
Jari-Matti Latvala kommentoi rallimaailman totaalista muutosta: ”Ennen katseltiin vähän karttoja”
MM-rallissa me katsojat näemme sen, kun kuljettajat ajavat kilpaa noin tunnin päivässä kolmen päivän ajan. Kisaviikonloppu on kuitenkin kuljettajille aivan jotakin muuta kuin nuo televisiossa näkemämme erikoiskokeet.
Etenkin nykypäivänä touhu on muuttunut teknologian myötä täydellisesti. Joskus muinoin kisapäivän päälle vedettiin pikku kännit, ja siksi ajaminen seuraavana päivänä oli vaarallista. Nyt kuskit ehtivät viikonlopun aikana nukkua niin vähän, että touhu saattaa olla siksi vaarallista.
- Se on muuttunut ihan täysin. Valtavan iso muutos tapahtui vuonna 2014, kun incar-kameranauhat alkoivat löytyä wrc.comin nettisivuilta. Sen jälkeen niitä alettiin katsoa yhä enemmän ja enemmän, kun kilpailuihin valmistauduttiin. Ennen sitä katseltiin vähän karttoja ja mietittiin, mitä erikoiskokeita kisassa ajetaan.
Touhu on alkanut riistäytyä käsistä kuten tällaisilla muoti-ilmiöillä on tapana.
- Sitten se alkoi mennä siihen, että vanhojakin videoita katseltiin yhä enemmän. Jos oli uusia erikoiskokeita, aika moni rallin järjestäjä teki niistä erikoiskokeista nauhat. Alettiin katsoa nauhoja jo ennen kuin mentiin nuotitukseen. Ja niitä katseltiin sen jälkeenkin. Nyt videoita katsotaan siirtymilläkin tai jopa huollossa. Itse en ole sellaista koskaan tehnyt, Latvala kelaa.
Eli MM-rallien päivät ovat järkyttävän intensiivisiä.
- MM-ralleissa päivät eivät ole pidentyneet, mutta niistä on todellakin tullut erittäin paljon intensiivisempiä. Illoista myös.
Kilpailuissa ajetaan monesti kapeissa ränneissä ja tietä reunustavien puiden välissä käsittämättömän kovaa vauhtia. Niin kuljettajan kuin kartturinkin olisi syytä olla hereillä. Nukkumaanmeno kuitenkin usein venyy, eikä untakaan ole välttämättä helppo saada päivän adrenaliinihöyryjä päästellessä.
- Viimeisen pätkän jälkeen tullaan huoltoon, syödään ja tehdään lehdistöjuttuja. Hotellille mennään ehkä joskus yhdeksän aikaan ja sitten aletaan katsoa näitä videoita. Kuka enemmän, kuka vähemmän. Jos nukkumaan pääsee klo 23, ehtii nukkumaan ehkä kuutisen tuntia.
Toiset katsovat videoita vähemmän, suurin osa pitkälle yöhön, koska niistä todellakin on hyötyä. Tiimit eivät voi vaikuttaa siihen, miten kuljettajat asian suhteen toimivat.
- Ilta on kuljettajilla vapaata. Emme pysty puuttumaan siihen, kuinka paljon kukin niitä videoita katsoo. Meillä on kuitenkin kuljettaja-assistentit, jotka yrittävät varmistaa mahdollisimman pitkän lepotauon. Kuskit viedään hotellille heti kun mahdollista, uudet ajopuvut tuodaan ja vanhat viedään pois. Apu on koko ajan olemassa, Jari-Matti Latvala muistuttaa.
- Rallimaailma on mennyt siihen, että kun kilpailut ovat lyhentyneet, pyritään muistamaan tiet mahdollisimman hyvin. Se on mahdollista, kun ajetaan 300 kilometriä, jos ajetaan 500 kilometriä, se ei ole. Aika ei riitä, eikä pääkoppa pysty ottamaan sitä informaatiota vastaan. Nyt se on monessa rallissa hiukan kuin rata-ajamista, pystytään optimoimaan suoritustaso tiettyihin mutkiin. Etenkin, kun reitteihin on tutustuttu viimeisen päälle hyvin.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.