
Kuntokuurilla ollut Jermu Kotilainen ajoi SM Pro:n voittoon: "Tälle kaudelle lähdin paremmin valmistautuneena kuin koskaan ennen"
Taistelu moottorikelkkailuenduron tämän vuoden Suomen mestaruuksista käynnistyi Lieksassa. Hyvin kauteen valmistautunut Jermu Kotilainen ajoi ansaitusti SM Pro:n voittoon. Muissa luokissa nähtiin itsensä ylittämistä, sekuntitaistoa, ja taisipa yksi mäntykin yrittää pysäyttää nopeimpia kuskeja.
Haasteellisista lumioloista huolimatta Lieksassa ajettiin lauanataina hieno endurokauden avauskilpailu, Lieksan konekorjaamo SM-enduro.
Sonkajärveläinen Jermu Kotilainen, 32, ajoi lauantaina SM Pro -luokan voittoon.
- Oli hyvä päivä. Kyllä sen huomaa, kun on muutaman tuhatta kilometriä treenannut polkupyörällä, että kelkalla ajaminen on kevyempää kuin aiemmilla kausilla, Kotilainen pohdiskelee.
Viime kaudella Kotilainen ajoi sprintissä SM-pronssille, mutta etenkin endurossa kärkisijoitukset kaatuivat kunnon puuttumiseen.
- Tälle kaudelle lähdin paremmin valmistautuneena kuin koskaan ennen!
Kotilainen myös kehuu Lieksan kisan puitteita.
- Etenkin ensimmäinen erikoiskoe oli ihan viimesen päälle tehty, ja koko kisa järjestetty erittäin hyvin vallitseviin vähälumisiin olosuhteisiin nähden. Hienoa, että huonosta talvesta huolimatta saadaan ainakin kaksi kisaa järjestettyä ja siten SM-mitalit jaettua, hän iloitsee.
SM Pro -luokan toiseksi ajoi jääliläinen Hannu Härkönen ja kolmanneksi kuusamolainen Jarkko Tauriainen.
Järvenpääläinen Rosa Lindfors, 32, ajoi viime kaudella Ladyt-luokan voittoon, ja aloitti tämänkin kautensa ensimmäisen osakilpailun ykkössijalla.
- Oli tiedossa, että lunta on vähän ja reitti voi olla liukas, joten ajoin sen mukaisesti varovasti ja mutkiin hyvin ennakoiden. Ensimmäisellä ek:lla sain kurottua sen verran kaulaa, että toisen ek:n otin aika iisisti, Lindfors kertoo ja kiittelee niin ikään järjestäjiä kilpailusta ja hyvin merkatuista reiteistä.
Pari vuotta sitten kilpailemisen aloittanut Lindfors on ajellut kelkalla pienestä pitäen isänsä jalanjäljissä tai sanotaanko kelkkaurissa.
- Itsensä haastaminen on se, mikä kelkalla kisaamisessa viehättää. Olen kova jännittämään, mikä välillä vähän ärsyttää, kun yöunet menevät jopa pitkäksi aikaa ennen kisoja, hän paljastaa.
- Toisaalta on mukavaa, kun on jotain mitä odottaa monta viikkoa etukäteen. Ja kun saa kisoissa kypärän päähän ja pääsee kelkan kanssa viivalle ja ajamaan, niin jännitys hälvenee ja sitä keskittyy vain omaan suoritukseen.
Ladyt-luokan toiseksi ajoi oululainen Veera Korhonen ja kolmanneksi Haminassa asuva Tiia Suurnäkki.
Masters-luokassa neljä kuskia ajoi alle 15 sekuntin sisään, mutta nopein oli Laukaalla asuva Sami Ravi, 42.
- Ihan hyvin tosiaan meni, ja tykkäsin kisapätkistäkin. Vähän jäistä oli, mutta sellasta se joskus on, jos lunta on vähän, Ravi pohdiskelee.
Ravi aloitti omien sanojensa mukaan kelkkailussa kisaamisen vasta vanhoilla päivillään hieman ennen koronaa, vaikka onkin ajellut kelkalla ihan pikkupojasta lähtien.
- Mikään muu motorsportti ei ole sytyttänyt, kuten kelkkailu: tässä on tarpeeksi vauhtia ja meininkiä, hän toteaa.
Ravi ajeli ensin pari kautta harrasteluokissa ennen Mastersiin eli 40-vuotiaiden ja sitä vanhempien luokkaan siirtymistä.
- Viime kaudella kisaaminen alkoi sujumaan hyvin. Saa nähdä pitääkö tässä vielä koittaa päästä Pro-luokkaankin ajamaan, hän lisää mietiskellen.
Mastersien toiseksi ylsi lauantaina vantaalainen Aki Kinnunen ja kolmanneksi paltamolainen Mika Pylvänäinen.
Niin Harraste B -luokan kuin Jokamiesluokan voitot menivät ensikertalaisille.
Varkaudesta tuleva Joonas Markkanen, 31, ajoi ennen kilpaa moottoripyörillä supermotoa ja jäärataa, mutta muutaman vuoden takainen onnettomuus pakotti vaihtamaan lajia.
- Jalka meni poikki, eikä nilkan liikerata enää palautunut entisekseen, niin en voinut jatkaa pyörällä ajoa, Markkanen kertoo.
Moottorikelkkailua ei jäykkä nilkka haittaa, ja Markkanen huristikin Lieksassa Harraste B:n voittoon.
- Polte kisaamiseen on kova, joten oli mukava päästä taas tauon jälkeen kilpailemaan. Kelkkailu vaikuttaa lajina kivalta. Etenkin enduro vaatii kovempaa kuntoa kuin moottoripyöräily, kun ek:t ovat pitkiä, ja kelkassa on paljon painoa, Markkanen miettii.
Harraste B:n toiseksi ylsi lauantaina joensuulainen Ville Sivonen ja kolmanneksi jyväskyläläinen Kimmo Nevanpää.
Jokamiesluokassa lauantain nopein oli lieksalainen Janne Åman, 22.
- Oli mahtava kokemus, joten kannatti kyllä tulla kokeilemaan, kun oli ihan kotikisakin. Ehkä sitä voisi lähteä jonnekin kauemmaskin kisaamaan, jos rahat ja aika riittävät, Åman pohtii innoissaan.
Åman on harrastanut kelkalla reittiajoa jo useamman vuoden, ja kavereiden innostamana löysi tiensä nyt kisaviivalle.
- Oli helppoa osallistua ensikertalaisena: Netistä löytyi hyvin tietoa, ja kyselin lisäksi kavereilta, miten kisoissa toimitaan. Kyllä silti edellisiltana jännitti sen verran, ettei unta meinannut saada, hän kertoo naureskellen.
Sattumuksiakin mahtui kisapäivälle.
- Ensimmäisen ek:n alussa kasvoi mänty eteen, niin kelkka on nyt pienen remontin edessä, kun muoveja ja pakoputki meni rikki, mutta se ei onneksi haitannut kisaamista.
Jokamiesluokan toiseksi ajoi Lieksassa hämeenlinnalainen Jerri Tuominen ja kolmanneksi imatralainen Kristian Haakana.
Lieksassa kilpailtiin yhteensä kymmenessä eri luokassa – löydät kaikkien luokkien kolmen kärjen ja tuloslinkin tiedotteen loppupuolelta.
Suomen Moottorikelkkailijat ry:n eli SMK ry:n puheenjohtaja Hannu Yli-Huumo iloitsee onnistunutta kauden avausta.
- Lieksan moottorikerho yhteistyötahoineen teki huikean työn kilpailun järjestämiseksi vähäisissä lumiolosuhteissa. Paremmin ei olisi voitu onnistua, Yli-Huumo kehuu.
Vain neljä osallistujaa keskeytti, mikä on todella vähän ja nekin kaikki teknisistä syistä. Koko kisassa ei tullut yhtään loukkaantumisia, ja maaliin ajoi 81 kuljettajaa.
Lieksan SM-enduro koostui kahdesta erikoiskokeesta, joiden pituudet olivat 37 kilometriä ja 25 kilometriä. Siirtymineen koko kilpailureitin pituus oli 91 kilometriä.
Endurokauden toinen kilpailu ajetaan maaliskuun lopussa Kemijärvellä. Sitä ennen maaliskuussa on luvassa kaksi sprinttiviikonloppua Soinissa ja Oulussa.
Ole hyvä ja kirjaudu kommentoidaksesi.