
Brands Hatchin radalla ajettu Race of Champions vuonna 1976 ei kuulunut F1-sarjan MM-kalenteriin, mutta sen kisan aikana varmistui, että Britanniassa lähes koko kausi jäi tv-pimentoon – Syynä oli Surtees-tallin uusi pääsponsori, kondomimerkki Durex .
14.3.1976 Brands Hatchin rata, Englanti
Kondomimainos suojasi draamalta
Brands Hatchin radalla ajettu Race of Champions vuonna 1976 ei kuulunut F1-sarjan MM-kalenteriin, mutta sen kisan aikana varmistui, että Britanniassa lähes koko kausi jäi tv-pimentoon.
Syynä oli Surtees-tallin uusi pääsponsori, kondomimerkki Durex.
Tv-yhtiö BBC:n johto pelästyi Brands Hatchissa Surteesin kondomibrändillä tapetoitua autoa. Kauhistunut BBC ilmoitti, että he pakkaavat kameransa ja häipyvät eivätkä palaa F1-kisoihin, jollei Surtees-tiimin Durex-mainoksia poisteta. Surtees ei taipunut. Kaupallinen ITV-kanava liittyi F1-boikottiin, eikä Britanniassa näytetty, kun James Hunt ja Niki Lauda kamppailivat kiivaasti MM-tittelistä. Lauda lähes kuoli onnettomuudessa, mutta palasi uskomattomasti radalle. 1976 lienee F1-historian hurjin kausi. Siitä on tehty Hollywood-elokuva Rush.
Britannian tv-yhtiöt ehkäisivät katsojiltaan kaiken tämän draaman, koska yksi talli mainosti kondomia. Eihän sellaista voisi näyttää lapsiperheille.
Lopulta yleisön paine kävi sietämättömäksi, ja BBC televisioi kauden viimeisen kisan, Japanin GP:n, jossa Hunt ajoi mestariksi.
23.5.1982, Monaco
Yksi ei kuulunut joukkoon
1982 Monacon GP:n loppu oli kaoottinen, sillä kärkiautot jäivät radalle tai sen varteen yksi toisensa jälkeen.
Italian Riccardo Patrese pääsi johtoon kaksi kierrosta ennen maalia, kun Alain Prost ajoi ulos. Pian tämän jälkeen Patrese pyörähti märällä radalla ja sammutti autonsa. Kärkeen nousi Didier Pironi, jonka Ferrarista kuitenkin loppui bensa viimeisellä kierroksella. Andrea de Cesaris oli nousemassa varmaan voittoon, mutta Alfa Romeon akku hyytyi. Näin voittajaksi ajoi Patrese, joka oli kuin olikin saanut Brabham-autonsa käyntiin mäkilähdöllä.
Onnekas Patrese oli tietysti riemuissaan, samoin hänen maanmiehensä Elio de Angelis, joka sai maalissa kuulla ajaneensa palkintopallille, kiitos kisan sekavan lopun.
Patrese ja de Angelis juhlivat lavalla Monacon ruhtinasperheen kanssa, kun joukkoon liittyi de Cesaris. Sitten podiumille nousi vielä Pironi. Nyt kuljettajia oli neljä, mutta palkintopallilla oli tilaa vain kolmelle. De Angelis oli saanut väärää tietoa, hän oli Lotuksellaan vasta kisan viides.
4.3.2001, Melbourne, Australia
Päiväunet
Vauvat ja pikkulapset tarvitsevat paljon unta, joten ne nukkuvat päivälläkin. Mutta vasta aikuinen ymmärtää, että päiväuni on ihmisen parasta aikaa.
Kimi Räikkönen nukkui päikkäreitä puoli tuntia ennen uransa ensimmäistä F1-starttia. Sauber-tallin fysioterapeutti Josef Leberer yritti herättää nuorta suomalaistulokasta Australian GP:n alla Melbournessa 2001:
-Kimi, muutaman minuutin päästä alkaa ensimmäinen kilpailusi.
Uninen Räikkönen aneli:
-Josef, anna minun nukkua vielä viisi minuuttia.
Leberer oli vaikuttunut Räikkösen unenlahjoista.
-Se oli äärimmäistä kylmähermoisuutta. Se oli luonnollista, ei näyteltyä. En ole koskaan kokenut vastaavaa. Annoin hänen nukkua vielä muutaman minuutin. Lepo on tärkeää.
Räikkönen ajoi debyyttikisassaan kuudenneksi eli MM-pisteille.
15.6.1958, Spa-Francorchamps, Belgia.
Ensimmäinen nainen
Italialainen Maria Teresa de Filippis oli ensimmäinen nainen F1-luokan MM-sarjassa. Hän yritti päästä jo Monacon GP:hen toukokuussa 1958 mutta karsiutui kilpailusta.
Kesäkuussa 1958 Belgian GP:ssä kaikki halukkaat otettiin mukaan, ja de Filippis oli kisan kymmenes eli viimeinen maalin päässyt. De Filippis ajoi vanhalla Maseratilla, kuten muutkin häntäpään kuskit. Maserati oli jo vetäytynyt F1-luokasta, mutta de Filippisin kaltaiset yksityiskuljettajat käyttivät italialaisvalmistajan edellisen kauden autoja. Hän hävisi voittaja Tony Brooksille (Vanwall) kaksi kierrosta.
Heinäkuussa Ranskan GP:ssä italialaisen ei annettu kilpailla. De Filippis sanoi 2006 haastattelussa, että kisan johtaja oli sanonut, että ainoa kypärä, joka sopii naisen päähän, löytyi kampaamosta.
De Filippis osallistui kaikkiaan viiteen GP-viikonloppuun ja ajoi kolmessa F1-kisassa. Hän lopetti moottoriurheilun 1959.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.