Hyppää pääsisältöön
Kuva
Hankookin rengas (Red Bull)

Rallin rengasvalmistajalla Hankookilla uusi haaste edessään Keniassa: ”Tässä on paljon asioita, joita ei voi etukäteen laskeskella”

Hankook tuli tälle kaudelle Pirellin sijaan MM-rallin rengastoimittajaksi.
Teksti
Kuvat
3.3.2025

Takana on nyt kaksi renkaille hyvin spesiaalia rallia, Monte Carlo ja Ruotsi. Kolmaskaan haaste eli Safariralli Keniassa ei ole ehkä ihan sieltä kesyimmästä päästä; tiestön kunto on monipolvinen ja kestävyyttä vaaditaan.

Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler tietää tarkalleen, mistä on kyse.

- Tässä tehdään tavallaan kauden kolmeen ensimmäiseen ralliin kolme erilaista autoa säätöineen. Se on hiukan stressaavaa.

Ensin ajetaan Monten paikoin jäisillä ja lumisilla asfalttiteillä, sitten Ruotsin talvisissa metsissä huippunopeilla teillä, sitten Keniassa, missä tiet voivat olla joko rutikuivia tai totaalisen mutaisia säätilasta riippuen.

Hankookin moottoriurheilujohtaja Manfred Sandbichler tunnistaa hänkin haasteen, muttei pidä sitä varsinaisesti ongelmana. 

- Yksi kollegani kysyi minulta, miksi olet valinnut kauden alkuun kolme renkaille hankalinta kilpailua? Kerroin hänelle, että minä en ole tehnyt kalenteria, Sandbichler sanoo WRC.comille.

Yhdistelmä ei olisi helppo kenellekään, mutta ei varsinkaan ensimmäistä kautta mukana olevalle rengastoimittajalle.

- Loppujen lopuksi sillä ei ole väliä, ovatko nämä kilpailut peräkkäin nyt heti alkuun. Vaikka ne eivät olisi, haaste on ihan samanlainen. Mutta okei, ehkä se on hiukan haasteellisempaa, että kaikki nämä ovat nyt peräkkäin tässä alkukaudesta.

Kun ollaan Keniassa reilun parin viikon päästä, on Hankook ottanut käyttöön jo seitsemän uutta rengasmallia. Ja Kenian jälkeen kaikki tiimit ovat jo kokeneet melkein kaikki mahdolliset alustat, mitä tämän kauden MM-sarja tarjoaa. 

- Olemme tehneet testejä kaikenlaisissa oloissa ja kehittäneet renkaita. Tässä on kuitenkin paljon asioita, mitä ei voi etukäteen laskeskella. Esimerkiksi sääolosuhteet. Ei voi koskaan tietää, sataako vai paistaako aurinko. Olemme ainakin tehneet kaikkemme, että kuljettajilla olisi mahdollisimman hyvät renkaat, Sandbichler sanoo.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
VM_2025_2