
Mikko Hirvonen arvioi rallin nuoria suomalaislupauksia: ”Todella mielenkiintoista”
163 MM-rallin ja 15 voiton mies Mikko Hirvonen pohtii Vauhdin Maailmalle rallin MM-sarjan tilannetta sekä nuoria suomalaislupauksia.
Etenkin 18-vuotiaan Tuukka Kauppisen nimi on noussut esille jopa Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan puheissa. Kauppinen on taatusti kaikkien asioista päättävien tutkalla.
- Olen heitä toki seurannut, ollut joissakin kilpailuissa itsekin paikalla. On hienoa, että Rally 2:ssa on nyt tosi paljon kovia nuoria suomalaislupauksia. Rally2 on nyt muutenkin todella hyvä kilpailusarja. Taso on kova ja kuskeja on paljon. Kovemmat kisat siellä on kuin WRC1:ssä, Mikko Hirvonen sanoo.
Rallissa nuoruus on tosin hiukan suhteellinen käsite.
- Hiukan riippuu siitä, ketä nyt laskee vielä nuoreksi. Roope Korhonen (26v) ja Lauri Joona (28v) ovat lupaavia, vaikka eivät ihan poikasia enää. Pitkään he ovat olleet mukana. Korhonen on kyllä selvästi nostanut tasoa tänä vuonna. Tosi hyviä suorituksia.
- Vielä nuoremmista Kauppisen Tuukka ja Vatasen Ville ovat lähteneet kiertämään maailmalle. Heitä on todella mielenkiintoista seurata, miten vauhti alkaa maailmalla kasvamaan.
Etenkin Rautio Motorsportin Kauppinen ja Korhonen ovat ajaneet tällä kaudella hurjan määrän kilpailuja. Hirvonen pitää sitä pelkästään positiivisena asiana.
- Kyllä se on aina hyvä, kun pääsee ajamaan. Kun itse lähdin maailmalle, niin juuri siksi vauhti nousi tosi paljon, että sain ajaa paljon kovia kisoja ulkomailla. Minäkin ajoin yli 20 kilpailua vuodessa, kyllä se rutiini vain alkoi löytyä sieltä. Se on kehittymisen kannalta yksi tosi tärkeä juttu nuotituksen ohella. Raution tiimissä on selkeästi ymmärretty se, että paljon kisoja vain, niin sitä kautta se kehitys lähtee.
Ei sähkörallille
Rallin MM-sarja on myllerryksessä. Näillä näkymin viimeistään 2027 pääluokkaa ajetaan autoilla, jotka perustuvat nykyiseen Rally2-autoon.
- Kyllä tehdastiimit yhä mestaruuksista ajaisivat, mutta mukaan voitaisiin saada uusiakin tehdastiimejä. Kova kilpailu olisi aina hyvästä. Toki se vauhti ei sitten ihan niin kovaa olisi, mutta kun kärkimiehet alkaisivat laittaa lappua lattiaan niillä autoilla, niin kyllä ralli edelleen todella näyttävää olisi, Hirvonen arvelee.
Hirvonen todellakin toivoo, että MM-sarjan pääluokka tehtäisiin sellaiseksi, missä kilpailijoita olisi mukana mahdollisimman paljon.
- Toivon, että FIA:sta löytyisi ihmisiä, jotka uskaltavat tehdä kovia päätöksiä. Kyllä nyt pitäisi mennä tosi nopeasti pääluokassa Rally2-autoihin. Siellä on 30-50 autoa nytkin, ihan mahtavan hienoa kilpailua. Se tarjoaisi mahdollisuuden yksityistiimeille ja vähän sellaisille kylänmiehillekin lähteä kokeilemaan ja haastamaan MM-sarjan kärkimiehiä samanlaisella kalustolla.
Vaikka pääluokka näin avattaisiinkin, tehdastiimit jylläisivät silti. Juuri siksi olisi hyvä, että niitä saataisiin mukaan enemmän.
- Tehdastiimit toki edelleen nousisivat esiin, koska ne pystyvät ajamaan enemmän testiä ja ottamaan autosta kaiken mahdollisen irti.
Viime päivinä on uutisoitu, että tulevaisuudessa MM-sarjassa voisi ajaa erilaisilla voimalinjoilla. Sähköiseen ralliin Mikko Hirvonen ei syty.
- No, Hirvonen nauraa.
- Ei tämä maailma vielä ole kehittynyt niin pitkälle, ääni ja meteli kuuluvat ralliin. Kyllä se identiteetti pitää säilyttää. Olen ehkä sen verran old school -miehiä, että en vielä näe sähköistä MM-rallia. Kisoista tulisi väkisinkin lyhyempiä. Se myös nostaisi uudelleen tiimien kustannuksia. En näe sitä ihan lähitulevaisuudessa realistiseksi.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.