jolloin auton kori korjattiin uutta vastaavaksi.
– Sen jälkeen auto seisoi tallissa vuoteen 2007, jolloin sen kunnostaminen todenteolla käynnistyi. Entisöintiä toteutettiin pikku hiljaa. Halusimme autosta täydellisen 2002-version. Osien kanssa piti jumpata pitkään, jotta autoon saatiin oikean aikakauden osat. Itse asiassa autossa on vieläkin pieniä puutteita hydrauliikkapuolella, Sopanen kertoo.
Kun Peugeot lopetti rallin MM-sarjassa, talli möi kaikki varaosat ranskalaiselle Bozian Racingille.
– Löysimme Bozianilta hyvän määrän 2002-osia, mutta emme ihan kaikkea tarvittavaa. Peugeot Sport valmisti muun muassa jälkikäteen Bossen mittojen mukaan ohjauspyörän vaihteenvalitsimen ja moottorin virittämisestä vastannut Pipo Moteurs nollasi auton tekniikan, Sopanen selvittää.
– Peugeot kehitti viiden vuoden aikana 206 WRC -autoon kaikkiaan yhdeksän eri moottorievoluutiota. Tämänkin auton nokalla on yhä sellainen kone, jolla pärjäisi tänä vuonna rallin SM-sarjan voittotaistelussa.
Vaikka Peugeot kilpaili 206 WRC:lla vielä kauden 2003, talli rakensi kaikki tehdaskorit valmiiksi jo vuoden 2002 puolella. Sopanen sanoo, että 2002-auton uudistukset edeltäjästä kohdistuivat lähinnä luotettavuuden parantamiseen.
– 2002-auto ei koriteknisesti eronnut vuoden 2003 autosta mitenkään. Sen sijaan 01-autoon verrattuna 02-auton näkyvin ulkoinen muutos olivat takaspoilerin poikkirivat. Myös moottorin sekä turbon jäähdytysjärjestelmä oli rakennettu tehokkaammaksi, tukivarret olivat vahvemmat, hydrauliikkajärjestelmää oli parannettu ja myös voimansiirron kulmavaihde oli uusittu vahvemmaksi, Sopanen luettelee.
Mestaruuskausi päättyi voltteihin
Jos ei Peugeotin 2002 WRC-auton debyytti Argentiinassa sujunut hyvin, niin yhtään paremmin ei mennyt kauden 2002 päättäneessä Walesin MM-rallissa Iso-Britanniassa. Rallin ylivoimaisessa johdossa ajaneen Grönholmin matka päättyi Halfwayn EK:lla useita vuosia ralli-inserteissä pyörineeseen kaatoon.
Edellisen kerran inkoolainen oli sortunut omaan ajovirheeseen heinäkuussa Safari-rallissa 2001. MM-finaalissa tapahtunut kaato harmitti Bossea selvästi uran muita lipsahduksia enemmän, koska etenkin brittimedia ja kotikisaansa ajaneet Colin McRae ja Burns olivat ehtineet kuorossa hehkuttaa ”Grönholmin ratsastavan tuurilla”. Kaadon jälkeen asianomaisilla oli vaikea pitää naama peruslukemilla.
– Oma mokahan se oli. Autosta oli juuri hävinnyt osa hydrauliikanpaineista ja jouduin käyttämään keppivalintaista vaihteistoa. Keskittyminen herpaantui hetkeksi, ja se kostautui: en leikannut mutkaan riittävän sisältä ja bang! – auto oli hetkessä katollaan.
– Sanoin Timpalle, että juoksee tielle näyttämään OK-kylttiä peräämme startanneelle Paasosen Janille. Vähän ajan kuluttua Timo juoksee kyltin kanssa Paasosta karkuun, kun punainen Mitsu pyöri viiden metrin päähän autostamme. Olin ensimmäisenä avaamassa Paasosen ovea ja kyllä hän oli aika hämmästyneen näköinen, kun minut siinä näki. Näin jälkikäteen tilanne jo huvittaa, Bosse hymyili tapahtuneelle.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.