Hyppää pääsisältöön
Kuva
Juha Kankkunen

Muistatko tämän – Juha Kankkunen Bentleyllä yli 300 km/h jäällä

Teksti
7.11.2025

Ennätys on pistetty uusiksi tämän jälkeen. Juttu on julkaistu Vauhdin Maailman numerossa 6/2007. 

Kuva

 

Vuoden mittainen World Speed Record on Ice -projekti sai onnellisen päätöksensä. Juha Kankkusen ohjastama Bentley Continental GT päihitti aiemmat autolla jäällä ajamisen nopeusennätykset kirkkaasti. Uusi ennätys kirjattiin nyt lukemin 321,65 km/h.

Nopeusennätysprojekti sai alkunsa Kari Mäkelän ideasta. Ensimmäisen testin hän ajoi itse viime keväänä Perämerelle auratulla testiradalla. Kokeneen jääratakuskin kokeilu tuttavan Bentleyllä sujui lupaavasti, ja projekti polkaistiin toden teolla käyntiin.

– Kankkusen Juhan kanssa on tehty pitkään yhteistyötä, joten kuskin valinta oli helppo. Soitin testipaikalta Juhalle ja kysyin, että kiinnostaisiko lähteä projektiin mukaan. Juha hyppäsi seuraavaan koneeseen päästäkseen heti kokeilemaan autoa, Mäkelä kertoo.

Autoksi valittiin painava ja tehokas nelivetoinen Bentley Continental GT. Autoon istutettiin turvakaaret Mäkelä Auto-Tuningissa Kannuksessa, mutta muuten autoon ei tehty suuria muutoksia. Nokian Renkaat lähti myös projektiin mukaan ja toimitti ennätysajossa käytettävät nastarenkaat.

Guinness määrittelee tällekin maailmanennätykselle tarkat säännöt. Nopeus mitataan keskinopeutena kilometrin matkalta molempiin suuntiin ajettuna yhden tunnin aikana. Mittauspaikka on puolessa välissä suoraa. Lopputuloksiin otetaan mukaan paras veto molempiin suuntiin. Sääntöjen mukaan jään tulee olla luonnollista, eikä sitä saa karhentaa tai käsitellä kemikaaleilla.

Oulun pohjoispuolelle, Iin edustalle, oli ennätysyritystä varten valmisteltu meren jäälle 12 km pitkä ja 30 metriä leveä rata. Mäkelällä oli kova työ löytää sopivan tasainen jääalue, vaikka etsintään käytettiin lentokonetta ja moottorikelkkoja. Myös radan rakentaminen oli iso haaste. Noin viikon verran rataa valmisteltiin useilla aura-autoilla ja traktoreilla.

Ennätys ensiyrityksellä

Suomalaisten World Speed Record on Ice -projekti lähti jahtaamaan edellistä, myös Oulun seudulla ajettua ennätystä 296 km/h.

Ensimmäisen kerran Kankkunen kokeili Bentleyn vauhtivaroja 20. helmikuuta, jolloin olosuhteet olivat huippunopeuden ajamiselle suotuisat. Kunnon pakkasyön jälkeen pito jäällä oli parhaimmillaan ja moottorin tuottama teho maksimissaan. Tulos 321,65 km/h rikkoi kevyesti monacolaisen Bugatti-kuljettajan Gildo Pallance-Pastorin vuonna 1995 saavuttaman nopeuden.

Viikon päästä tulosta lähdettiin vielä parantamaan kansainvälisen toimittajajoukon edessä. Vaikkei luonnonjäinen rata siviiliautoilijasta tuntunut kovinkaan tasaiselta, huolella säädetty Bentley kulki Kankkusen käsissä yllättävän rauhallisen näköisesti. Yli kolmensadan kilometrin tuntinopeudella kiitävän ajoneuvon suihkumoottorimainen ääni kuului jo kilometrien päästä. Ohi suhahtavan auton vauhti näytti erittäin vaikuttavalta.

Sivuluisua kolmensadan vauhdissa

Kuskilla oli toisen ennätysyrityspäivän hankalissa olosuhteissa kuitenkin vaikeuksia pitää auto hanskassa. Lauhahko, tuulinen ja sateinen päivä hankaloitti ajamista merkittävästi. Bentleyn ESP-ajonvakautusjärjestelmä toimi mainiosti ja auttoi auton hallinnassa.

Päivän suurin hetkittäinen huippunopeus myötätuuleen oli GPS:ien mittaamana 331 km/h, joka sekin on ennätys lajissaan. Vastatuuleen nopeudet eivät nousseet näin koviksi. Ilmanvastuksen kasvaessa tiettyyn pisteeseen Bentleyn pyörät alkoivat yksinkertaisesti lyödä tyhjää.

Toisen yrityksen saldoksi jäi 317 km/h keskituntinopeus. Näin 20.2. ajettu ennätys jäi voimaan ja merkitään Guinnessin ennätystilastoihin.

– Olen erittäin tyytyväinen näihin lukemiin. Tänään ei ollut paras mahdollinen sää. Nyt ei ollut pitoa tarpeeksi. Autoa sai ihan tosissaan ohjata ja se suti vielä kuutosvaihteellakin kolmessasadassa...

– Vastatuulessa auto pyrki lähtemään sivuluisuun ja myötätuuleen se leijui ilmassa, kertoi nelinkertainen rallin maailmanmestari.

Äkkinäinen kuski olisi saattanut järkyttyä nelipyöräluisuista yli kolmensadan vauhdissa.

– Ei siinä mitään, vauhti vain heti hidastuu, kun sutiminen alkaa. Onhan tätä ajamista tehty jonkin aikaa, sehän on minun työtäni. Eihän tuonne auton sisälle kuulu edes juuri mitään ääniä, naureskeli selvästikin ajamisesta nauttinut Kankkunen.

Nyt on sitten tämäkin ulkomailla "lainassa ollut" nopeusennätys siirretty suomalaisten haltuun. Katsotaan, minkälainen ennätyskierre tästä vielä alkaa, jos alkaa... Varmaa kuitenkin on, ettei jokseenkin vakioautolla ja renkailla (!) tämän kovempaa taideta päästä.

Vakiokuntoinen Bentley Continental GT 4WD

Ennätyskokeessa käytettiin Bentley Continental GT -henkilöautoa. Konehuoneessa hurisee tuplaturbolla höystetty, 560-hevosvoimainen, kuusilitrainen W12-moottori. Tehoa siirtyy tiehen neljästä vetävästä pyörästä.

Vaihdelaatikko on automaatti, mutta myös manuaalivaihtaminen on rattikytkimillä mahdollista. Ennätysajossa käytettiin manuaalivaihteita. Huippunopeuksien saavuttamiseksi tankkiin kaadettiin kisabensiiniä, jota kului noin litra kilometrille.

Ennätysauto vastaa siviilimallia, lukuun ottamatta turvakaaria ja pieniä aerodynaamisia muutoksia. Turvakaarien ja bensan kanssa auton ajopaino on noin 2 600 kg. Bentley Continental GT -perusmallin hinta Suomessa on 260 000 euroa.

– Bentley oli helppo valinta. Piti löytää tarpeeksi painava ja tehokas nelivetoinen auto, jonka ilmanvastuskerroin on mahdollisimman pieni. Korkeussäätöinen ilmajousitus ja iskunvaimentimien jäykkyyden säätö olivat myös erittäin hyviä ominaisuuksia. Ne Bentleystä löytyvät vakioina, kertoo harvinaisten kilpa-autojen entisöintiin erikoistunut Kari Mäkelä.

Tämä samainen Bentley nähtäneen tulevaisuudessa ainakin Etelä-Englannissa heinäkuussa järjestettävässä suositussa Goodwood Festival of Speed -mäkiajotapahtumassa Juha Kankkusen ajamana. Mutta tuskin nastarenkain varustettuna...

Vakiorenkaat

Renkaiden rooli ennätysnopeuksissa on erittäin suuri. Ennätysajossa käytetty Bentley oli varustettu Nokian Hakkapeliitta Sport Utility 5 -nastarenkailla, kokoa 275/40 R20. Renkaat on suunniteltu ja kehitetty tehokkaisiin katumaastureihin. Huippunopeusajon säännöt sanovat, että renkaiden täytyy olla tieliikennesääntöjen mukaiset siinä maassa, jossa ennätystä ajetaan.

– Noin vuosi takaperin Kari Mäkelä otti meihin yhteyttä. Heti ei osattu vastata, että ovatko tuollaiset nopeudet nastarenkailla edes mahdollisia. Laskeskeltiin ja sitten päädyttiin, että se voisi onnistuakin, ja lähdettiin mukaan, kertoi Nokian Renkaiden Kai Hauvala.

– Haasteena olivat nastojen pysyminen renkaissa kiinni ja se, miten rengas venyy. Nastarenkailla ei ole aiemmin ajettu tällaisia nopeuksia. Näissä renkaissa nastoja ei ole liimattu, Hauvala jatkaa.

Kun auto etenee 320 km/h, yhden gramman painoinen nasta painaa noin 2,2 kg. Sekunnin aikana auto kulkee 90 metriä, ja jokainen nasta iskee jäähän yli 40 kertaa sekunnissa. Huippunopeuksissa renkaisiin kohdistuu erittäin kova voima, ja niiden halkaisija venyy 15–20 mm.

Lujarunkoiset Nokian Hakkapeliitat selviytyivät vaativasta kestotestistä erinomaisesti. Ennätysajossa käytetty rengasmalli on tuotu markkinoille tälle talvelle. Näitä myydään lähinnä Pohjoismaihin ja Venäjälle.

 

 

 

 

 

 

Kommentit

Ei vielä kommentteja
Vauhdin Maailma 9/2025