Hyppää pääsisältöön
Kuva
Sebastien Ogier (Red Bull)

FIA tuo lisäpainot rallin MM-sarjaan 2027

Teksti
Kuvat
28.10.2025

Kaudella 2027 rallin MM-sarjan pääluokkaa ajetaan kahdenlaisilla autoilla. Toinen on tuttu Rally2-auto, toinen WRC27. Monia autonvalmistajia kiinnostaa, miten autot saadaan keskenään kilpailukykyisiksi. Vai saadaanko?

MM-sarja on näivettynyt pahasti kukkeimmista vuosistaan. Mukana ovat puhtaista tehdastalleista vain Toyota ja Hyundai sekä Fordin tehtaalta tukea saava M-Sport. Se on kuitenkin jäämässä jalkoihin. Kauden paras tulos on Gregoire Munsterin viides sija Keniassa. Tosin tämän kauden valossa myös Hyundai on pudonnut rajusti Toyotan taakse, joten MM-sarjassa on tällä hetkellä tavallaan kolme eri kategoriaa, yksi jokaiselle tiimille.  

Hyundai on ilmoittanut aikovansa käyttää kaudella 2027 Rally2-autoa pääluokassa. Toyota sen sijaan rakentaa uuden WRC27-auton. Repeääkö kuilu entisestään? 

”Olemme pystyneet tasoittamaan kilpailua hyvin WEC:ssä. Se on lopulta aika helppoa. WEC:ssä käytämme tehoa ja painoja, rallissa käyttäisimme vain lisäpainoja", sanoo FIA:n tekninen johtaja Xavier Mestelan.

”Tavoitteemme on saada vuonna 2027 mahdollisimman monta autoa mukaan pääluokkaan. Lyhyellä aikavälillä se tarkoittaa sitä, että samassa luokassa kilpailevat Rally2-autot ja uudet WRC27-autot. Emme kuitenkaan halua tasapainottaa autoja emmekä ottaa käyttöön niin sanottua teknologian vastaavuusjärjestelmää – uskomme, että se voisi vahingoittaa MM-sarjaa.”

Toisaalta hyvä kysymys on, miksi rakentaa kalliimpi auto, jos kilpailun tasoittamiseksi tullaan käyttämään lisäpainoja? Siihen ei yksiselitteistä vastausta löydy.

”Meillä tulee olemaan kaksi teknistä sääntökehystä, Rally2 ja WRC27. Molemmilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Ne eivät paina täsmälleen saman verran. Teho on sama, koska moottori on sama, mutta aerodynamiikassa, jousituksessa, iskunvaimentimissa ja muussa tekniikassa on eroja. Eroja voi siis olla, mutta lopulta kyseessä on kaksi eri sääntökehystä, kaksi erilaista teknologiaa. Emme halua puhua tasapainottamisesta, vaan kahdesta eri alustasta.”

Eli suorituskyvyn tasaamisesta ja teknologian yhdenmukaistamisesta ei haluta puhua – mutta jäljelle jää silti kysymys siitä, miten taata reilu kilpailu sarjavalmisteisen auton ja putkirunkoisen auton välillä. Vaikka niissä on sama teho, jousitus ja vaihteisto, WRC27-auto tulee todennäköisesti olemaan raskaampi.

”Jos meidän täytyy tehdä jokin säätö, se voi koskea vain minimipainoa. Paino on helpoin ja paras keino hallita tätä asiaa. Tavoite on, että autot ovat samalla suorituskykytasolla”, Mestelan sanoo.

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025