Hyppää pääsisältöön
Kuva
Katsuta
Kuva: Toyota Gazoo Racing

Mitä Toyota tekee, jos Takamoto Katsuta jatkaa riehumistaan – tuleeko tallimääräys?

Teksti
7.11.2025

Toyotalla on sikäli mehukas tilanne Japanin MM-rallissa, että sillä on kolmoisjohto. Maailmanmestaruudesta tiukasti taistelevien Sebastien Ogierin ja Elfyn Evansin välissä on Takamoto Katsuta, jolla ei ole mitään panosta MM-sarjassa.

Teoriassa voisi kuvitella, että Katsutan olisi annettava tietä Evansille ja tarvittaessa myös Ogierille. Mutta Toyota on painottanut koko kauden etenkin Juha Kankkusen suulla, että ”pojat” saavat ajaa rehdisti kilpaa toisiaan vastaan. Kai Katsutakin tähän joukkoon kuuluu? Etenkin, kun kyse on hänen kotirallistaan. Olisi perin julmaa antaa Katsutalle minkäänlaista vinkkiä, ettei hän saa tapella voitosta sydämensä kyllyydestä.

Lisäksi Toyotalle ei liene merkitystä sillä, kuka sen kuljettajista mestaruuden vie. Ott Tänakin uhkakin kaikkosi perjantain surkean suorituksen jälkeen. Joten antaa Takan paahtaa.

”Oli mukavaa päättää perjantai toisella sijalla. Fiilis on vaihdellut päivän aikana; joillakin pätkillä olin todella tyytyväinen autoon, mutta joillakin taas oli jostain syystä hieman vaikeampaa. Käymme tämän läpi tiimin kanssa illalla. Viikonloppu on kuitenkin vielä pitkä, ja jatkan hyökkäämistä, kun se on mahdollista”, Katsuta sanoi perjantain jälkeen TGR:n tiedotteen mukaan.

MM-kärkipaikkaa pitävä Evans on hieman hyytynyt Ogierin tahdista, mutta vain kymmenisen sekuntia.

”Aloitimme päivän melko hyvin. Olosuhteet vaihtuivat odotetusti, ja erot olivat pieniä, mutta fiilis oli ihan ok. Iltapäivä ei kuitenkaan ollut meille paras, menetimme hieman aikaa muutamassa kohdassa. Emme voi olla täysin tyytyväisiä. Rallia on kuitenkin vielä pitkästi jäljellä, ja aiomme yrittää kaikkemme”, Evans kommentoi.

Jos Evans ei ollut tyytyväinen, Ogier oli. Enteilisikö tämä sitä, että tilanne kiristyy lauantaina?

”Voin olla tyytyväinen, tämä oli hyvä päivä meille. Aamulla ajorytmi oli hyvä ja erot pieniä. Iltapäivällä pystyimme kuitenkin ajamaan kovempaa, kun nuotit ja pito olivat varmemmat toisella ajokerralla. Johtomme ei ole suuri, mutta on aina parempi olla kärjessä kuin takana. Tämä on ollut juuri sellainen aloitus kuin halusimme”, Ogier sanaili.

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025