Toyotan tallipäällikkö Latvala myöntää kisojen päällekkäisyyden harmittavan, mutta Akropoliin MM-tilanne helpottaa päätöstä: ”Nyt tuntuu ihan kivalta olla ajamassa”
Tavoitamme Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan juuri, kun hän on saanut nuottipäivän valmiiksi Belgiassa. Edessä on historicin EM-sarjan Ypres-ralli. Samaan aikaan ajetaan Akropolis-ralli, missä tallipäällikköä tuuraa jälleen Juha Kankkunen.
Latvala myöntää, että aika ajoin kisojen päällekkäisyys harmittaa.
”Nyt kun MM-sarjassa tilanne on tiimille hyvä, niin ei se yhtä paljon harmita. Mutta jos on tiukka tilanne ja kova pistetaistelu, niin kyllä se silloin harmittaa enemmän. Nyt tuntuu, että on ihan kiva olla ajamassa itse täällä Belgiassa”, Latvala sanoo Vauhdin Maailmalle.
Akropolis ei ole ollut viime vuosina Toyotalle mikään kultakaivos. Viime vuonna Hyundain Ott Tänak voitti ja Adrien Fourmaux oli kolmas, Toyotan miehistä Sebastien Ogier sentään kiilasi väliin. Kaksi vuotta sitten Hyundai vei kolmoisvoiton, paras Toyota-kuski oli viidenneksi sijoittunut Ogier.
”Kreikka on raffi kilpailu, se on ollut meille hankala. Olemme kuitenkin parantaneet siellä. Kovat ja kivikkoiset olosuhteet eivät vain ole meille sopineet. Töitä on tehty, että auto kestäisi siellä nyt paremmin. Toki Kreikka on aina riskipeliä myös renkaiden kanssa. Tuurillakin on merkityksensä”, Latvala analysoi.
Nyt tilannetta hankaloittaa sekin, että reitille lähtee perjantaina ensin viisi Toyotaa. Takaa tulevilla on helpompaa, kun tie puhdistuu.
”Sille ei mitään voi, tämä on pelin henki. Asian kanssa täytyy osata elää. Elfyn Evansin ja Takamoto Katsutan on kyllä tosi hankala taistella kärkiautoina voitosta. Oliver Solberg haluaa ihan varmasti pärjätä, koska hän taitelee vielä sarjan kärjessä. Ogier on myös vahvassa asemassa.”
Hyundai on ollut tänä vuonna aika vaisu.
”Vähän vaikea on nyt sanoa heidän suorituskyvystään. Kuten jo Portugalissa nähtiin, niin Thierry Neuville on nyt kyllä vahva. Adrien Fourmaux myös, mutta uskon Neuvillen olevan kovempi”, Latvala sanoo.
Sami Pajari on ajanut hyvän kauden. Kreikasta hän sai viime vuonna vaivaisen pisteen.
”Ei tämä Samille paras sorakisa ole, mutta uskon ihan hyvään tulokseen. Loppukauden nopeammat sorarallit sopivat hänelle kuitenkin paremmin.”
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.